Marketing20.07.2005

Zeikbericht over Philips


1121840561schaap.jpg
1121840561schaap.jpg

Het ANP stuurde gisteren naar aanleiding van de cijfers van gisteren een bericht de wereld in over de Philips-campagne Sense&Simplicity.

Het is altijd raak met Philips, marketing en reclame. Je belt wat mensen en zonder even verder te vragen zullen ze de campagne belachelijk maken. Want Philips is suf.

‘Het is een mooie belofte. Iedereen wil zinvolle en eenvoudige apparaten. Maar ik heb het gevoel dat Philips de belofte nog niet helemaal waarmaakt’, zegt Sicco Beerda van Euro RSCG 4D in het ANP-bericht over Sense & Simplicity .

Wie is in hemelsnaam Sicco Beerda van Euro RSCG 4D? Ooit voor Philips gewerkt? Ja, Euro RSCG wel tot ze door Philips aan de kant werden gezet voor DDB.

Heeft Beerda ooit een prachtig essay geschreven over het merk Philips? Heeft hij überhaupt wel eens iets gelezen over Philips?

Geen idee, maar het ANP concludeert meteen: ‘Volgens marketeers gedijt de nieuwe stelregel maar moeizaam.’

Is er onderzoek onder marketeers verricht? Of is hier n=1?

Nee, n=2, want hoofdredacteur Fred Sengers van het vakblad MarketingTribune meent dat de slogan nog te veel in retoriek blijft hangen, dat het idee achter Sense & simplicity nog niet helemaal in de organisatie doorwerkt.

Mmmm….diepe gedachte Fred.

‘De belofte doen dat de producten makkelijker te bedienen zijn is een, maar haar waarmaken is twee. Ik denk dat ze de volgorde hebben omgedraaid. Wel naar buiten toe communiceren dat het makkelijker kan, maar die producten nog niet eenvoudiger kunnen maken’, zegt Sengers. (Het slechte Nederlands komt voor rekening van het ANP. Fred praat normaal anders, weet ik uit ervaring.)

Fred kijkt wel van ver, want de laatste keer dat-ie iemand van Philips heeft gesproken is verdomde lang geleden.

Goed, waarom vind ik dit zo makkelijk? Als je je een mening wilt vormen over hoe zo’n internationale campagne loopt, moet je niet alleen naar Nederland kijken en een paar toevallige voorbijgangers om hun mening vragen. Wat zijn de doelstellingen en wat is er gebeurd in de markten. Is het marktaandeel gedaald, gelijk gebleven of gestegen? Zijn er imago-scores te vinden?

Philips wilde niet alleen bekend staan als een consumentenelectronika-bedrijf, maar ook als producent van medische apparatuur. De campagne moest daar wat aan doen. Dat lijkt redelijk gelukt.

Gebeurt er al wat in de VS? Want daar wat het probleem het grootst.

Ja, daar gebeurt wel wat, maar nog niet snel genoeg, want Philips heeft er daar nog te weinig geld in gestopt. Tegelijkertijd heeft marketingbaas Ragnetti nooit beweerd dat het in negen maanden (want zo lang loopt de campagne pas) gedaan zou zijn.

Ik heb hem in het afgelopen jaar drie keer gesproken en elke keer vind ik hem wel een goede chief marketing officer. Doelgericht. Bevlogen en ik zou niet graag in zijn schoenen staan.

Hij weet de organisatie onmiskenbaar in beweging te krijgen en er verandert ook wel wat.

Ze zijn logisch en goed bezig en als je met Ragnetti of andere hotemetoten van Philips spreekt, dan begin ik er voor het eerst sinds lange tijd ook enigszins in te geloven.

De reacties in het ANP-bericht getuigen van weinig verstand. Of de behoefte om je te verdiepen in de achtergronden van de positionering. Sense &Simplicity is ook veel meer dan alleen een campagne.

Beerda zegt bijvoorbeeld: ‘Sense and simplicity koppelen aan medische apparatuur werkt niet. Als je een medisch apparaat koopt, wil je niet iets simpels.’

Hemeltergend is dit. Natuurlijk moeten medische apparaten ingewikkeld zijn en doen wat ze moeten doen, maar mogen ze er alsjeblieft ook gewoon een beetje goed uitzien? Of moet het allemaal grijs en Siemens zijn? Koel en afstandelijk?

Philips won laatst met twee medische apparaten een Amerikaanse designprijs. Niet omdat ze zo simpel zijn, maar omdat ze ontworpen zijn met de gebruiker in het voorhoofd. De apparatuur kan licht en beelden projecteren en dat is voor de patiënt prettig. En hij scant ook nog gewoon. Is dat simpel?

Nee, maar het maakt wel sense. (via MolBlog)

...

Verder lezen over Philips

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Signify maakt vandaag bekend een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI sync box te lanceren. De Philips Hue Play HDMI sync box 8k is ontworpen om je Philips Hue lampen te synchroniseren met de nieuwste HDMI 2.1-videostandaard die wordt gebruikt door populaire spelconsoles zoals de PS5 en Xbox One, met resoluties tot 8K en verversingssnelheden tot 120Hz.

Gadgets05.09.2024

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Probleem Philips Hue-lampen: branden ongewenst op volle kracht

Philips Hue-lampen kampen op dit moment alleen met een probleem, waardoor ze zichzelf nogal op de voorgrond zetten. Ze branden op 100 procent.

Gadgets10.07.2024

Probleem Philips Hue-lampen: branden ongewenst op volle kracht

Nieuwe Philips Hue Twilight-lamp: voor niets gaat de zon op

Philips heeft zijn nieuwe Hue-lamp aangekondigd. Het is een interessant apparaat dat doet denken aan een wake-uplight, maar komt wel met een flink prijskaartje.

Gadgets19.06.2024

Nieuwe Philips Hue Twilight-lamp: voor niets gaat de zon op

5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen

Philips TV zal na 73 jaar tv-kijken in Nederland (waar zij de grondlegger van zijn) voor jou niet een onbekende zijn. In 1985 waren zij daarnaast de eerste die met de platte tv kwamen zoals we die tegenwoordig kennen en dit jaar vieren ze het 20-jarige bestaan van Ambilight TV.

Technology29.05.2024

5 redenen om juist nu een Ambilight TV te kopen

Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring

Het is een televisie voor iedereen die op zoek is naar een indrukwekkende kijkervaring. Zoals je gewend bent van Philips is ook dit weer een meesterwerk in beeldtechnologie.

Technology10.05.2024

Review: De Philips OLED808 Ambilight TV geeft je een meer meeslepende ervaring

De OLED+959 is het nieuwe vlaggenschip van Philips TV

In Barcelona kondigde Philips vorige maand weer veel nieuwe producten aan voor 2024. Waaronder ook het nieuwe vlaggenschip in het Ambilight TV-assortiment van 2024. De OLED+959 is de nieuwe definitie van een toonaangeven...

Entertainment22.02.2024

De OLED+959 is het nieuwe vlaggenschip van Philips TV

Met een helderheid van 3.000 nits, Ambilight Plus en meer!
​Philips komt met deurslot dat je toelaat op basis van je hand

Philips Hue timmert flink aan de smarthomeweg. Lange tijd waren het alleen lampen, maar dat wordt al steeds meer beveiliging, zoals camera’s. Het volgende waar het bedrijf zich op stort zijn deursloten. En daaraan voeg...

Gadgets09.01.2024

​Philips komt met deurslot dat je toelaat op basis van je hand

Verder lezen over Reclame

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van deze publieksprijs voor reclame. In 1995 werd de prijs voor het eerst uitgereikt aan KLM voor hun commercial 'Zwanen', en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Advertising22.07.2024

Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers

Verder lezen over Weblog

Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur

Een blog waarvoor mensen moeten betalen. Volgens de makers kost het een paar seconden om op te zetten en werkt het op elke WordPress-blog.

Online24.10.2024

Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur

WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt

Het is een bedrijf dat flink wat geld verdient door gebruik te maken van WordPress, dat open source is. Het gevolg? Een grote discussie over of dat wel helemaal kan.

Online30.09.2024

WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

De EU wil graag dat apps wat minder eenkennig worden. Daarom kun je straks ook WhatsApps lezen in andere apps dan WhatsApp, en andersom. WordPress doet vrolijk mee. Het gigantische blogplatform heeft nu versie 1.0.0 van...

Online19.09.2023

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

But first, fediverse.
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Heb je een eigen reisblog, een receptensite of een nieuwssite over social media? Wat je ook maar doet op WordPress, de kans is groot dat het je goed uitkomt dat er een Twitter-integratie is. Hierdoor kunnen posts die wor...

Social Media02.05.2023

WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Wix, een wereldwijd SaaS platform voor het creëren, beheren en uitbreiden van een online aanwezigheid, kondigde eind vorige maand de lancering aan van de toegankelijkheid wizard. Wix gebruikers hebben daarmee nu een sta...

Online01.06.2021

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Gebruikerservaring gaat een steeds grotere rol spelen binnen het online landschap. Daarom heeft Google in 2021 een update op de planning staan om de ‘site-vitaliteit’ op te nemen als rankingfactor. Google zal dit zes...

Search24.09.2020

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Wil jij jouw lokaal op de kaart zetten? Dan is het goed om meer naamsbekendheid op te bouwen. Goede marketing is hierbij een must. Er zijn een aantal componenten binnen marketing die je kunt optimaliseren en waarmee je a...

DC Business31.07.2020

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!