Het zijn al jarenlang goede vrienden en collega’s bij Marketingfacts en voor mij persoonlijk is MF al jarenlang het beste blog als het gaat om inhoudelijke informatie over marketing. Na Marco kwam Bram en die is bijna of misschien nog wel fanatieker dan de oprichter uit Arnhem zelf.
Soms plagen we elkaar maar altijd met respect. Vandaag bij de lancering van hun nieuwe website die nu eens eindelijk responsive is hebben ze geheel in stijl een PR stuntje bedacht. De content op je smartphone is alleen zichtbaar voor bezitters van een Samsung smartphone en dit allemaal onder het kopje ‘Marketingfacts introduceert nieuw verdienmodel voor uitgevers: DMSA’. Dat DMSA betekent ‘
device manufacturer-sponsored access‘. Wij zeggen briljant bedacht, vernieuwend, nooit eerder gezien, de mediawereld staat op z’n kop.
Of ze er prijzen mee gaan winnen weet ik niet, meest vernieuwende marketingconcept van het jaar’, de smartphone-publieks-prijs zou ook niet misstaan. Conceptueel ook doordacht. Samsung als sponsor voor content, kunnen ze Samsung gebruikers ook Samsung advertorials laten zien. Een soort van inbound advertising zeg maar. The good news, iedere smartphone fabrikant kan intekenen. De vraag is natuurlijk of andere uitgevers dit zo maar mogen kopiëren of dat Bram & Co een licentiemodel gaan voorstellen.
De winnaar van dit model moet haast wel iCulture worden. Gonny loopt helemaal binnen als Apple gaat betalen om informatie over Apple te kunnen lezen. De humor zit natuurlijk ook verscholen in de uitspraken van Samsung zelf, Floris Regouin van Samsung over de samenwerking: ”
Innovatie zit in ons DNA, dus lopen we graag voorop, ook als het gaat om advertising”. Aha het blokken van niet Samsung gebruikers om marketingnieuws van Samsung op Marketingfacts te kunnen lezen noemen we innovatieve advertising. Floris verdiend zeker ook een prijs en mag mee op het podium. Ik hoop dat het nog te volgen is.
Bram, Marco en het hele team van Marketingfacts, we feliciteren jullie oprecht met de nieuwe website. hij ziet er als vanouds weer prima uit. Jullie PR-stunt is hilarisch, ik hoop dat veel mensen er in trappen maar laat even weten wanneer de
#isnotsamsung block er af gaat, dan melden we dat graag voor jullie.