Deze campagne is gelanceerd om jongeren te motiveren hun seksuele wensen en grenzen bespreekbaar te maken. Het ministerie van VWS en Sense maakte deze campagne in samenwerking met Roorda Reclamebureau. Zij willen de jongeren hierin duidelijk maken dat door samen het gesprek te voeren over wat je wel en niet wil je ongewenst gedrag kunt voorkomen. Jongeren weten soms niet hoe en wanneer ze erover moeten beginnen.
De nieuwe campagne wil jongeren stimuleren om zich meer vrij te voelen in het maken van hun (seksuele) keuzes. Daarvoor is een mantra ontwikkeld, een hulpmiddel, waarmee ze voor, tijdens of na een intiem moment het gesprek kunnen aangaan: Zin? Lekker? Fijn? Elk moment is het juiste moment om te praten over wat je wel en niet wil. Deze drie simpele vragen helpen hierbij en maken het praten over flirten, zoenen, aanraken of seks een stuk makkelijker.
In posters, radiospotjes, online posts en video’s op social media staan de verhalen van jongeren zelf centraal. Zij laten zien hoe zij zelf het gesprek zijn aangegaan, dat jongeren zich nergens voor hoeven te schamen en dat ze er niet alleen voor staan. Op sense.info vinden jongeren tips om zelf ook het gesprek te voeren.
Staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS: “Met deze campagne willen we wensen en grenzen bespreekbaar maken of het nu gaat om relaties of seks. Om ongewenst gedrag te voorkomen is een duidelijke norm nodig: het is normaal dat je zelf je keuzes maakt over wat je wel en niet wilt en dat je partner dit respecteert. Dat vraagt om goede communicatie, hoe spannend dat soms ook is. Zin? Lekker? Fijn? kan hierbij helpen.”
Uit een recent onderzoek blijkt dat één op de vijf jongeren en jongvolwassenen het moeilijk vindt om te praten met de ander over wat ze wel en niet willen bij intiem contact zoals knuffelen, zoenen of met elkaar naar bed gaan.
Vier op de vijf jongeren vindt het belangrijk om met de ander te praten over wat ze wel en niet willen op seksueel gebied of bij intiem contact. Negen op de tien vinden het belangrijk om te weten te komen wat de ander op dat gebied wel en niet wil.
Van de meisjes geeft tweederde meestal of altijd aan wat hun grenzen en wensen zijn bij een intiem contact of op seksueel gebied. Van de jongens doet de helft dat. Een kwart doet dit soms.
Mariëlle Verlouw (campagnemanager VWS): “Nog te veel jongeren hebben negatieve ervaringen, van daten tot seks. Voor jezelf opkomen en tijdig aangeven wat je wel en niet wil, maar ook vragen naar de behoefte van de ander is belangrijk. Door het delen van échte verhalen van jongeren laten we zien dat het normaal is je wensen en grenzen aan te geven. Op elk gewenst moment.”
De opdrachtgevers het ministerie van VWS en Sense werkten voor de ontwikkeling van de campagne samen met Soa Aids Nederland, Rutgers, de GGD/Centra voor Seksuele Gezondheid en het RIVM. De strategie en het creatieve werk komen van Roorda Reclamebureau (i.s.m. Tabula Rasa) en Jagthund maakte de illustraties en animaties. De campagne maakt deel uit van een meerjarige campagne seksuele gezondheid.