Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Het zit natuurlijk al in de titel: influencers weten ons regelmatig te verleiden tot het doen van aankopen. We zien in onze Instagram Stories bijvoorbeeld steeds mooie kleding voorbijkomen en willen die zelf ook hebben. Of zien dat een maaltijdbox toch wel een uitkomst is en nemen ook een proefabonnement. Influencermarketing is daarom echt een uitkomst voor veel merken en een ideale manier om hun doelgroep te bereiken. Uit een Belgisch onderzoek blijkt zelfs dat 1 op de 4 jongeren tussen de 16 en 24 jaar de afgelopen 3 maanden een aankoop heeft gedaan nadat iets door een influencer werd aangeprezen. Wie regelmatig actief is op Instagram laat zich vast een keer verleiden tot het doen van een aankoop.
Geloofwaardige reclame
Influencers prijzen vaak naar eigen zeggen alleen producten of diensten aan waar zij zelf achter staan. Dat maakt de reclame vaak behoorlijk geloofwaardig. Hoewel sommige posts of stories uit het niets lijken te komen, passen veel producten inderdaad goed bij de influencer. En dat is reuze interessant voor adverteerders. Wanneer een product aantrekkelijk wordt aangeprezen en we het vaker voorbij zien komen, worden we er soms onbewust al warm voor gemaakt. Influencermarketing is niet meer weg te denken. Hoewel soms gedacht wordt dat een influencer alleen maar gratis producten krijgt toegestuurd, zit er natuurlijk veel meer achter. En een behoorlijk interessant verdienmodel, want voor reclame moet logischerwijs betaald worden.
Grappig feitje: als je Rianne Meijer heeft maar niet de influencer Rianne Meijer bent, dan krijg je juist altijd net niet de gratis spullen.
Dit is ‘de echte’ influencer:
En dit is de Rianne Meijer die wel steeds wordt benaderd, maar nooit de spullen krijgt:
De beste campagnes met influencers
Wat het werken met influencers voor campagnes zo aantrekkelijk maakt: het is toch net een tikje geloofwaardiger als iemand die niet van WC Eend is je vertelt dat je WC Eend moet kopen. Hoewel de ene campagne beter uitpakt dan de andere, wordt influencermarketing breed ingezet én er wordt goed mee gescoord. Wij gingen op zoek naar een aantal voorbeelden van succesvolle campagnes.
Alle grote merken werken samen met influencers. Verbind je merknaam aan iemand met veel bereik op Instagram en je weet dat items goed gaan scoren. Het is soms bijna een garantie voor succes. Grote influencers zoals Kylie Jenner vragen enorme bedragen voor een enkele post. Maar bijvoorbeeld ook onze eigen Negin Mirsalehi (6,3 miljoen volgers!) doet het heel goed.
Zowel nationaal als internationaal scoren de campagnes van maaltijdbox Hallo Fresh goed. Als je een beetje actief bent op Instagram is de kans groot dat je af en toe een gesponsorde post hebt gezien. En niet alleen in Nederland scoren de campagnes goed. Verschillende vrouwelijke influencers doen campagnes met kledingmerk en webshop NAK-D. Zij showen verschillende outfits en ze staan natuurlijk hartstikke mooi. Logisch dat zo’n merk graag samenwerkt met influencers die laten zien hoe goed de kleding staat. Onder andere op de accounts van Anna Nooshin en Monica Geuze zie je kleding van NAK-D voorbijkomen.
Influencers blijven interessant
Overigens is niet alleen Instagram als medium interessant, ook op TikTok vind je steeds meer influencers die reclame maken. Uit het onderzoek onder Belgische jongeren bleek dat de helft van hen een merk ging volgen op social media omdat een influencer er iets over had gepost. En dat zijn niet alleen high end merken, maar dus ook bekende modeketens, cosmeticamerken en producenten van maaltijdboxen of bakmixen.
Voorlopig blijven influencers enorm interessant voor merken om mee samen te werken. Een doelgroep zo direct bereiken kan bijna nergens anders dan op social media. Het is als merk dé ideale manier om jezelf te positioneren. En de kracht van herhaling helpt ook een handje. Ik zie verschillende influencers dezelfde producten aanprijzen. Nadat deze 10 keer voorbij zijn gekomen ben ik toch geneigd om dan maar even een kijkje te nemen of het iets voor mij is. Hello Fresh heb ik al een tijdje geprobeerd, dus die kortingscodes sla ik even over. En WC Eend promoot voorlopig alleen nog zichzelf.
Verder lezen over Influencers
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Entertainment20.08.2024
A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?
Social Media10.05.2024
Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024
5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen
Social Media01.01.2024
Influencers worden te duur, maar er is een oplossing
Verder lezen over Instagram
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media31.10.2024
Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media28.10.2024
Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media17.10.2024
Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Verder lezen over Online Marketing
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Marketing19.06.2024