Hashtags zijn op Twitter ontstaan, maar zijn inmiddels uitgebreid naar andere sociale media sites. Als je hashtags goed gebruikt, kun je heel handig zoeken op specifieke onderwerpen. Maar als je hashtags niet goed gebruikt, zijn ze ronduit verwarren. Met deze vijf tips zorg je ervoor dat je hashtags goed gebruikt.
Een hashtag geven aan een speciaal evenement is een geweldige manier om sociale promotie te stimuleren. Zorg ervoor dat je één hashtag hebt voor je campagne of evenement. Als je er namelijk meerdere hebt, komt er een overkill aan hashtags. Als je één goede hashtag gebruikt, komen mensen ook veel sneller bij jou terecht en worden de zoekresultaten niet verdund.
Het ligt misschien voor de hand, maar het is wel zo. Er is niets erger dan die hashtag die #HeelLangIsEnOnmogelijkTeLezenValt. Hou het kort! Als je gebonden bent aan meerdere woorden, gebruik er dan niet meer dan drie. Als je meerdere woorden gebruikt, gebruik dan geen spaties en zorg ervoor dat de losse woorden beginnen met een hoofdletter om misverstanden te voorkomen.
Gebruik geen woorden die niets te maken hebben met je post, zelfs als het woord trending is. Als je mee wil liften op een trending hashtag, moet je de inhoud van je tweet relevant en passend maken bij het onderwerp. Bij iedere tweet die je de wereld in stuurt, zou je zorgvuldig moeten nadenken over welke zoekwoorden relevant zijn bij je onderwerp.
Het is goed om een hashtag te gebruiken in je tweet, maar #je #hoeft #niet #ieder #woord #te #hashtaggen. Om de tweet leesbaar te houden: gebruik niet meer dan twee hashtags midden in een zin. Gebruik als het kan hashtags aan het einde van je bericht. Bij Twitter kun je natuurlijk maar 140 tekens plaatsen, maar op Facebook kun je eindeloos doorgaan. Don’t do it! Als je goedgekozen hashtags gebruikt, werken er twee of drie meer dan prima.
Spelfouten zijn altijd onprofessioneel, maar ze zijn nog onprofessioneler als je ze gebruikt in een hashtag. De autocorrectie-functie op smartphones van tegenwoordig is handig, maar maakt soms de gekste dingen van woorden die je typt. Triple check je bericht voordat je hem twittert. Als je je hashtag namelijk verkeerd spelt, zal niemand je bericht vinden en zijn al je inspanningen voor niks geweest.
Hashtags zijn een krachtige marketing tool als je ze goed gebruikt. Zorg ervoor dat je ze verstandig gebruikt!