Marketing17.06.2021

Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken


Wat is er aan de hand?

Er begint een bijzondere boycot op gang te komen: voetballers op het EK voetbal die niets te maken willen hebben met grote frisdrank- of biermerken. Het begon allemaal met Christiano Ronaldo. Voor de eerste wedstrijd van Portugal tegen Hongarije geeft de stervoetballer een persconferentie. Opmerkelijk genoeg schuift hij de prominent in beeld geplaatste flesjes Coca-Cola uit beeld en vervangt ze door flesjes water. Die flesjes cola stonden daar natuurlijk niet geheel toevallig. Coca-Cola is een belangrijke sponsor van het EK voetbal en betaalt veel geld om in beeld te komen.

Waarom deed Ronaldo dit?

Christiano Ronaldo is een van de meest succesvolle voetballers van de afgelopen jaren. Hij neemt zijn carrière heel serieus en hecht veel waarde aan een gezonde leefstijl. Als 36-jarige voetballer nog op dit niveau meedraaien is niet niks. De kritische blik van Ronaldo was eigenlijk duidelijk genoeg. ‘Agua’, roept hij terwijl de flesjes Coca-Cola door hem uit beeld worden gehaald. Daarmee wil hij ongetwijfeld een statement maken dat frisdrank niet past bij een leven als profvoetballer. Hoewel de actie uiteindelijk ook reclame is voor Coca-Cola, zal de sponsor de actie niet echt op prijs stellen. UEFA reageerde op het voorval en liet weten dat ‘Coca-Cola een variatie aan drankjes voor verschillende behoeften aanbiedt, die tijdens het toernooi voor spelers beschikbaar zijn.’

De actie van Ronaldo had meteen effect, zo lijkt het. Aandelen van Coca-Cola waren nog dezelfde dag 4 miljard dollar minder waard. En er dreigt een ‘bottlegate’ te ontstaan met voetballers die zijn voorbeeld volgen.

Bottlegate: ook Pogba zet flesje aan de kant en Locatelli pakt water

Meer voetballers lijken een statement te willen maken en zo worden de acties door de spelers van verschillende landen inmiddels ‘bottlegate’ genoemd. De Franse Paul Pogba zette dinsdag, een dag na de actie van Ronaldo, tijdens een persconferentie een flesje alcoholvrij bier van Heineken aan de kant. Het Nederlandse biermerk had op Twitter eerder die dag een grap gemaakt over de voorkeur die Ronaldo voor water heeft. Hoe dan ook, de actie van de voetballer valt niet bepaald in goede aarde bij Heineken. ‘Iedereen is vrij om een keuze te maken als het om drank gaat’, meldt de bierbrouwer.

En dan is er nog de Italiaanse voetballer Manuel Locatelli, hij werd na de wedstrijd tegen Zwitserland uitgeroepen tot ‘man of the match’. Bij de persconferentie na afloop schoof hij overduidelijk de flesjes Coca-Cola opzij en zette een flesje water neer. Bottlegate is in volle gang en de vraag is bijna wie de volgende voetballer is die een statement maakt.

Sponsoren zijn niet blij

De merken die EURO 2020 (sorry, wij hadden ook liever 2021 gezien) sponsoren, zijn niet blij met deze actie. Dat is logisch, want ze betalen grof geld om prominent in beeld te komen. Deze negatieve publiciteit kunnen ze niet gebroken. Rijst natuurlijk ook de vraag of bepaalde merken wel zo goed passen bij een sporttoernooi. Je kunt je afvragen of frisdranken en alcohol een goede match zijn met voetbal. Hoewel Heineken natuurlijk de 0.0% bier promoot, is het vooral een biermerk. Grote sporters zoals Ronaldo hebben een gigantisch bereik op social media en uit deze actie blijkt maar weer dat zijn invloed groot is. De actie wordt door het publiek dan ook voornamelijk toegejuicht. Geen effect waar het frisdrankmerk gelukkig van wordt. To be continued!

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Coca-Cola

The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken

Zou jij een blikje Coca-Cola kopen wat je niet kunt opdrinken en dan ook nog eens voor een bedrag van meer dan 100 dollar. Rare vraag, raar idee, of toch niet want wat is er precies aan de hand in het Mexicaanse Chiapas?...

Coffee corner08.02.2024

The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken

Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse

Coca-Cola heeft vanaf nu een Byte. Geen bite, maar een Byte. Het colamerk komt namelijk met een frisdrank die in eerste instantie in het metaverse beschikbaar is, waarna het over een paar weken de oversteek maakt naar de...

Metaverse05.04.2022

Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse

Cola met een Byte?
​Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?

Op deze dag in 1892 gebeurde er iets groots voor Coca Cola. Het begon weliswaar in 1885 met de uitvinding van cola, maar het werd pas echt een bedrijf in 1892. It Atlanta, Georgia werd The Coca-Cola Company een feit. In...

Nieuws29.01.2021

​Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?

Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic

Coca-Cola heeft een eerste fles geïntroduceerd die deels van plastic uit oceanen en zeeën is gemaakt. Het gaat om een prototype van een plastic fles, waarvan het materiaal grotendeels vervaardigd is uit ingezameld en g...

Nieuws08.10.2019

Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic

Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!

Coca Cola lanceert haar zomercampagne met een bijzondere boodschap: "Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle". Met de campagne hoopt Coca-Cola consumenten bewust te maken van de noodzaak om te recyclen en...

Marketing06.06.2019

Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!

Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde

De mediawaarde van van een merk is het resultaat van alle aandacht die een merk krijgt, zowel betaald als onbetaald: paid, owned en earned media bij elkaar. Van de top 20 foodmerken in Nederland genereert Coca-Cola de ho...

Marketing13.07.2017

Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde

van de top 20 foodmerken
Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat

Op Facebook kwam dit filmpje voorbij en daar heb ik toch wel even met open mond naar zitten kijken. Misschien is het voor jou oud nieuws, ik zie het voor het eerst. In twee verschillende pannetjes worden blikjes Coca-Col...

Coffee corner07.03.2017

Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat

Coca-Cola lanceert Coca-Cola Zero Sugar

Dit najaar, brengt Coca-Cola een nieuw product op de Nederlandse markt namelijk: Coca-Cola zero sugar. Dit maakte Coca-Cola bekend tijdens de opening van de vernieuwde Coca-Cola fabriek in Dongen. Coca-Cola zero sugar...

Marketing27.06.2016

Coca-Cola lanceert Coca-Cola Zero Sugar

Verder lezen over Ek

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK Voetbal zie je in UHD-beeldkwaliteit bij Ziggo

Alle klanten van Ziggo kunnen het EK voetbal vanaf de eerste wedstrijd op 14 juni in Ultra-HD (UHD) zien. Gedurende het toernooi geeft de provider namelijk NPO 1 UHD door op kanaal 999. UHD geeft een intensere kijkervaring dan HD. Bij dezelfde resolutie (minimaal 1080p) geeft het beeld een rijker contrast en groter kleurenpalet.

Entertainment06.06.2024

Het EK Voetbal zie je in UHD-beeldkwaliteit bij Ziggo

de aftrap van een lange sportzomer
Sportzomer 2021: hoogtepunten en waar ging het over op social media?

We hebben een echte sportzomer achter de rug. Inmiddels zijn de voetbalcompetities alweer in volle gang, maar laten we vooral nog even terugblikken op het EK voetbal en de Olympische Spelen. Want ook al was het Europees...

Social Media24.08.2021

Sportzomer 2021: hoogtepunten en waar ging het over op social media?

Regenboogkleuren in München: van BMW tot politie: iedereen maakt statement tegen beslissing UEFA

Het is nota bene Pride Month, een maand waarin we de liefde vieren en de LHBTIQA+-gemeenschap in het middelpunt van de belangstelling staat. Het voetbalstadion in München verlichtte de mooie Allianz Arena compleet in re...

Media23.06.2021

Regenboogkleuren in München: van BMW tot politie: iedereen maakt statement tegen beslissing UEFA

Goed nieuws: oplossing voor dengue, tv-serie over zielenknijper en mondkapje kan in de prullenbak

Welkom bij weer een nieuwe editie vol goed nieuws. Na een heerlijk zonnige week kunnen we weer even afkoelen met regen en lagere temperaturen. Misschien is dat stiekem ook wel lekker? Als echte Nederlanders klagen we nat...

Nieuws18.06.2021

Goed nieuws: oplossing voor dengue, tv-serie over zielenknijper en mondkapje kan in de prullenbak

EK voetbal start vandaag: wie zijn de favorieten en wat zegt de data?

Het EK voetbal start vandaag en dat is eigenlijk een cadeautje. Want EURO 2020 had vorig jaar al plaats moeten vinden maar werd een jaar uitgesteld door de coronapandemie. En hoewel het nog niet is zoals voorheen, want d...

Nieuws11.06.2021

EK voetbal start vandaag: wie zijn de favorieten en wat zegt de data?

Goed Nieuws: puppy’s ingesteld op mensen, Bo Burnham en magische manier om een kater te voorkomen

Het weekend staat voor de deur en dat betekent dat we trek hebben in goed nieuws om de werkweek af te sluiten. Dat is er gelukkig weer volop te vinden, want deze Goed Nieuws gaat onder andere over puppies, een buitenaard...

Nieuws11.06.2021

Goed Nieuws: puppy’s ingesteld op mensen, Bo Burnham en magische manier om een kater te voorkomen

Beeld en Geluid slaat iconisch fragment EK’88 op in DNA

In het kader van de wereldwijde UNESCO Audiovisueel Erfgoeddag zet Beeld en Geluid een nieuwe stap in audiovisuele archivering. In samenwerking met Twist Bioscience, een innovator in DNA-synthese, bewaart het instituut a...

Entertainment31.10.2020

Beeld en Geluid slaat iconisch fragment EK’88 op in DNA

Verder lezen over Heineken

Max Verstappen start de online game competitie Player 0.0

Op Circuit Zandvoort, waar dit weekend de Formule 1 race op het programma staat, heeft Max Verstappen de online game competitie Player 0.0 afgetrapt. Samen met Heineken vraagt de wereldkampioen hiermee aandacht voor geen alcohol in het verkeer. ‘De beste bestuurder drinkt niet, tenzij het 0.0 is’, aldus Verstappen.

Automotive24.08.2024

Max Verstappen start de online game competitie Player 0.0

Gamification ingezet voor aandacht verantwoord alcoholgebruik
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Heineken’s pro-vaccinatiereclame krijgt veel kritiek

Heb je de nieuwste reclame van Heineken al gezien? De internationale campagne draait helemaal om het leven na corona. Hoewel dat iets te voorbarig was, neemt het bedrijf wel een duidelijk standpunt in. 'The night is youn...

Advertising14.07.2021

Heineken’s pro-vaccinatiereclame krijgt veel kritiek

​Borrelen met collega’s? Goed voor de sfeer & voor de bedrijfsresultaten

In menig vacaturetekst staat wel iets over de welbekende vrijdagmiddag borrel. Even de werkweek met zijn allen afsluiten. Bij sommige bedrijven worden wekelijks de successen gevierd en vaak teruggeblikt op de ergernissen...

Nieuws11.03.2020

​Borrelen met collega’s? Goed voor de sfeer & voor de bedrijfsresultaten

ook voor de bedrijfsresultaten
“Hey Google, doe mij maar ijskoud bier binnen 60 minuten”

Een jaar geleden maakte Amsterdam kennis met een online besteldienst als geen ander: Heineken NOW, waarmee je in no time ijskoud bier, fris en snacks in huis haalt. De service heeft inmiddels meer dan 30.000 geregistreer...

Online07.06.2019

“Hey Google, doe mij maar ijskoud bier binnen 60 minuten”

KLM scoort een Grand SpinAward

Tijdens wederom een uitverkochte SpinAwards Night hebben gisteren in totaal 34 winnaars een felbegeerde ring in ontvangst mogen nemen. De meest prestigieuze ring, de Grand SpinAward, werd in de wacht gesleept door KLM Ro...

Marketing21.04.2017

KLM scoort een Grand SpinAward

En 33 andere winnaars!
Groot succes voor Heineken Bakery: check the aftermovie

Brood gebakken met het unieke Heineken A-gist: tussen 18 en 22 maart heb je het kunnen proeven in de unieke Heineken Bakery aan de Vijzelgracht in Amsterdam. Het zogenaamde A-gist dat Heineken gebruikt in het brouwen van...

Nieuws29.03.2017

Groot succes voor Heineken Bakery: check the aftermovie

sponsored story
Het eerste alcoholvrije biertje van Heineken

Heineken introduceert vandaag haar eerste alcoholvrije bier: Heineken 0.0. Een biertje dat nu alleen beschikbaar is in Nederland, maar dat uiteraard wereldwijd uitgerold zal worden. Het heeft ruim 2 jaar brouwen en proe...

Coffee corner03.03.2017

Het eerste alcoholvrije biertje van Heineken

Heineken 0.0

Verder lezen over Voetbal

De beste Website van het Jaar 2024 is van een voetbalclub

De VakantieDiscounter won ook een van de belangrijkste prijzen, namelijk die voor Populairste Website van het Jaar 2024.

Online22.11.2024

De beste Website van het Jaar 2024 is van een voetbalclub

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

EA Sports FC 25 is in aantocht en naast de stadions van PSV en Ajax komt daar mogelijk dat van Feyenoord bij: De Kuip.

Gaming07.08.2024

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven

Cooler Master, een wereldleider op gebied van pc-componenten, gaming-accessoires en technologische lifestyle-oplossingen, en PSV Esports, de gerenommeerde esports-divisie van de Eindhovense voetbalclub, kondigen samen de opening aan van het Cooler Master | PSV Esports Experience Center. Deze geavanceerde faciliteit, officieel gelanceerd op 27 juli 2024 tijdens de jaarlijkse Fan Dag van PSV, is klaar om het Europese gaming- en esportslandschap te herdefiniëren.

Gaming01.08.2024

Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven

Een State-of-the-Art Experience Center
Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25 uitgebracht. De gameplay is te zien in de eerste video van een reeks Deep Dives en gaat ondermeer dieper in op nieuwe elementen zoals FC IQ, Player Roles en Goalkeeper PlayStyles. Voor meer info over de gameplay lees je de Pitch Notes.

Gaming29.07.2024

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

plus een uitgebreide Deep Dive-video
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje

Het EK Voetbal 2024 laat een opvallende verschuiving zien in de sponsorlijst waarbij Chinese bedrijven nu prominent aanwezig zijn als hoofdsponsors.

Tech in Asia20.06.2024

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje