De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Voor het tweede jaar op rij heeft e-mail marketingspecialist Blinker samen met het Platform Innovatie in Marketing (PIM) de actuele trends en ontwikkelingen in B2B-marketing op een rij gezet.
Het B2B Marketing Trendrapport 2017 (hier te downloaden) geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B marketeers in Nederland. Een belangrijk thema in trendrapport, dat afgelopen dinsdag 13 juni 2017 is gepresenteerd, is relevant zijn en relevant blijven voor de klant.
Onderzoek
Aan het trendrapport ligt een tweeledig onderzoek ten grondslag. Allereerst zijn 11 vooraanstaande marketeers uit B2B-markten aan een diepte-interview onderworpen. Daarna is aan 389 B2B-marketeers een uitgebreide online enquête voorgelegd. Op basis van deze inventarisaties zijn de analyses uitgevoerd en de trends en ontwikkelingen in kaart gebracht. In het rapport zijn 16 conclusies geformuleerd, verdeeld over de 4 belangrijkste speerpunten voor B2B Marketing in 2017:
- Content marketing
- Marketing organisatie
- Marketing automation
- Customer experience
Relevantie is (nog altijd) King
“Een groot aantal onderwerpen is actueel in B2B-marketing”, aldus Pascal van Hombergh, bestuurslid van PIM en marketeer bij Rabobank. “Net als vorig jaar staat contentmarketing bij B2B-marketeers hoog op de agenda. Relevant zijn en blijven voor je klant door hem te helpen met wat voor hem echt belangrijk is. Marketing automation kan daarbij helpen. Dat is het tweede thema. Daarnaast is het verbeteren van de customer experience een belangrijk onderwerp voor B2B-marketeers, zowel in de fase ‘klant worden’ als de fase ‘klant zijn’. Tot slot is het onderwerp marketingorganisatie vaak genoemd. Met alle data en tools die marketeers nu tot hun beschikking hebben, ontstaat ook de vraag naar een nieuw soort marketeer. Data-driven en analytisch, maar dan wel met gevoel voor klant en markt. Een schaap met vijf poten? Dat denk ik niet, maar goede mensen zijn schaars. Dus in contact blijven met de markt en doorlopend investeren in kennis is belangrijker dan ooit.”
Inzicht in data
“Technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op en het is aan de marketeers van vandaag om snel te kunnen inschatten of en hoe die technologie voor hen kan werken. Daarnaast worden data en het begrijpen wat die data voor jou als marketeer betekenen steeds belangrijker. Marketeers moeten een manier zien te vinden om alle verzamelde data met elkaar te verbinden om te kunnen concluderen of hun campagnes hebben gewerkt of niet. Inzicht in data komt in het onderzoek prominent naar voren als belangrijk speerpunt voor B2B-marketeers,” aldus Mark van den Berg, commercieel manager bij Blinker.
Verder lezen over Email Marketing
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
Verder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021