25.03.2025
Marketing

5 redenen om een marketingkalender te gebruiken

By: Jeroen de Hooge

BlogMarketing

Wist je dat het op 21 april Wereld Creativiteit en Innovatie Dag is? En dat we op 17 mei Wereld Telecommunicatie- en Informatiemaatschappij Dag vieren? Soms kun je klagen dat er elke dag wel ‘een dag van’ is, maar eigenlijk is dat onterecht. Het is juist tof dat er zoveel verschillende speciale dagen zijn, want niet alleen zorgt dat voor aandacht voor een bepaald onderwerp, het is ook een goed moment om jezelf als bedrijf in de kijker te spelen. Dit zijn 5 redenen om de Qualifio marketingkalender te gebruiken.

Een extra moment voor klantcontact

Bij wat voor een organisatie je ook werkt: het heeft altijd te maken met een product of dienst. Soms introduceer je iets nieuws en dan is dat een goed moment om te communiceren, of het bedrijf bestaat zoveel jaar, ook een leuk moment om met je klanten te delen. Door echter ook de marketingdagen in de gaten te houden, kun je nog meer momenten creëren om met je klanten in contact te komen, zonder dat het uit de lucht komt vallen. Het is soms wel letten op de toon: je kunt niet altijd een product of dienst direct aan een feestdag koppelen, dus pas wel op dat je niet te vergezochte linkjes pakt. Leuk om op World Sleep Day aan te haken als je producten of diensten aanbiedt die te maken hebben met welzijn en productiviteit. Slaap heeft namelijk een enorme invloed op prestaties en gezondheid, waardoor het een natuurlijke koppeling heeft met bijvoorbeeld techbedrijven die wearables ontwikkelen of bedrijven in de gezondheidssector. International Client’s Day op 19 maart is ook een mooie kans om bestaande klanten in het zonnetje te zetten, bijvoorbeeld met speciale kortingen of gepersonaliseerde berichten.

april

Een leuke aanleiding voor een inhaker op een concurrent

Op speciale dagen, zoals Koningsdag, is het leuk om als bedrijf te kijken wat andere bedrijven doen en daar eventueel op in te haken. Dan moet je echter wel weten dat het bijna Koningsdag (of bij wijze van spreken Wafeldag) is. Het laat aan mensen zien dat je speels bent, door te erkennen dat de concurrentie bestaat en misschien een leuker idee had voor een social media-post. Door erop te reageren met een eigen grapje, wordt er een leuk 1-2-tje gecreëerd. Goed voor je imago. Plus, als mensen op je site komen, dan kun je via zero-party-data meer over ze ontdekken.

may

Laten zien wat je waarden zijn

Als je een IT-bedrijf bent, dan zijn er door het jaar heen veel verschillende dagen die belangrijk zijn. Dag van de Programmeur op 7 september of Safer Internet Day. Je kunt dit soort dagen goed gebruiken om mensen op social media of in een nieuwsbrief meer te vertellen over hoe ze bijvoorbeeld veilige wachtwoorden gebruiken of waar ze op moeten letten als ze een back-up maken. Het is een goede manier om te laten zien wat jouw waarden als bedrijf zijn en zo leren mensen je beter kennen.

Ideaal voor je als je minder inspiratie hebt

Het lijkt misschien een beetje een makkelijke weg, maar een marketingkalender zorgt ook dat je wat meer inspiratie hebt. Zeker als je bedrijf een product verkoopt dat misschien ook nog wat stoffig is, dan zijn de dagen op de marketingkalender ideale momenten om toch nog iets te kunnen maken of schrijven. Plus: je kunt zorgen dat klanten of collega’s het niet ‘lekker makkelijk’ vinden door te kiezen voor een activiteit die juist wat meer voeten in aarde heeft. Je zou bijvoorbeeld, maar dan moet je wel vroeg beginnen, kunnen denken aan een speciaal ingerichte website met een simpel spelletje dat mensen kunnen doen om zich meer bewust te maken: gamification zorgt dat mensen doelbewust iets wordt bijgebracht terwijl ze een spelletje spelen. Maar het is ook tof om bijvoorbeeld te kiezen voor een samenwerking met een bekende influencer om jouw bedrijf in combinatie met een bepaalde dag op de kaart te zetten. Of kom bijvoorbeeld met een e-book dat mensen kunnen downloaden, waarbij ze meteen hun gegevens achterlaten: zo heb je belangrijke data tot je beschikking om opvolging te geven.

june

Er zijn geweldige bronnen voor

Het fijne van  de Qualifio marketingkalender is dat je het wiel niet zelf hoeft uit te vinden. Je hoeft niet allemaal Wikipedia-pagina’s af te gaan om alle bekende dagen bij elkaar te zoeken.  Die zit vol met evenementen en inspiratie artikelen en er is ruimte voor notities. Het design is mooi met duidelijke iconen en je kunt zelfs extra inspiratie krijgen voor bijvoorbeeld Pasen. Er wordt op de kalender ook nog het verschil gemaakt tussen evenementen, feestdagen, sporten, internationale dagen en belangrijke religieuze dagen. Allemaal verpakt in een mooi design op PDF-formaat met daarop meer dan 400 belangrijke momenten. Bovendien is er aan het begin van elke maand een kleine samenvatting van de belangrijkste dagen, zodat je die niet hoeft te missen. De kalender wordt elk jaar weer duizenden keren gedownload. 

Je kunt de marketingkalender bijvoorbeeld op een tweede scherm weergeven, zodat je hem altijd op het oog hebt. Je kunt er ook met een programma waarmee je PDF’s kunt bewerken nog een aantal Nederlandse dagen bijzetten die belangrijk zijn. Ook slim om met je collega’s te delen. Je zou er zelfs de verjaardagen van je collega’s op kunnen zetten, wil je die ook meteen in de smiezen hebben. Een andere optie is om de kalender te printen en op te hangen op een prominente plek op kantoor. Zo zie je hem in het voorbijlopen. Ook kun je er met pen nog dingen bijschrijven zoals de zojuist genoemde Nederlandse feestdagen en verjaardagen. Of natuurlijk die data die belangrijk zijn voor je bedrijf, zoals de verjaardag van het bedrijf of misschien van een bepaald product.

Qualifio is het toonaangevende Europees first- en zero-party dataverzamelingsplatform voor consumentenmerken. Het platform stelt marketingteams in staat hun klanten te leren kennen dankzij interactieve en gegamificeerde ervaringen, die de betrokkenheid met het merk voortdurend versterken.

Share this post