De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Data. Ik geloof niet dat er een krachtigere term is in de huidige marketingwereld. Zo ongeveer ieder aspect van marketing, van campagnes inplannen tot het uitvoeren van de juiste strategie en rapportage, alles is afhankelijk van data. En van de resultaten kunnen we weer leren. Hoewel data op dit moment al essentieel is, zal de echte waarde van data nog vele malen hoger worden. Waarom vraag je je af? Omdat data, en dan specifiek gestructureerde data, de basis is van het persoonlijk maken van je marketingboodschap. Voor marketeers is dat het spreekwoordelijke Ei van Columbus.
Datafeeds worden volwassener
Gestructureerde data, wat houdt dat precies in? Eigenlijk is het vrij eenvoudig: het is data met parameters. Het bijzondere is dat we gestructureerde data en datafeeds al lange tijd gebruiken, zonder dat we dat doorhebben. Denk aan RSS, nieuwsfeeds, Facebook feeds, het weer en filenieuws.
Datafeeds hebben een lange weg afgelegd. In 2010 vereisten datafeeds slechts vijf invoervelden en werden geüpload op een maandelijkse of wekelijkse basis. Deze feeds werden voornamelijk gebruikt in de wereld van prijsvergelijkingen en online advertising. Met de komst van Bing en Google’s Shopping Campaigns zijn deze feeds volwassen geworden.
Datafeeds hebben zich ontplooid tot een systeem waar adverteerders op dagelijkse basis data uploaden, soms zelfs ieder uur. Deze feeds vereisen nu veel meer dan de vijf invoervelden van ‘vroeger’, zoals biedingen en het targeten voor lokaal shoppen. Dit heeft geresulteerd in een rijkdom aan informatie over gebruikers en het creëeren van een nieuwe zoekervaring voor meer efficiënte, persoonlijke en actiegerichte resultaten.
Een hoop adverteerders gebruiken nog steeds FTP om hun feeds te uploaden, waarmee het uren – of soms zelfs dagen – kan duren om een productassortiment te updaten. De toekomst van datafeeds moet je echter zoeken in de mogelijkheden van een API, waar updates real-time verschijnen.
Gepersonaliseerde marketing in real-time
Wat betekent dit allemaal? Gestructureerde data maakt gepersonaliseerde marketing in real-time mogelijk. En misschien is het lastig om je dat voor te kunnen stellen, maar het is echt zo. Omdat er een onmiskenbare verschuiving plaats gaat vinden in search. En nu gaat het leuk worden.
Gestructureerde data helpt om de manier waarom data wordt gedeeld met platformen – zoals zoekmachines – te verbeteren, waardoor zoekmachines in staat zijn op een hoger niveau te presteren. Datafeeds worden steeds meer gestructureerd en gestandaardiseerd en daardoor kunnen zoekmachines data steeds beter begrijpen, vergelijken en in de juiste context plaatsen.
Al deze voordelen hebben geleid tot nieuwe advertentievormen. Met gestructureerde data is de informatie waar consumenten naar op zoek zijn direct beschikbaar in de zoekresultaten.
Stel je voor dat een zoekmachine jou kan helpen om een reservering in een restaurant te maken, in een stad waar je net bent aangekomen? Of je helpt om kaartjes voor de bioscoop te bemachtigen om het moment dat je er voorbij rijdt? En stel je eens voor dat de muziek in jouw auto altijd de muziek is waar jij, je echtgenoot en je kinderen naar willen luisteren? Consumenten zullen veel eerder klikken op een knop om direct te kopen dan op een knop voor meer informatie. Met dank aan gestructureerde data wordt een zoekmachine een gepersonaliseerde partner. En marketeers die dat begrijpen zijn klaar om de online strijd te winnen.
Deze blogpost is geschreven door Ellen Akkerman, Microsoft.
Verder lezen over Bing
Artificial Intelligence01.08.2024
SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie
Marketing19.06.2024
Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming
Search17.11.2023
Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend
Technology18.10.2023
OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT
Drie weken nadat de bèta versie opnieuw beschikbaar kwamCybercrime03.10.2023
De AI-chatbot van Bing barst van de malware
Niet op linkjes tikken dusOnline06.09.2023
Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing
Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuitSearch18.04.2023
Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing
De Koreaanse fabrikant is gecharmeerd van de nieuwe ChatGPT-aangedreven zoekmachineSearch15.02.2023
Microsoft Bing met geïntegreerde ChatGPT: nog niet overtuigend
Verder lezen over Data
Technology27.06.2024
Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike
Cybercrime27.06.2024
Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen
Online31.10.2023
Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?
Technology20.09.2023
Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde
Online25.08.2023
Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox
Online11.07.2023
Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan
Komt Threads dan nu wel naar Europa?Cybercrime28.06.2023
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe
41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalekCybercrime26.05.2023
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla
Verder lezen over Microsoft
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online18.11.2024
Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Artificial Intelligence07.11.2024
Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundArtificial Intelligence31.10.2024
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit
Artificial Intelligence22.10.2024
Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot
Online11.10.2024