Marketing18.05.2016

​Amsterdamse studenten winnen marketing-competitie van L’Oréal


Studenten van de Universiteit van Amsterdam hebben de Nederlandse finale van Brandstorm gewonnen, de internationale marketing-competitie van L’Oréal.

De winnaars kropen in de huid van de internationale brandmanager van het cosmeticabedrijf. Zij ontwikkelden een all-round strategie voor het merk La Roche-Posay en zullen Nederland vertegenwoordigen tijdens de internationale finale in juni van dit jaar in Parijs.

<em>Nederlandse Brandstorm-winnaars: Vivian de Bruine, Michelle Betschart en Willem Maijvis<\/em>
Nederlandse Brandstorm-winnaars: Vivian de Bruine, Michelle Betschart en Willem Maijvis

Marketingtalent ontdekt

Brandstorm is een competitie waar jong marketingtalent kan laten zien wat het in huis heeft. Dit jaar is alweer de 24ste editie, en de 18e keer dat Nederland meedoet. Een recordaantal studenten van de universiteiten van Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Tilburg, hebben zich de afgelopen maanden verdiept in een business-case. De teams werd gevraagd een creatieve en innovatieve digitale marketingstrategie te ontwikkelen voor de jonge doelgroep van 15 tot 25 jaar.

La Roche-Posay

Dit jaar stond Brandstorm in teken van het merk La Roche-Posay. Het merk heeft volgens marketingmanager Josien Kox geen gemakkelijk ‘DNA’: “We richten ons op de consument met een gevoelige huid en willen een bijdrage leveren aan een verbetering van kwaliteit van leven. Daarbij is advies door onze partners, dermatoloog en apotheker, onmisbaar. Betekenisgeving staat centraal en dat moest duidelijk terugkomen in de strategie. De business case van dit jaar was een grote uitdaging voor de studenten. Het winnende team van de UvA is hier zeker in geslaagd en heeft een mooi concept neergelegd, dat wat mij betreft prima zou kunnen werken in de Nederlandse markt.”

Skin mates

Het winnende team bestond uit Vivian de Bruine, Michelle Betschart en Willem Maijvis, studenten Business Administration aan de Universiteit van Amsterdam. Zij ontwikkelden volgens de jury een all-round strategie, met het ‘skin mates’-idee als meest verrassende component. Consumenten die kampen met verschillende huidaandoeningen kunnen via real life stories op Instagram op zoek gaan naar hun ‘skin mate’, die ze voorziet van tips op het gebied van huidverzorging. De winnaars verdedigden hun digitale project met volle overtuiging en professionaliteit en zijn dolenthousiast naar de internationale finale in Parijs te mogen: ”Het was fantastisch mee te mogen doen, omdat werken aan een real-life case in een team je ontzettend veel leert over hoe je een product of campagne vanaf nul kunt neerzetten. De beoogde doelgroep van 15- tot 25-jarigen is een behoorlijk wispelturige generatie met een korte aandachtsspanne; je moet ze weten te vangen op de plekken waar ze aanwezig zijn. Als je dat doet en ze iets heel interessants of entertainments weet te vertellen, dan heb je goud te pakken!”

Roland De Cocq, algemeen directeur van de divisie Actieve Cosmetica van L’Oréal beaamt: “De studenten hebben ons echt geïmponeerd! Door met skin mates te werken worden consumenten op een organische manier huidexperts, waar iedereen zich aan kan relateren.”

Marketing-game als rekruteringsmiddel

Naast het feit dat goede ideeën de organisatie inspireren, is de wedstrijd voor L’Oréal ook een uitstekend rekruteringsmiddel. Silke Siems, directeur Human Resources: “Brandstorm biedt studenten de kans om echte en realistische situaties binnen L’Oréal mee te maken. Bovendien zien wij potentieel marketingtalent aan het werk. Ik heb ook deze editie van Brandstorm weer studenten gezien die ik hier zo zie werken. Maar dat is ook geen verrassing: elk jaar verwelkomen we wereldwijd rond de 150 nieuwe collega’s als direct gevolg van deze competitie.”

Dit jaar behaalt Brandstorm nieuwe records in Nederland. De wedstrijd trok 322 studenten van vier grote universiteiten aan. Sinds het ontstaan in 1992 namen al meer dan 80.000 studenten van 360 universiteiten uit 45 landen deel aan L’Oréal Brandstorm. Nederlandse teams hebben al 2 keer eerder de internationale finale van Brandstorm gewonnen. Op 30 juni weten we hoe de Nederlandse studenten het dit jaar in Parijs hebben gedaan.

...

Verder lezen over Innovatie

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Op donderdag 14 november heeft Wortell samen met relaties en partners de feestelijke opening van haar nieuwe next-gen Cyber Defense Center (CDC) gevierd. Dit innovatieve centrum biedt organisaties wereldwijd een geavanceerde oplossing voor 24/7 proactieve beveiliging, detectie en herstel van IT-landschappen. Het CDC speelt in op de groeiende dreiging van cyberaanvallen door bedrijven te helpen hun digitale weerbaarheid te versterken en altijd een stap voor te blijven op potentiële aanvallen.

Cybercrime20.11.2024

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

Zeg je tank, dan denk je al gauw aan een gigantisch, groen geschilderd gevaarte met rupsbanden. Maar, niet lang meer: deze tank verandert dat.

Technology29.10.2024

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Het is wetenschappers gelukt om twee mensen apart van elkaar in slaap een gesprek te laten hebben in die dromen.

Technology18.10.2024

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

Verder lezen over Merken

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen