Een aantal weken geleden vroeg Reclameweek mij wat m’n voorspellingen voor 2006 op het gebied van interactieve media zijn. Sowieso is vandaag op de wave van internet het bijna onmogelijk voorspellingen te doen voor een periode langer dan 6 maanden maar leuk blijft het altijd. Vooral als er een jaar later geen meter van klopt en er allerlei nieuwe begrippen zijn waarvan we vandaag nog niet weten hoe die gaan heten. Maar toch…
In 2006 zien we vooral een voortgang van wat we in 2005 hebben zien opkomen. Begrippen als User Generated Content gaan meer en meer een belangrijke rol spelen.
Vodcasting gaat een grotere hit worden dan podcasting, Video breekt door op het internet. iTunes groeit hierdoor uit naar een van ’s werelds meest populaire sites. De iPod Video en alle hybriden gaan hierdoor als warme broodjes over de toonbank.
RSS blijft een discussiepunt voor uitgevers en marketeers. Uitgevers storten zich nog meer op weblogs al zal het bij de meeste blijven steken op dezelfde content met wat weblogspecifieke add-ons zoals comments.
Online advertising groeit weer harder dan verwacht. Pay Per Call wordt hot naast het al traditionele Pay Per Click. Gesponsorde koppelingen worden meer en meer grafisch. Het steeds groter groeiende probleem van “Clickfraud” kan echter het gehele model van PPC gaan aantasten.
Google blijft wereldleider op het gebied van Search al zal hun dominante positie worden aangetast door Yahoo en MSN, de Google Personalized homepage wordt een doorslaand succes en ook Google Maps groeit uit tot een wereldwijde en veel toegepaste hit.
MSN zal nog meer geld in MSN Search pompen maar dit zal niet het succes brengen waarop Gates en de zijnen hopen. Longhorn (opvolger van Windows) zal daar weinig aan veranderen.
Weblogs worden professioneler en meer en meer commercieel. Ook zal de samenwerking tussen weblogs worden versterkt en vormen ze steeds meer een bedreiging voor de meer klassieke uitgevers. Tenminste 3 weblogs worden verkocht aan een uitgever.
Echte commerciële experimenten blijven helaas uit. “Pretty much the same” als is 2005 met hier en daar een uitschieter.
Op het gebied van marketing zien we een groei van crossmediale campagnes waarbij internet, video en viral steeds vaker worden ingezet.
En mocht iemand nog twijfelen, alles wordt draadloos, wifi op iedere denkbare plaats, mobile search, internet everywhere, Stay Connected!