Marketing20.11.2019

Cadeaus voor Sinterklaas en Kerst kopen op Black Friday?


Webshops verwachten grote piek op 29 november

Black Friday is overgewaaid uit de Verenigde Staten en heeft inmiddels ook in Nederland voet aan de grond gekregen. Op de dag na Thanksgiving is het in de VS jaarlijks de drukste dag van het jaar om te winkelen. En ook al vieren wij hier geen Thanksgiving, Black Friday, dit jaar op vrijdag 29 november, valt voor de retail en webshops precies goed zo voor Sinterklaas en de feestdagen.

De hele week aanbiedingen

Veel consumenten slaan dan ook graag hun slag op deze dag, want de aanbiedingen vliegen je om de oren. Vergeet trouwens ook de maandag daarna niet, Cyber Monday, waar het meer draait om de verkoop van elektronica. Zoals we vorig jaar al schreven, lopen die dagen inmiddels door elkaar heen en stunten veel fysieke winkels en webshops de hele week met aanbiedingen.

Black Friday is topdag voor bol.com

We lezen op de website van logistiek.nl dat bol.com vorig jaar op Black Friday zelfs de grootste piek ooit beleefde. Op de drukste momenten worden vlak voor Sinterklaasavond 25 producten per seconde besteld. En de grootste webshop van ons land start aanstaande vrijdag, een week voor Black Friday, al met het koopfestijn. Deals worden de hele week gelanceerd en op vrijdag de 29e komen daar nog eens veel meer deals bij. Op een speciale pagina van de site wordt zelfs afgeteld naar de eerste deals van aanstaande vrijdag.

Decathlon doet niet mee aan de gekte

Gisteren maakte Decathlon bekend dat ze niet meedoen aan Black Friday. De keten waarschuwt consumenten zelfs dat deals vaak veel mooier lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Linksom of rechtsom moet de rekening toch betaald worden volgens de sportwinkel. Tegen RetailNews zegt Commercieel Manager Wouter Mans:

“Black Friday past gewoon niet in onze bedrijfsfilosofie. We zijn een familiebedrijf en hebben de missie om sport voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken. Dat doen we door elke dag een scherpe en eerlijke prijs te rekenen.”

Overigens komt dat niet helemaal uit de lucht vallen, want de Consumentenbond waarschuwde vorig jaar eveneens voor de kortingen die toch niet zo gunstig zijn. ‘De meeste aanbiedingen zijn wel ‘echt’, maar niet spectaculair’, schreven zij vorig jaar.

Helft van de Nederlanders stoort zich aan Black Friday

Uit onderzoek van Acties.nl, uitgevoerd door Panelwizard, blijkt bovendien dat meer dan de helft van de Nederlanders (55%) zich stoort aan alle publiciteit rondom Black Friday. Veel ondervraagden (71%) denkt dat de kortingen niet uniek zijn. Toch werken die deals wel, want een op de zes Nederlanders koopt weleens iets wat ze normaal nooit zouden kopen, alleen maar omdat het in de aanbieding is. Er werd gekeken naar de verschillen per provincie en vooral Brabanders laten zich het vaakst verleiden.

We worden de komende dagen en weken natuurlijk bedolven onder de aanbiedingen voor Black Friday, Sinterklaas en Kerst. En bedenk: zolang jij het gevoel hebt dat je een goede aankoop hebt gedaan is de prijs toch minder belangrijk?

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Online Shop

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar