Marketing28.06.2016

5 voorbeelden van goede mobiele marketing campagnes


Reclames zijn overal om ons heen. Op straat, op tv, op de radio, maar ook op internet. De meeste reclames en campagnes zijn eigenlijk maar irritant en blijven de hele tijd in je hoofd hangen (en zijn daardoor juist weer érg goed, maar daardoor ook weer zo vervelend). Ook reclame op mobiel is enorm. Deze slimme merken laten zien hoe het wél moet.

Op dit moment hebben meer mensen toegang tot internet via mobiel dan via desktop. Toch besteden niet veel bedrijven heel veel geld aan mobiele marketing. En dat is niet helemaal verwonderlijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen mobiele advertenties erg opdringerig en vervelend vinden. Daarom worden er ook zoveel mobiele adblockers ingeschakeld. Zelfs zoveel dat adblocker populairder is op smartphone dan op desktop.

Als je in 2016 succesvol wil zijn met een mobiele campagne, moet je niet alleen betalen voor de verschijning, maar moet je ook creatief zijn en laten zien wat mensen écht willen zien, grappig of ontroerend vinden.

1. Advertenties op Snapchat

Snapchat wordt steeds groter en dat betekent dat ook steeds meer merken gaan experimenteren met marketing via Snapchat. Toen het nieuwe seizoen van Orange is The New Black op Netflix stond, kon je jezelf als gevangene fotograferen. Zo was er laatst ook een filter op Snapchat van The Switch van Nike, waarbij je je eigen hoofd met die van Cristiano Ronaldo kon ‘switchen. Irritant? Nee, juist leuk! In Amerika kon je begin juni een filter van L’Oréal gebruiken die je een winged eyeliner gaf. Dat zijn voorbeelden van leuke marketingcampagnes waar je ook zelf bij betrokken wordt en dát maakt het interessant.

snapchat-filter-ronaldo-1
snapchat-filter-ronaldo-1

2. Instagram campagne van Mercedes-Benz

Build your own car, altijd leuk om te doen op internet. Zelf je velgen uitkiezen, de kleur en het model. Maar de doelgroep van de nieuwe Mercedes-Benz was vooral te vinden op social media. Reclamebureau Razorfish New York moest Instagram hacken om deze campagne te doen lukken. Ze moesten namelijk meer dan 200 gekoppelde accounts maken en duizenden beelden plaatsen. Super leuk dit is nog eens een andere manier van reclame maken!

3. Nivea protection ad

We kennen al de Nivea pop die verbrandt als kinderen hem niet insmeren, maar Nivea heeft nóg een leuke en vernieuwende campagne. Normaal gesproken vinden we het super irritant om een app te downloaden, maar in dit geval heeft Nivea het goed voor elkaar. In een tijdschrift zit een armband die je om kunt doen bij je kinderen. De armband verbind je met de app op je telefoon en je stelt een grens in tot waar je kind alleen mag lopen. Je krijgt een melding wanneer je kind die grens overschrijdt. Handig, kun jij iets relaxter op je strandstoel zitten! Bekijk de video hieronder.

4. IKEA augmented reality

Deze reclame is al wat ouder, maar daardoor niet minder leuk. Dit is ook weer typisch zo’n gevalletje ‘eigenlijk wil ik geen app downloaden, maar voor dit merk maak ik een uitzondering.’ IKEA ontdekte dat 14 procent van de klanten te grote meubels kochten. Daarom bedachten ze een slimme service die precies laat zien hoe de meubels in jouw huis zouden staan. Download de app, richt je camera op de IKEA catalogus en de meubels verschijnen op je scherm. Geweldig!

5. Bradesco in iPad magazine

Adverteerders zijn ook zoekende naar leuke en opvallende manieren om te adverteren in online magazines met bewegende beelden en dergelijke. Maar automerk Bradesco pakte dat anders aan. Deze advertentie is dan wel vier jaar geleden gemaakt, hij is nog steeds briljant. “Unexpected events happen without warning. Make a Bradesco car insurance plan.” Kijk het filmpje hieronder!

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

...

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming