De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Er gaan in 2018 – zoals in elk jaar – weer een aantal dingen veranderen waar je als creatieve marketing-ZZP’er rekening mee moet houden. Actiepunt nummer één zal je inmiddels de strot uitkomen, maar blijft belangrijk. Daarnaast zijn er echter ook nog wat andere lopende zaken die belangrijk blijven.
GDPR
Om maar meteen met de deur in huis te vallen is de GDPR de grootste verandering waar je als marketeer rekening mee moet gaan houden. De nieuwe privacywetgeving is een stuk strikter dan de oude, maar gelukkig zijn er tools die je kunnen helpen hiermee. Wel zo makkelijk, als je geen aparte afdeling hebt die je de gevolgen kan uitstippelen van je marketing-acties.
Werkrelaties
Ook belangrijk: het definiëren van je werkrelatie met je klanten. De Belastingdienst heeft de handhaving van de wet DBA (die bepaalt of je nu in loondienst zou moeten of niet) opgeschort, maar wel maar tot juni dit jaar. Dat betekent dat er een moment kan komen waarop je moet gaan rechtvaardigen dat je zelfstandige bent of dat je andere klanten moet zoeken of je werkwijze moet gaan aanpassen. Beter om dat te hebben gedaan voordat het gedonder begint.
Banale maar belangrijke zaken
Het is de hel voor de meeste ZZP’ers, maar het hoort wel bij. Rekening houden met je gereden kilometers, belastingen, boekhouding en verzekeringen. Om met dat eerste te beginnen: jezelf verzekeren is één van de eerste dingen die er in worden geslagen als je start als zelfstandige.
Natuurlijk heb je al een aansprakelijkheids- en rechtsbijstandsverzekering, maar vermoedelijk heb je nog geen pensioen of arbeidsongeschiktheidsverzekering. Is dat onverstandig? Met de maandlasten die dat met zich mee brengt is het niet gek om ze niet te hebben, maar je loopt wel een risico. Zorg dan wel dat je een financiële reserve hebt. Dat wist je al, maar zorg dat je ‘m ook echt hebt.
Ook de belastingen moeten betaald worden, en dat is heel simpel: daar moet je niet mee treuzelen. Belangrijk aspect daarvoor is dat je boekhouding op orde is. Als je dat nog niet hebt, zorg dat je een pakket als bijvoorbeeld Exact Online daarvoor aanschaft zodat je het tenminste met zo weinig mogelijk gedoe geregeld krijgt. Niemand vind het leuk om te doen, maar naheffingen en boetes van de Belastingdienst zijn ook niet leuk. Ze gaan niet voor eeuwig achterliggen en je komt een keer aan de beurt.
Zorg dus dat je goed overwogen beslist welke klus je aanneemt. Of je auto op de zaak moet. En niet te vergeten: hoe je jezelf in de markt zet. Want welke marketing-zelfstandige heeft geen sluitend plan om zichzelf te promoten? Blijf daar aan denken, en in vredesnaam zorg dat je die GDPR-regels nóg een keer naleest. Of in elk geval de kleine letters van je aansprakelijkheidsverzekering.
[Afbeeldingen © Sfio Cracho – Adobe Stock]
Verder lezen over Online Marketing
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Marketing19.06.2024