Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Je kunt je Facebook timeline niet openen of je wordt momenteel, zeker hier in het zuiden van het land, geconfronteerd met de reclamestunt van Bavaria. Bavaria is namelijk een petitie gestart om van carnaval een nationale feestdag te maken waarop iedereen een vrije dag heeft. Uiteraard een kansloze missie, zeker gezien het huidige politieke landschap, maar wel een die vanuit marketing oogpunt nu al meer dan geslaagd is.
De reclamestunt heeft naast alle landelijke media ook een gigantisch groot viral effect. Carnaval is een volksfeest en dat verbroedert. Dit jaar hebben wij als Nederland helaas geen rol van betekenis als het gaat om het wereldkampioenschap voetbal en dus zullen de biermerken als Amstel en of Heineken het echt van de Olympische Winterspelen moeten hebben als het gaat om een nationaal evenement van betekenis. Bavaria heeft dus in mijn optiek echt out of the box gedacht en letterlijk goed gegokt!
Tis een kwestie van geduld
Het is lang geleden dat een vergelijkbaar merk een dergelijk nationaal evenement heeft aangegrepen om hier op in te haken. En nee, dan heb ik het niet over het sponsoren met vele miljoenen mediabudget van een evenement zoals Volvo en Red Bull dit doen. Natuurlijk kennen we Unox met de jaarlijkse Nieuwjaarsduik en hadden we in 1996 natuurlijk de nummer één hit 15 miljoen mensen van Fluitsma & Van Tijn wat oorspronkelijk een reclame was van de Postbank N.V.
Bavaria als merk kan hier nog lange tijd op voortborduren. Op een ludieke manier “verbinden” ze hun merk aan een soort van cultureel erfgoed namelijk carnaval. En geloof me: het volksfeest der feesten leeft in Nederland en is qua impact de komende jaren misschien nog wel groter in vergelijking met het EK of het WK voetbal. Well done Bavaria!
In de Tweede Kamer
In bovenstaand spotje zie je dat oud PSV’er Björn van der Doelen woest met zijn vuist op tafel slaat met de legendarische woorden: “en nou is het genoeg! Het kan toch niet zo zijn dat wij, hardwerkende Brabanders en Limburgers, elk jaar weer onze zuurverdiende vakantiedagen moeten inleveren om het feest der feesten te kunnen vieren?”
Bavaria heeft een website carnavalvrij.nl opgezet waar je je handtekening kunt zetten om de petitie te ondersteunen. De grap is dat iedere burger met 40.000 handtekeningen een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer kan krijgen. Het boegbeeld van de campagne van Bavaria zegt uiteraard stoer dat wanneer er daadwerkelijk 40.000 handtekeningen binnen zijn hij persoonlijk, na carnaval, naar Den Haag gaat.
Alaaf!
Update
Inmiddels hebben 97.349 carnavalliefhebber de petitie #carnavalvrij van Bavaria ondertekend. Deze carnavalliefhebbers geven massaal gehoor aan de oproep van Bavaria om deze online petitie te ondertekenen om carnaval tot officiële feestdagen te bestempelen. Al in het eerste weekend van de campagne #carnavalvrij is de actie een doorslaand succes en staat de teller op bijna honderdduizend handtekeningen. We houden jullie op de hoogte!
Verder lezen over Bavaria
Marketing11.11.2021
Bavaria introduceert een carnavalsverzekering
Brabant kan niet nóg een jaar zonder carnavalTechnology28.11.2018
Technologie helpt Swinkels Family Brewers om met Habesha alle Ethiopiërs te verbinden
Video18.08.2017
Maradona: remake van een legendarische video
Coffee corner28.04.2016
Maak eenvoudig van je bierblikje een bierglas!
Bavaria komt met blikglasOnline26.06.2014
Bavaria laat consument meedenken over duurzaamheid
Social Media24.09.2013
Bavaria stort zich op content met nieuw platform
Online04.01.2013
Bavaria start samen met thuisbezorgd.nl proef met ‘restaurant zonder keuken’
Video28.07.2011
Bavaria City Racing commercial
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Verder lezen over Viral Marketing
Marketing01.09.2024
IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Marketing23.02.2024
Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland
Events11.10.2023
5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE
Marketing18.08.2023