De Leeuwenhose van Bavaria mag ‘t stadion in: gelukkig maar! In een kort geding dat de Brabantse bierbrouwer had aangespannen tegen de KNVB, waarin ‘t sponsor Heineken beschermde, heeft de rechter vanochtend besloten gekochte Leeuwenhoses gewoon toe te laten.
Bavaria deelde voorafgaand aan de vorige oefenpot van Oranje tegen Kameroen 15.000 oranje-broeken met een staart uit aan Oranje fans. Een grappig geval. Blijkbaar heeft Heineken ’t recht op een extreme mate van exclusiviteit bedongen in ’t sponsorcontract met de KNVB, om stunts van concurrenten in ’t stadion te kunnen weren.
Hierdoor kwam de Leeuw dan wel niet in z’n hemdje te staan, maar wel in z’n broekje, want supporters werd voorafgaand aan Nederland-Kameroen verzocht de leeuwen-broek uit te trekken. Lullig, zo op Tv. Ik moet zeggen, ik heb er om gelachen…de concurrent letterlijk in z’n broek zetten lukt je niet iedere dag. Heineken is overigens niet de enige die
..strenge sponsorvoorschriften hanteert. Schijnbaar eisen de 15 exclusieve sponsoren tijdens het WK in Duitsland eenzelfde soort maatregelen. Exclusiviteit bij ’n sponsordeal die over miljoenen gaat is ook heel begrijpelijk, maar in ’t geval van de Leeuwenhose niet slim.
Het hele land kijkt vol spanning uit naar het WK, versiert de straten en gaat in oranje-tenue voor de buis zitten. Ja, want kaarten krijgen ze niet, ‘die hebben de sponsoren’. Dat is ’t gevoel wat leeft onder ’t volk, en Bavaria deed ’n aardige poging de oranje-fan te plezieren. Niet origineel, wel leuk. Heineken deelde immers al ludieke promo uit toen Berry van Aerle nog rechtsback was.
Voetbal is van ’t volk, en dat is bier ook. Ik geloof daarom niet dat je als biermerk ‘t feestje van je drinkende publiek moet blokkeren. Vandaag drinken ze jouw bier ’n keer in een Bavaria-broek. Let it go! ’t Belang van je sponsor is héél groot, maar ’t belang van ’n goede relatie met je bierdrinker is groter. Zeker in ’n sfeer waarin de supporter ’t gevoel heeft dat WK-kaarten onbereikbaarder waren dan ooit. De beschuldigende vinger wijst ie naar de KNVB en de commercie, en als pleister op de wonde gaat ie in Leeuwenhose naar een oefenpotje. Win ’t volk voor je, in plaats van dat je ze nog ’n X om de oren slaat. 1-0 voor Bavaria!