Marketing21.02.2015

Data versus onderbuikgevoel: hoe de rol van marketeers verandert


CEO’s hebben voor het nemen van belangrijke zakelijke beslissingen lange tijd vertrouwd op hun onderbuikgevoel. Dat begint langzaam maar zeker te veranderen: steeds vaker zoeken zij fundering voor die beslissingen in harde cijfers en daarop losgelaten analyses en voorspellingen. Niet zo gek, predictive analytics zijn enorm krachtig en bijblijven is een must. Maar dat verandert ook het verwachtingspatroon richting de CMO: die moet namelijk die data wel kunnen leveren.

Dat is een behoorlijke omslag voor de meeste marketeers. Want ook zij hebben, in het kielzog van hun CEO, lange tijd vertrouwd op persoonlijke intuïtie. Zo blijkt uit een
onderzoek van Adobe dat driekwart van de marketeers weliswaar het belang van data onderstreept, maar voor de helft van hen intuïtie de belangrijkste of zelfs enige raadgever is. De meerderheid ziet echter wel de noodzaak van het omarmen van de datarevolutie binnen de beroepsgroep.

Grotere rol voor predictive analytics

Een
onderzoek van Korn Ferry ondersteunt die bewering. Volgens hen verwacht 80 procent van de onderzochte CMO’s dat er dit jaar een grotere rol is weggelegd voor predictive analytics. Bijna 40 procent verwacht dat analytics vooral het resultaat van creatieve programma’s gaan meten, terwijl een derde data vooral succesvol inzet voor het ondersteunen van hun door intuïtie gevoede theorieën.

Intuïtie staat dus absoluut niet buitenspel. Volgens onderzoeksbureau Fortune Knowledge Group spelen factoren als emotie, inschattingsvermogen en menselijkheid nog altijd een grote rol bij de meerderheid van de het hogere management. Een minderheid, 38 procent om precies te zijn, zet al die aspecten volledig opzij en laat alleen de harde data spreken.

Human-to-human

Gevoel, ervaring en intuïtie zijn dus nog wel degelijk belangrijk voor de CEO. En persoonlijk ben ik van mening dat ook voor marketeers dit essentiële eigenschappen zijn. Of het nu gaat om je prospects, je klanten, doelgroep en collega’s: het zijn uiteindelijk mensen van vlees en bloed. Human-to-human is niet voor niets een belangrijk credo in de businesswereld.

Beste van beide werelden

Toch valt het groeiende belang van data niet te ontkennen. Voor een succesvolle contentmarketing- of socialmediacampagne bijvoorbeeld. Zonder data gaat dat zeker mislukken. Maar data en intuïtie zitten elkaar niet in de weg. Ze kunnen elkaar zelfs versterken.

De slimme marketeer combineert beide voor de ultieme gepersonaliseerde benadering. Mensenkennis en ervaring gecombineerd met voorspellingen en cijfers op basis van actuele data: daarin schuilt een onverslaanbare combinatie. En die data-hongerige CEO houd je ondertussen tevreden.

Ingeborg van Beusekom, Sr. Marketing Communications Manager bij Sap Nederland.

...

Verder lezen over Data

Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike

Team Visma | Lease a Bike, een van 's werelds beste wielerploegen, zet een grote stap in technologische innovatie met de lancering van hun gloednieuwe Control Room. Deze hypermoderne mobiele unit, uitgerust met de nieuwste technologieën en apparatuur, maakt zijn debuut tijdens de Tour de France, die zaterdag 29 juni in Florence van start gaat.

Technology27.06.2024

Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike

Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen

De behoefte aan gezondheidszorg neemt wereldwijd toe. Dit gaat gepaard met een groeiende behoefte aan moderne technologie ter ondersteuning van de patiëntenzorg. Uit nieuw onderzoek van SOTI blijkt dat 78% van Nederlandse zorgverleners vindt dat organisaties moeten investeren in nieuwe technologie.

Cybercrime27.06.2024

Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

In Noord-Holland is Middenmeer een soort ultra-datacenterlocatie. Het is ook vaak uit die plaats dat er berichten komen over wat omwonenden ervan vinden (spoiler: het is niet positief), maar nu zelfs arbeiders die demons...

Online31.10.2023

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Het was door alle commotie, bezwaren en andere randzaken al hoogst onwaarschijnlijk geworden dat het mega datacenter dat Meta wilde gaan bouwen in Zeewolde nog door zou gaan. Welnu, vandaag is het doek definitief gevalle...

Technology20.09.2023

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Terwijl WhatsApp het steeds makkelijker maakt om grote foto’s te versturen, besluit Dropbox niet om zijn diensten aantrekkelijker te maken, maar legt het ze juist aan banden. Dropbox, dat altijd een ongelimiteerde opti...

Online25.08.2023

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Vroeger was er tussen Europa en de Verenigde Staten het Privacy Shield: een overeenkomst waardoor de data van Europese burgers in de Verenigde Staten kon worden opgeslagen, zonder dat het daarbij in handen kwam van de VS...

Online11.07.2023

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Komt Threads dan nu wel naar Europa?
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

Datalekken in de zorgsector in Nederland blijven toenemen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft recentelijk aangegeven dat Nederlandse burgers ervan uit moeten gaan dat hun persoonlijke gegevens waarschijnlijk al ge...

Cybercrime28.06.2023

Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalek
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Naar aanleiding van een tip van haar Duitse collega’s in Brandenburg is de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek gestart naar een mogelijk datalek bij Tesla. Daarbij zouden, dat meldt de Duitse krant Handelsbl...

Cybercrime26.05.2023

Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla