Marketing12.05.2021

De macht van influencers op Instagram: laat jij je weleens verleiden tot een aankoop?


Het zit natuurlijk al in de titel: influencers weten ons regelmatig te verleiden tot het doen van aankopen. We zien in onze Instagram Stories bijvoorbeeld steeds mooie kleding voorbijkomen en willen die zelf ook hebben. Of zien dat een maaltijdbox toch wel een uitkomst is en nemen ook een proefabonnement. Influencermarketing is daarom echt een uitkomst voor veel merken en een ideale manier om hun doelgroep te bereiken. Uit een Belgisch onderzoek blijkt zelfs dat 1 op de 4 jongeren tussen de 16 en 24 jaar de afgelopen 3 maanden een aankoop heeft gedaan nadat iets door een influencer werd aangeprezen. Wie regelmatig actief is op Instagram laat zich vast een keer verleiden tot het doen van een aankoop.

Geloofwaardige reclame

Influencers prijzen vaak naar eigen zeggen alleen producten of diensten aan waar zij zelf achter staan. Dat maakt de reclame vaak behoorlijk geloofwaardig. Hoewel sommige posts of stories uit het niets lijken te komen, passen veel producten inderdaad goed bij de influencer. En dat is reuze interessant voor adverteerders. Wanneer een product aantrekkelijk wordt aangeprezen en we het vaker voorbij zien komen, worden we er soms onbewust al warm voor gemaakt. Influencermarketing is niet meer weg te denken. Hoewel soms gedacht wordt dat een influencer alleen maar gratis producten krijgt toegestuurd, zit er natuurlijk veel meer achter. En een behoorlijk interessant verdienmodel, want voor reclame moet logischerwijs betaald worden.

Grappig feitje: als je Rianne Meijer heeft maar niet de influencer Rianne Meijer bent, dan krijg je juist altijd net niet de gratis spullen.

Dit is ‘de echte’ influencer:

En dit is de Rianne Meijer die wel steeds wordt benaderd, maar nooit de spullen krijgt:

De beste campagnes met influencers

Wat het werken met influencers voor campagnes zo aantrekkelijk maakt: het is toch net een tikje geloofwaardiger als iemand die niet van WC Eend is je vertelt dat je WC Eend moet kopen. Hoewel de ene campagne beter uitpakt dan de andere, wordt influencermarketing breed ingezet én er wordt goed mee gescoord. Wij gingen op zoek naar een aantal voorbeelden van succesvolle campagnes.

Alle grote merken werken samen met influencers. Verbind je merknaam aan iemand met veel bereik op Instagram en je weet dat items goed gaan scoren. Het is soms bijna een garantie voor succes. Grote influencers zoals Kylie Jenner vragen enorme bedragen voor een enkele post. Maar bijvoorbeeld ook onze eigen Negin Mirsalehi (6,3 miljoen volgers!) doet het heel goed.

Zowel nationaal als internationaal scoren de campagnes van maaltijdbox Hallo Fresh goed. Als je een beetje actief bent op Instagram is de kans groot dat je af en toe een gesponsorde post hebt gezien. En niet alleen in Nederland scoren de campagnes goed. Verschillende vrouwelijke influencers doen campagnes met kledingmerk en webshop NAK-D. Zij showen verschillende outfits en ze staan natuurlijk hartstikke mooi. Logisch dat zo’n merk graag samenwerkt met influencers die laten zien hoe goed de kleding staat. Onder andere op de accounts van Anna Nooshin en Monica Geuze zie je kleding van NAK-D voorbijkomen.

Influencers blijven interessant

Overigens is niet alleen Instagram als medium interessant, ook op TikTok vind je steeds meer influencers die reclame maken. Uit het onderzoek onder Belgische jongeren bleek dat de helft van hen een merk ging volgen op social media omdat een influencer er iets over had gepost. En dat zijn niet alleen high end merken, maar dus ook bekende modeketens, cosmeticamerken en producenten van maaltijdboxen of bakmixen.

Voorlopig blijven influencers enorm interessant voor merken om mee samen te werken. Een doelgroep zo direct bereiken kan bijna nergens anders dan op social media. Het is als merk dé ideale manier om jezelf te positioneren. En de kracht van herhaling helpt ook een handje. Ik zie verschillende influencers dezelfde producten aanprijzen. Nadat deze 10 keer voorbij zijn gekomen ben ik toch geneigd om dan maar even een kijkje te nemen of het iets voor mij is. Hello Fresh heb ik al een tijdje geprobeerd, dus die kortingscodes sla ik even over. En WC Eend promoot voorlopig alleen nog zichzelf.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Influencers

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Kun je aan iemand zien dat hij liegt? Absoluut, menen de experts van Faking It. Lichaamsexpert Cliff Lansley (‘The Watcher’) kan aan de kleinste bewegingen (micro gestures) aflezen of iemand de waarheid spreekt of niet. Een ader die opzwelt, een been dat trilt of een hoofd dat heel subtiel nee schudt, terwijl de persoon zelf het tegenovergestelde beweert.

Entertainment20.08.2024

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

Social Media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

Social Media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Verder lezen over Instagram

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

We hebben deze week al in een apart artikel stilgestaan bij alles Halloween, dus dit weekend kunnen we het weer over minder enge dingen hebben. Herfsthonden bijvoorbeeld.

Social Media03.11.2024

Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Threads daarentegen wel, en dat is opmerkelijk: het is namelijk een social medium dat eigenlijk helemaal niet zoveel verschil maakt in bijvoorbeeld functie.

Social Media31.10.2024

Threads heeft 275 miljoen gebruikers: hoe kan dat?

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil

Instagram stort zich op meer video’s op het platform, maar wat het daar niet bij heeft verteld is dat die video’s ook goed moeten scoren.

Social Media28.10.2024

Instagram komt met nieuw beleid waardoor je echt meer views wil

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Deze week was het een mooie week voor viral gaande posts met vooral veel positiviteit. Zelfs wanneer het echt even fout ging, of niet Lidl?

Social Media20.10.2024

Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Dan praat je over die grappige meme die iemand al dan niet moet hebben gezien. Nu vind je die sneller terug, als ze zijn gedeeld met je.

Social Media17.10.2024

Instagram komt met een bieb om leuke posts terug te vinden

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Deze week is Amerika al steeds dichterbij Halloween aan het raken en dat merken we op onze socials ook. Maar er is meer.

Social Media13.10.2024

Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming