Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
In 2010 is de effectiviteit van traditionele tv-reclame nog maar een derde van die in 1990. Dat blijkt uit onderzoek van McKinsey. Op zich zal dat niemand echt verbasen. Wat wel verbaasd zijn de redenen die het buro weet aan te dragen.
Zij zien multitasking bij de consument en vermijdingsgedrag als de grote boosdoeners. De uitgaven aan tv-commercials in de VS zijn in 10 jaar welliswaar met 40% gestegen maar het aantal kijkers daalt in dezelfde periode met bijna 50%.
Verder weten ze te melden dat 65% van de consumenten vindt dat er te veel reclame is en 54% vermijdt producten waar naar zijn smaak te veel reclame voor wordt gemaakt.
McKinsey zoekt de schuld hierdoor bij zowel pc`s, mobieltjes, cd-spelers, videorecorders, spelcomputers en internet als bij nieuwe ontwikkelingen als pda`s, mp3-spelers, dvr`s en vod.
De verschuiving van het mediagebruik onder jongeren is nog sterker dan onder volwassenen waarbij jongeren ook nog maar half zo veel televisie kijken als volwassenen en 600% meer van hun tijd aan online besteden.
De vraag die de onderzoekers stellen is of bovengenoemde ontwikkelingen moeten leiden tot een andere marketing mix. Voor velen is het daarvoor nog te vroeg. McKinsey noemt het internet nog te gefragmenteerd en online reclame te chaotisch .
Bovendien stellen ze, als alle adverteerders 30% van hun reclamebudget richting internet verplaatsten, er veel clutter zou ontstaan. Marketeers kunnen hun boodschap beter afstemmen op de groep tv-kijkers die op een bepaald moment daadwerkelijk oplet in plaats van op kijkers in het algemeen.
Ik ben eigenlijk heel benieuwd welke tv-malloot opdracht heeft gegeven voor een dergelijk onderzoek. Online reclame te chaotisch! Amuhoela, wat zouden de veel te dure onderzoekers van McKinsey vinden van Zapfraude (laten we dit woord maar even claimen ;-)), ofwel het wegzappen van kijkers tijdens reclameblokken maar die wel geacht worden te blijven kijken op basis van bereikscijfers van de reclamezuilen. (Bron: Advertisng Age)
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Reclame
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Entertainment07.09.2023
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen
Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingenMarketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Verder lezen over Wikipedia
Online29.05.2024
Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar
Online15.12.2023
Dit is wat we het meest opzochten op Wikipedia in 2023
Online21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Online14.04.2022
Wikipedia wil geen Bitcoin meer als donatie
Online16.12.2021
NFT’s: Eerste Wikipedia-pagina brengt 663.000 euro op
Een matige vangstTechnology17.08.2021
Vandalisme op Wikipedia: een aanval met hakenkruizen
Nieuws30.04.2021
Satanisch begin van de lente
Online05.02.2021