Marketing28.06.2016

De redding van retail in Nederland: draai het model om


Dat het niet goed gaat met de retail Nederland weten we inmiddels wel. Onlangs hebben modebedrijven McGregor en Gaastra nog surseance van betaling aangevraagd. De lijst van bekende winkelketens die het niet halen, blijft groeien. Natuurlijk is online daarbij een belangrijke factor. Dit is een ontwikkeling die alleen maar zal toenemen en waar je je als winkelier allang niet meer tegen moet verzetten. Sterker nog: maak gebruik van de sterktes die het online landschap je vandaag de dag kan bieden en keer het model om.

Het is aardig om vandaag de dag eens te kijken naar de diverse ontwikkelingen in het retail landschap. In de afgelopen tijd zie ik namelijk een tegenreactie ontstaan. Op de universiteit leerden we veel theorieën en dachten we in modellen. Het aardige van deze theorieën en modellen is dat ze je dwingen om na te denken over onder andere jouw positie in de markt, concurrentie, omgeving, producten en diensten en ontwikkelingen. De kunst is om als het ware als een helikopter boven je bedrijf te hangen. Dit gezegd hebbende kun je ook eens naar de huidige problematiek in het retail kanaal kijken.

Experience marketing

We hebben het al jaren over experience marketing en experience stores. Dit zijn winkels waar je het product daadwerkelijk kunt ervaren en/of proeven. Een van de mooiste voorbeelden is natuurlijk het Nespresso concept. Het merk focust zich met haar fysieke winkels op de koffie beleving. Het concept klopt tot in detail. Hier draait alles om service en koffiekennis. Het blijkt een gouden formule en sluit perfect aan op de even zo succesvolle online strategie.

Natuurlijk zijn daar ook de bekende voorbeelden van succesvolle internetwinkels die de overstap hebben gemaakt naar de fysieke retail omgeving. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue en Neckermann die in stenen hebben geïnvesteerd. Zelf zeggen ze niet om de winkelstraat heen te kunnen en dichter op de consument te willen kruipen.

Pop-up stores

Pop-up stores lijken als paddenstoelen uit de grond te komen. Het zijn tijdelijke winkels die een beperkt veelal typisch seizoensassortiment aanbieden. Deze stores zijn zowel voor de ondernemers als voor de huureigenaar interessant. Niets is immers zo slecht als een leegstaand winkelpand. Tegen een pop-up store kan geen winkelruitsticker op.

Er is echter ook een andere ontwikkeling. Grotere niet typische retail merken die juist toetreden tot het straatbeeld. Het gaat veelal om bedrijven die succesvol zijn en een sterk merk hebben. Deze merken zijn juist op zoek naar nieuwe kanalen en willen direct contact met de consument krijgen. De consument kan hen immers ook veel leren. Natuurlijk kennen we allemaal al jaren de Björn Borg, Adidas en Nike experience winkels. Maar er zijn meer opvallende nieuwe toetreders in de winkelstraat.

Pindakaaswinkel

Zo werd vorige maand de eerste Pindakaaswinkel geopend. Dit is de allereerste winkel die volledig in het teken staat van pindakaas. Ze bieden tien verschillende smaken inclusief een tijdelijke seizoen special.

Wat denk je overigens van de eerste Duo Penotti-winkel in Amsterdam op het Rokin? Het idee erachter is om te laten zien wat je nog meer kunt doen met de bruin-witte chocopasta. In de winkel kun je Duo Penotti op meer manieren proberen. Denk daarbij aan Duo Penotti wafels, muffins, ijsjes en macarons.

Er zijn nog meer voorbeelden waar succesvolle merken de stap zetten naar pop-up experience winkels, bijvoorbeeld de winkel van Haribo in het outletcentrum Rosada in Roosendaal. In de 90 vierkante meter grote winkel verkopen ze speelgoed en gadgets. Klanten kunnen middels een spel ook nieuwe snoepverpakkingen maken.

Een ander voorbeeld van het model omdraaien is bijvoorbeeld frisdrankwinkel Dorstlust. Dorstlust is een winkel waar je alleen maar frisdrank kunt kopen. Dorstlust werkt met kleine onafhankelijke frismerken. Het is eigenlijk een soort van omgekeerde slijterij. Ze leveren 150 alternatieve frisdranken aan zo’n 500 grote en kleinere restaurants, bars, kantoren en koffiezaken. Dorstlust richt zich vooral op het mixen van dranken en blijven weg van de standaard cocktails.

Toekomst

De centrale vraag is natuurlijk of dergelijke pop-up stores het straatbeeld daadwerkelijk gaan veranderen. Komen er straks ook Magnum-stores of Dr. Oetker-winkels? Niet geheel ondenkbaar is wanneer het bekende merk Bolletje een pepernoten winkel zou openen. Toch? Ik kan me zo voorstellen dat je pop-up pleinen gaat krijgen waar ondernemers tegen relatief lage huren hun webshop kunnen openen of product kunnen aanbieden. Zo is het zeker niet ondenkbaar dat Unox in de winter een Unox store opent. Cornetto kan dan vervolgens de pop-up store in de zomer gebruiken voor een eigen Cornetto winkel. Het vraagt een andere manier van denken om daadwerkelijk het model om te draaien.

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

...

Verder lezen over Online Shop

Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday

Waar rook is, is vuur, en in dit geval: waar de massa is, daar zijn de oplichters. En die Black Friday-oplichters zijn soms gewoon de shops die je kent. Zo zit dat.

Cybercrime25.11.2024

Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Verder lezen over Retail

Black Friday 2024: Dit zijn de beste deals en tips om slim te shoppen

Black Friday is hier! Het is natuurlijk heel de week al aanbiedingen en korting. Maar vandaag kunnen koopjesjagers wereldwijd hun hart ophalen met duizenden deals en kortingen.

Gadgets29.11.2024

Black Friday 2024: Dit zijn de beste deals en tips om slim te shoppen

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin