Black Friday is overgewaaid uit de Verenigde Staten en heeft inmiddels ook in Nederland voet aan de grond gekregen. Op de dag na Thanksgiving is het in de VS jaarlijks de drukste dag van het jaar om te winkelen. En ook al vieren wij hier geen Thanksgiving, Black Friday, dit jaar op vrijdag 29 november, valt voor de retail en webshops precies goed zo voor Sinterklaas en de feestdagen.
Veel consumenten slaan dan ook graag hun slag op deze dag, want de aanbiedingen vliegen je om de oren. Vergeet trouwens ook de maandag daarna niet, Cyber Monday, waar het meer draait om de verkoop van elektronica. Zoals we vorig jaar al schreven, lopen die dagen inmiddels door elkaar heen en stunten veel fysieke winkels en webshops de hele week met aanbiedingen.
We lezen op de website van logistiek.nl dat bol.com vorig jaar op Black Friday zelfs de grootste piek ooit beleefde. Op de drukste momenten worden vlak voor Sinterklaasavond 25 producten per seconde besteld. En de grootste webshop van ons land start aanstaande vrijdag, een week voor Black Friday, al met het koopfestijn. Deals worden de hele week gelanceerd en op vrijdag de 29e komen daar nog eens veel meer deals bij. Op een speciale pagina van de site wordt zelfs afgeteld naar de eerste deals van aanstaande vrijdag.
Gisteren maakte Decathlon bekend dat ze niet meedoen aan Black Friday. De keten waarschuwt consumenten zelfs dat deals vaak veel mooier lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Linksom of rechtsom moet de rekening toch betaald worden volgens de sportwinkel. Tegen RetailNews zegt Commercieel Manager Wouter Mans:
“Black Friday past gewoon niet in onze bedrijfsfilosofie. We zijn een familiebedrijf en hebben de missie om sport voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken. Dat doen we door elke dag een scherpe en eerlijke prijs te rekenen.”
Overigens komt dat niet helemaal uit de lucht vallen, want de Consumentenbond waarschuwde vorig jaar eveneens voor de kortingen die toch niet zo gunstig zijn. ‘De meeste aanbiedingen zijn wel ‘echt’, maar niet spectaculair’, schreven zij vorig jaar.
Uit onderzoek van Acties.nl, uitgevoerd door Panelwizard, blijkt bovendien dat meer dan de helft van de Nederlanders (55%) zich stoort aan alle publiciteit rondom Black Friday. Veel ondervraagden (71%) denkt dat de kortingen niet uniek zijn. Toch werken die deals wel, want een op de zes Nederlanders koopt weleens iets wat ze normaal nooit zouden kopen, alleen maar omdat het in de aanbieding is. Er werd gekeken naar de verschillen per provincie en vooral Brabanders laten zich het vaakst verleiden.
We worden de komende dagen en weken natuurlijk bedolven onder de aanbiedingen voor Black Friday, Sinterklaas en Kerst. En bedenk: zolang jij het gevoel hebt dat je een goede aankoop hebt gedaan is de prijs toch minder belangrijk?