28.06.2016
Marketing

5 voorbeelden van goede mobiele marketing campagnes

By: Tedje van Gils

BlogMarketing

Reclames zijn overal om ons heen. Op straat, op tv, op de radio, maar ook op internet. De meeste reclames en campagnes zijn eigenlijk maar irritant en blijven de hele tijd in je hoofd hangen (en zijn daardoor juist weer érg goed, maar daardoor ook weer zo vervelend). Ook reclame op mobiel is enorm. Deze slimme merken laten zien hoe het wél moet.

Op dit moment hebben meer mensen toegang tot internet via mobiel dan via desktop. Toch besteden niet veel bedrijven heel veel geld aan mobiele marketing. En dat is niet helemaal verwonderlijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen mobiele advertenties erg opdringerig en vervelend vinden. Daarom worden er ook zoveel mobiele adblockers ingeschakeld. Zelfs zoveel dat adblocker populairder is op smartphone dan op desktop.

Als je in 2016 succesvol wil zijn met een mobiele campagne, moet je niet alleen betalen voor de verschijning, maar moet je ook creatief zijn en laten zien wat mensen écht willen zien, grappig of ontroerend vinden.

1. Advertenties op Snapchat

Snapchat wordt steeds groter en dat betekent dat ook steeds meer merken gaan experimenteren met marketing via Snapchat. Toen het nieuwe seizoen van Orange is The New Black op Netflix stond, kon je jezelf als gevangene fotograferen. Zo was er laatst ook een filter op Snapchat van The Switch van Nike, waarbij je je eigen hoofd met die van Cristiano Ronaldo kon ‘switchen. Irritant? Nee, juist leuk! In Amerika kon je begin juni een filter van L’Oréal gebruiken die je een winged eyeliner gaf. Dat zijn voorbeelden van leuke marketingcampagnes waar je ook zelf bij betrokken wordt en dát maakt het interessant.

snapchat-filter-ronaldo-1
snapchat-filter-ronaldo-1

2. Instagram campagne van Mercedes-Benz

Build your own car, altijd leuk om te doen op internet. Zelf je velgen uitkiezen, de kleur en het model. Maar de doelgroep van de nieuwe Mercedes-Benz was vooral te vinden op social media. Reclamebureau Razorfish New York moest Instagram hacken om deze campagne te doen lukken. Ze moesten namelijk meer dan 200 gekoppelde accounts maken en duizenden beelden plaatsen. Super leuk dit is nog eens een andere manier van reclame maken!

3. Nivea protection ad

We kennen al de Nivea pop die verbrandt als kinderen hem niet insmeren, maar Nivea heeft nóg een leuke en vernieuwende campagne. Normaal gesproken vinden we het super irritant om een app te downloaden, maar in dit geval heeft Nivea het goed voor elkaar. In een tijdschrift zit een armband die je om kunt doen bij je kinderen. De armband verbind je met de app op je telefoon en je stelt een grens in tot waar je kind alleen mag lopen. Je krijgt een melding wanneer je kind die grens overschrijdt. Handig, kun jij iets relaxter op je strandstoel zitten! Bekijk de video hieronder.

4. IKEA augmented reality

Deze reclame is al wat ouder, maar daardoor niet minder leuk. Dit is ook weer typisch zo’n gevalletje ‘eigenlijk wil ik geen app downloaden, maar voor dit merk maak ik een uitzondering.’ IKEA ontdekte dat 14 procent van de klanten te grote meubels kochten. Daarom bedachten ze een slimme service die precies laat zien hoe de meubels in jouw huis zouden staan. Download de app, richt je camera op de IKEA catalogus en de meubels verschijnen op je scherm. Geweldig!

5. Bradesco in iPad magazine

Adverteerders zijn ook zoekende naar leuke en opvallende manieren om te adverteren in online magazines met bewegende beelden en dergelijke. Maar automerk Bradesco pakte dat anders aan. Deze advertentie is dan wel vier jaar geleden gemaakt, hij is nog steeds briljant. “Unexpected events happen without warning. Make a Bradesco car insurance plan.” Kijk het filmpje hieronder!

Share this post