Content manager bij Red Banana • Social media & advertising • Inhakers en woordgrappen • Voetbal • Reizen • Sneakers • Nog meer standaard bio-dingen • Kent vriendin via Tinder
Facebook en Instagram advertenties zijn bijna niet meer weg te denken uit jouw social media strategie in 2020. Het is daarbij belangrijk om jouw campagnes goed te analyseren en optimaliseren op basis van jouw doelstelling. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want voor veel ondernemers en webshopeigenaren is de Facebook adsmanager al gecompliceerd genoeg. Toch zijn er een aantal kleine simpele trucjes die jouw Facebook advertenties naar een hoger niveau tillen. Zelfs de meest logische instellingen worden nog vaak overgeslagen met als gevolg dat je niet het maximale uit het budget haalt. Met deze vier simpele advertentieset instellingen optimaliseer je jouw Facebook en Instagram advertenties in een paar klikken!
Facebook en Instagram advertenties optimaliseren voor het algoritme
Facebook heeft een waslijst aan regels waar je je aan moet houden bij het opmaken van advertenties voor Facebook en Instagram. Denk aan regels voor gevoelige inhoud, advertentieformaten en advertentiemiddelen. Maar er zijn ook een aantal ongeschreven regels die er voor zorgen dat jouw advertentie beter of juist minder goed wordt opgenomen in het algoritme. Deze regels zijn na te leven door een paar simpele instellingen door te voeren in jouw Facebook of Instagram advertenties. Doordat een campagne beter is doordacht en geoptimaliseerd met de juiste instellingen, geeft Facebook jouw advertenties voorrang in het algoritme. Dat betekent meer resultaat voor minder geld.
Instelling 1: optimalisatie van campagnebudget
Deze instelling is een van de eerste vage moet-ik-deze-nu-wel-of-niet-aanvinken-opties die je krijgt bij het aanmaken van jouw campagne. Het antwoord daarop is simpel. Heb je maar één adset? Dan maakt het niet uit. Bij het aanvinken van optimalisatie van campagnebudget wordt het budget namelijk op campagneniveau verspreid over de adsets. Bij één adset gaat dus het volledige budget naar die adset. Als je meerdere adsets hebt, kan het interessant zijn om optimalisatie van campagnebudget aan te vinken. Wil je graag dat alle adsets evenveel budget krijgen of het budget handmatig verdelen over de adsets? Dan kun je het budget het beste per adset invoeren.
Maar je kunt ook verschillende adsets aanmaken, omdat je bijvoorbeeld doelgroepen wilt testen. Het maakt daarbij niet uit welke adset/doelgroep het beste werkt, als er maar resultaat geboekt wordt. In zo’n geval kies je voor optimalisatie van campagnebudget. Doordat Facebook het budget zelf mag uitsmeren over de advertentiesets, geef je het platform de mogelijkheid om te testen en uiteindelijk de best presterende set het meeste budget te geven.
Instelling 2: looptijd
Het liefst willen we de meeste resultaten in een zo kort mogelijke tijd. Facebook en Instagram advertenties zijn hiervoor een perfect middel. Maar houd er wel rekening mee dat een Facebook advertentie eerst door een leerfase gaat. In deze leerfase is Facebook aan het testen hoe, waar, wanneer en aan wie precies de advertentie het beste getoond kan worden. Deze leerfase duurt meestal een paar dagen. Een campagne van een week heeft dus slechts een paar dagen over na de leerfase waarin de advertentie echt goed in het algoritme is opgenomen. Door de looptijd te verlengen, geef je Facebook langer de tijd om de advertentie te laten zien na de leerfase. Want pas na de leerfase boek je de meeste resultaten.
Instelling 3: taal
Bij de doelgroeptargeting heb je waarschijnlijk goed nagedacht over de demografische gegevens van de doelgroep. Zo target je bijvoorbeeld alle mannen onder de 40 jaar in de omgeving van Breda met interesses in sneakers en online winkelen. Een simpele, maar belangrijke instelling is dat je daarbij ook een taal toevoegt. Je zult zien dat de potentiële doelgroep afneemt, omdat er ook mensen in Breda wonen die geen Nederlands spreken. Zo bespaar je jezelf de moeite en het geld om hen een Nederlandstalige advertentie te tonen. Daarnaast ziet Facebook dat je de campagne beter hebt doordacht door een specifieke targeting. Dit levert een voorsprong op in het algoritme.
Instelling 4: handmatige plaatsingen
De ene advertentie past perfect in de Facebook of Instagram feed en de andere scoort beter in de stories of bij plaatsingen in het Audience Network. Welke plaatsing ook het meest geschikt is voor jouw advertentie, zorg dat je deze plaatsing handmatig aanvinkt. Sommige publicaties zijn prima geschikt voor meerdere plaatsingen tegelijk, maar eigenlijk nooit voor alle plaatsingen. Als je kiest voor automatische plaatsingen zal Facebook jouw advertentie enkel publiceren op plaatsingen waar het mogelijk is. Dus ook op de plaatsen waar het wel mogelijk is, maar niet optimaal is. Hierdoor levert jouw advertentie op die plaatsen mogelijk niet het gewenste resultaat op. Kies daarom voor handmatige plaatsingen. De doelgroep kan hierdoor afnemen, maar de te verwachten resultaten zien er in de meeste gevallen beter uit. Speel dus een beetje met de instellingen van de plaatsingen en optimaliseer jouw advertentie per plaatsing. Zo komt jouw advertentie het beste tot zijn recht.
Facebook en Instagram advertentie optimalisatie
Dit zijn slechts een paar simpele instellingen in Facebook advertentiebeheer die jou helpen om je Facebook en Instagram advertenties beter te optimaliseren. Adverteren kun je leren. Hoe vaker je campagnes aanmaakt, des te beter je wordt in Facebook advertising. Het gaat daarbij om testen, analyseren en optimaliseren in repeat. Niet voor niets zijn social advertisers op dagelijkse basis bezig met het analyseren van data en het optimaliseren van campagnes. Niets voor jou? Geen probleem! Onze online partner Red Banana helpt je graag verder. Wil je graag ondersteund worden of jouw social advertising volledig uitbesteden? Neem contact op met de specialist voor de mogelijkheden.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Online Advertising
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024