marketing15.01.2018

Bavaria wint nu al de marketing award van 2018!


Je kunt je Facebook timeline niet openen of je wordt momenteel, zeker hier in het zuiden van het land, geconfronteerd met de reclamestunt van Bavaria. Bavaria is namelijk een petitie gestart om van carnaval een nationale feestdag te maken waarop iedereen een vrije dag heeft. Uiteraard een kansloze missie, zeker gezien het huidige politieke landschap, maar wel een die vanuit marketing oogpunt nu al meer dan geslaagd is.

De reclamestunt heeft naast alle landelijke media ook een gigantisch groot viral effect. Carnaval is een volksfeest en dat verbroedert. Dit jaar hebben wij als Nederland helaas geen rol van betekenis als het gaat om het wereldkampioenschap voetbal en dus zullen de biermerken als Amstel en of Heineken het echt van de Olympische Winterspelen moeten hebben als het gaat om een nationaal evenement van betekenis. Bavaria heeft dus in mijn optiek echt out of the box gedacht en letterlijk goed gegokt!

Tis een kwestie van geduld

Het is lang geleden dat een vergelijkbaar merk een dergelijk nationaal evenement heeft aangegrepen om hier op in te haken. En nee, dan heb ik het niet over het sponsoren met vele miljoenen mediabudget van een evenement zoals Volvo en Red Bull dit doen. Natuurlijk kennen we Unox met de jaarlijkse Nieuwjaarsduik en hadden we in 1996 natuurlijk de nummer één hit 15 miljoen mensen van Fluitsma & Van Tijn wat oorspronkelijk een reclame was van de Postbank N.V.

Bavaria als merk kan hier nog lange tijd op voortborduren. Op een ludieke manier “verbinden” ze hun merk aan een soort van cultureel erfgoed namelijk carnaval. En geloof me: het volksfeest der feesten leeft in Nederland en is qua impact de komende jaren misschien nog wel groter in vergelijking met het EK of het WK voetbal. Well done Bavaria!

In de Tweede Kamer

In bovenstaand spotje zie je dat oud PSV’er Björn van der Doelen woest met zijn vuist op tafel slaat met de legendarische woorden: “en nou is het genoeg! Het kan toch niet zo zijn dat wij, hardwerkende Brabanders en Limburgers, elk jaar weer onze zuurverdiende vakantiedagen moeten inleveren om het feest der feesten te kunnen vieren?”

Bavaria heeft een website carnavalvrij.nl opgezet waar je je handtekening kunt zetten om de petitie te ondersteunen. De grap is dat iedere burger met 40.000 handtekeningen een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer kan krijgen. Het boegbeeld van de campagne van Bavaria zegt uiteraard stoer dat wanneer er daadwerkelijk 40.000 handtekeningen binnen zijn hij persoonlijk, na carnaval, naar Den Haag gaat.

Alaaf!

Update

Inmiddels hebben 97.349 carnavalliefhebber de petitie #carnavalvrij van Bavaria ondertekend. Deze carnavalliefhebbers geven massaal gehoor aan de oproep van Bavaria om deze online petitie te ondertekenen om carnaval tot officiële feestdagen te bestempelen. Al in het eerste weekend van de campagne #carnavalvrij is de actie een doorslaand succes en staat de teller op bijna honderdduizend handtekeningen. We houden jullie op de hoogte!

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Bavaria

Bavaria introduceert een carnavalsverzekering

Dit jaar werd de grootste nachtmerrie van elke carnavalsvierder werkelijkheid; carnaval werd afgelast wegens COVID-19. Om te voorkomen dat carnavalsvierders nóg een jaar zonder carnaval moeten, introduceert Bavaria vand...

marketing11.11.2021

Bavaria introduceert een carnavalsverzekering

Brabant kan niet nóg een jaar zonder carnaval
Technologie helpt Swinkels Family Brewers om met Habesha alle Ethiopiërs te verbinden

SAP ondersteunt Swinkels Family Brewers, voorheen Bavaria, met haar Customer Experience-technologie bij het Ethiopische Habesha. Dit biermerk wordt gebrouwen in Ethiopië en helpt om de lokale bevolking te verbinden. Ha...

Technology28.11.2018

Technologie helpt Swinkels Family Brewers om met Habesha alle Ethiopiërs te verbinden

Maradona: remake van een legendarische video

Diego Armando Maradona, deze legendarische voetballer kent iedereen. En als je dan "live is life" begint te zingen weet iedereen ook gelijk over welke video je het hebt. Maradona die tijdens de warming up bij zijn club N...

Video18.08.2017

Maradona: remake van een legendarische video

Maak eenvoudig van je bierblikje een bierglas!

Bavaria komt vandaag met een nieuwe ervaring in het bliksegment: het Bavaria blikglas. Door deze eenvoudig te bevestigen drinkrand krijgt een regulier bierblikje hiermee de drinkervaring van een glas. Vanaf 9 mei is het...

Coffee corner28.04.2016

Maak eenvoudig van je bierblikje een bierglas!

Bavaria komt met blikglas
Bavaria laat consument meedenken over duurzaamheid

Bavaria lanceerde eerder vandaag een nieuw online platform, waar alle activiteiten gedaan door de bierbrouwer, op gebied van duurzaamheid, samenkomen. Hiermee maakt de Brabantse brouwer haar duurzaamheidsgedachte en d...

Online26.06.2014

Bavaria laat consument meedenken over duurzaamheid

Bavaria stort zich op content met nieuw platform

Zinderende city races door grote drukke wereldsteden, humoristische 0,0% commercials en een eigen festival. Bavaria neemt niet uitsluitend de standaard route van commercials en advertenties om het merk neer te zetten, ma...

social media24.09.2013

Bavaria stort zich op content met nieuw platform

Bavaria start samen met thuisbezorgd.nl proef met ‘restaurant zonder keuken’

Bavaria lanceert in samenwerking met thuisbezorgd.nl in onze hoofdstad het eerste ‘restaurant zonder keuken’. Vanaf half februari is het mogelijk om in een ontspannen restaurant setting een keuze te maken uit een m...

Online04.01.2013

Bavaria start samen met thuisbezorgd.nl proef met ‘restaurant zonder keuken’

Bavaria City Racing commercial

Video28.07.2011

Bavaria City Racing commercial

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

social media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

dc business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes

Verder lezen over Viral Marketing

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

Onder de noemer ‘Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen', is Tony’s Chocolonely gedwongen om hun ‘Fair Alternative’ campagne in Duitsland aan te passen. Een relletje met een ludieke insteek die niet wordt gewaar...

marketing23.02.2024

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, midd...

events11.10.2023

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Een iconische Black Friday

In de Verenigde Staten wordt is Black Friday inmiddels een traditie geworden op de dag na Thanksgiving. Het luidt het begin van het seizoen van kerstinkopen aan. En hoewel voor ons de benaming Thanksgiving bekender is, v...

dc business30.11.2021

Een iconische Black Friday

Goossens aan het werk om marketing te verbeteren

Corona heeft niet alleen het hybride werken gebracht, maar ook zijn we veel meer online gaan winkelen. Het is dan ook voor bedrijven verstandig om eens goed te kijken naar hun marketing. Goosens is dan ook gebruik gaan m...

dc business13.09.2021

Goossens aan het werk om marketing te verbeteren

Zo verover je de wereld met een fabeltje, in 7 stappen

Hagelslag is bijzonderder dan je denkt. Nederlanders beseffen het niet altijd, maar ze eten gewoon dagelijks chocolade op brood. Pure chocolade! (of melk natuurlijk). Elke dag! Daar zit een geweldig exportartikel in, dac...

marketing13.04.2019

Zo verover je de wereld met een fabeltje, in 7 stappen

Bedenk een pakkend verhaal rond je product
Toffe Fortnite-stunt: objecten uit game duiken in realiteit op

Fortnite: Battle Royale blijft maar knallen. De gratis te spelen game is op elk platform een succes en blijft maar spelersrecords verbreken. Het is zo succesvol dat Sony misschien wel een onpopulaire Playstation-regel ov...

marketing09.07.2018

Toffe Fortnite-stunt: objecten uit game duiken in realiteit op

In voorbereiding op seizoen 5