Marketing28.06.2017

Agile Marketing in de praktijk: wat betekent dat voor de marketing afdeling?


Agile Marketing is hot! De tijd dat marketeers, communicatiespecialisten en reclamebureaus puur op ‘fingerspitzengefühl’ maanden bezig waren om in één keer een grote campagne te lanceren, is voorbij. Steeds meer marketingteams beseffen dat de rijkdom van data, de steeds bredere toepassing van digitale media en het snel veranderende gedrag bij klanten, vragen om een andere aanpak. Bas Bisschops, Hoofd Marketing & Communicatie Retail van ABN AMRO is met zijn teams anderhalf jaar geleden begonnen met Agile Marketing. Hoe zijn de teams dan ingedeeld? En wat betekent Agile Marketing nou precies voor een marketingafdeling?

Van versnipperde marketingfuncties naar zelfsturende teams

Voorheen waren bij ABN AMRO marketingfuncties versnipperd over verschillende afdelingen. Door deze samen te brengen in één nieuw team voor Marketing & Communicatie konden we voor afgebakende domeinen vaste multidisciplinaire teams maken die dichter bij de klant staan en vanuit dezelfde marketingstrategie en doelstellingen konden werken. Dit was al een gigantische stap vooruit.

Deze zogenaamde Marketing Delivery Teams zijn zelfsturend en hebben dus geen directe leidinggevende. De hiërarchische aansturing hebben we bewust op expertisedomein ingericht. Leidinggevenden bemoeien zich dus inhoudelijk niet rechtstreeks met de campagnes, maar hebben als belangrijkste rol om specialisten te coachen en belemmeringen uit de weg te helpen. Het gevolg is dat de teams voor oplossingen niet eerst omhoog kijken maar naar elkaar! En dat leidinggevenden zich vooral richten op het goed laten functioneren van alle teams in plaats van te willen scoren met hun eigen succes.

Teams bestaan uit specialisten waaronder Marketeers, Data Specialisten, Communicatie Specialisten, een Traffic & Productiespecialist en een Agile Coach. Maar ook collega’s van andere afdelingen zoals bijvoorbeeld Productmanagers en Online Sales Specialisten voelen zich echt onderdeel van het team. Wij vinden dat essentieel. Teams kunnen alleen succesvolle keuzes maken voor klanten als ze een totaalbeeld hebben van alle belangen en belemmeringen in een organisatie. Marketingcampagnes die bijvoorbeeld leiden tot langere wachttijden in ons Contact Center zijn voor niemand effectief, zeker niet voor onze klanten. Onze Marketing Delivery Teams moeten daarom alle kennis en informatie in huis hebben om zelfstandig elke marketingcampagne end-to-end te realiseren, van groot tot klein en met alle denkbare middelen.

Een schetsboek, geen handboek

Ik heb gemerkt dat diverse consultants en Agile goeroes een vaste methode voor Agile Marketing aanbieden “Agile Marketing in drie maanden”. Ik geloof daar niet in! Net als de Agile puristen die steeds weer voorbij lijken te gaan aan het feit dat bestaande marketingprocessen en grote organisaties niet van de ene op de andere dag te veranderen zijn. Dat Agile-principes leidend zijn en tools en technieken je kunnen helpen, is geen misverstand. Maar iedere organisatie is anders! Wij zijn begonnen met één Marketing Delivery Team en hebben onze huidige aanpak stap voor stap ontwikkeld. Sterker nog, deze is nog steeds iedere dag in ontwikkeling. En de beste ideeën zijn uit onze teams zelf gekomen.

Onze Agile transitie is dus ook Agile geweest! Inmiddels durf ik wel te stellen dat alle vijf Marketing Delivery Teams stuk voor stuk Agile Marketing bedrijven. Maar de mate van volwassenheid daarin verschilt per team. En dat is voor nu prima. Juist door gebruik te maken van de verschillende snelheden in de teams hebben ze van elkaar kunnen leren. Het uitwisselen van een succesvolle aanpak van bijvoorbeeld reviews of het inzichtelijk maken van data, zorgt ervoor dat je snelheid kan maken in je transitie zonder vooraf alles uit te schrijven in standaard werkwijzen.

Niet iedereen kan (en wil) mee!

Als marketingspecialisten écht naar elkaar luisteren en samen verantwoordelijkheid nemen om voor klanten het beste resultaat te bereiken, dan is de kans op de beste besluiten het grootst. Dit is tegelijk de grootste uitdaging waar we tegenaan zijn gelopen. Binnen Agile Marketing moet iedereen echt proactief mee doen, zich actief uitspreken en waarde toe willen voegen aan het team.

Rustig op de achtergrond je werk uitvoeren is er niet meer bij. Voor solisten die onvoldoende samenwerken en geen oog hebben voor de expertise van anderen is wat mij betreft in de Agile wereld dan ook geen plaats. We moeten alle meningen en kennis benutten en met een brede blik en verantwoordelijkheid besluiten nemen. En dat betekent in onze praktijk vaak dat marketeers een stapje terug moeten doen om ruimte te geven aan bijvoorbeeld datamarketeers of copywriters. En dat die laatste twee die ruimte ook moeten durven en willen pakken. Sociale sensitiviteit en veiligheid binnen een team zijn daarom veel belangrijker dan vroeger. Wij hebben geleerd dat een goede teamdynamiek essentieel is voor succes. We investeren daarom veel in teamcoaching en geven teams zelf het laatste woord bij het aannemen van nieuwe collega’s. Maar ook het eerlijke gesprek over de vraag of Agile Marketing eigenlijk wel echt bij je past moet plaatsvinden. Onze zelfontwikkelde Agile Coaching Tool helpt leidinggevenden daarbij en geeft collega’s heldere aanknopingspunten voor hun persoonlijke ontwikkeling.

Deze blogpost is geschreven door Bas Bisschops, Hoofd Marketing & Communicatie Retail van ABN AMRO.

[Afbeelding © Egor – Fotolia]

...

Verder lezen over ABN Amro

De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO

ABN AMRO introduceert een extra online hulpmiddel waarmee klanten kunnen controleren of ze echt een medewerker van de bank aan de lijn hebben. Het is een nieuwe functionaliteit die wordt toegevoegd aan de reeds bestaande hulpmiddelen, waarmee persoonlijke voorkeuren rondom bankieren en veiligheid zijn in te stellen.

Cybercrime30.09.2024

De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO

heb je echt de bank aan de telefoon?
In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

De populariteit van "stuur je ff een Tikkie" is ook in 2023 verder toegenomen. In totaal is dit jaar al voor ruim 6,6 miljard euro aan Tikkies verrekend. Het record van vorig jaar - 5,5 miljard euro - is dus opnieuw verb...

Mobile28.12.2023

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

​Nieuw jaarrecord
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...

Mobile17.11.2023

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?
Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?

Online fraude blijft een groot probleem. Cybercriminelen worden steeds behendiger, en hebben nu ook krachtige AI tools tot hun beschikking om nog beter voor de dag te komen. Awareness blijft king als het gaat om cybercri...

Cybercrime01.11.2023

Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Sommigen waarschuwen al voor een nieuwe 'toeslagenaffaire', menig ander dat banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles. Verschillende banken bleven aanvankelijk liever ver weg van serieuze pogingen om cr...

Online16.03.2023

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekening
ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables

Bijna vier jaar geleden was het nog een gadget dat hoofden deed draaien bij kassa’s. Ik heb het over de betaalwearables van de ABN-AMRO. Je kon kiezen uit verschillende ‘sierraden’ waarmee je dan contactloos kon pi...

Gadgets02.12.2022

ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables

Vanaf 1 april 2023 werken de sleutelhangers, ringen, armbanden en horloges niet meer
Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers

Tikkie komt met een aparte app voor voor bedrijven. Met ‘Tikkie Zakelijk’ beschikken bedrijven voortaan over een eigen app waarmee zij zakelijke Tikkies kunnen aanmaken, versturen en hun klanten snel kunnen laten bet...

Mobile01.12.2022

Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers

Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven

Betaalapp Tikkie - in 2016 gelanceerd om het betaalverkeer makkelijker te maken - voegt vandaag een nieuwe functie aan de app toe. Met ‘Groepie’ - een handige functionaliteit waarmee meerdere gebruikers groepsuitgave...

Mobile15.08.2022

Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert