Marketing17.06.2020

4 simpele instellingen om Facebook advertenties te optimaliseren


Meer resultaat in een paar klikken

Facebook en Instagram advertenties zijn bijna niet meer weg te denken uit jouw social media strategie in 2020. Het is daarbij belangrijk om jouw campagnes goed te analyseren en optimaliseren op basis van jouw doelstelling. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want voor veel ondernemers en webshopeigenaren is de Facebook adsmanager al gecompliceerd genoeg. Toch zijn er een aantal kleine simpele trucjes die jouw Facebook advertenties naar een hoger niveau tillen. Zelfs de meest logische instellingen worden nog vaak overgeslagen met als gevolg dat je niet het maximale uit het budget haalt. Met deze vier simpele advertentieset instellingen optimaliseer je jouw Facebook en Instagram advertenties in een paar klikken!

Facebook en Instagram advertenties optimaliseren voor het algoritme

Facebook heeft een waslijst aan regels waar je je aan moet houden bij het opmaken van advertenties voor Facebook en Instagram. Denk aan regels voor gevoelige inhoud, advertentieformaten en advertentiemiddelen. Maar er zijn ook een aantal ongeschreven regels die er voor zorgen dat jouw advertentie beter of juist minder goed wordt opgenomen in het algoritme. Deze regels zijn na te leven door een paar simpele instellingen door te voeren in jouw Facebook of Instagram advertenties. Doordat een campagne beter is doordacht en geoptimaliseerd met de juiste instellingen, geeft Facebook jouw advertenties voorrang in het algoritme. Dat betekent meer resultaat voor minder geld.

Facebook-advertenties-optimaliseren-feed
Facebook-advertenties-optimaliseren-feed

Instelling 1: optimalisatie van campagnebudget

Deze instelling is een van de eerste vage moet-ik-deze-nu-wel-of-niet-aanvinken-opties die je krijgt bij het aanmaken van jouw campagne. Het antwoord daarop is simpel. Heb je maar één adset? Dan maakt het niet uit. Bij het aanvinken van optimalisatie van campagnebudget wordt het budget namelijk op campagneniveau verspreid over de adsets. Bij één adset gaat dus het volledige budget naar die adset. Als je meerdere adsets hebt, kan het interessant zijn om optimalisatie van campagnebudget aan te vinken. Wil je graag dat alle adsets evenveel budget krijgen of het budget handmatig verdelen over de adsets? Dan kun je het budget het beste per adset invoeren.

Maar je kunt ook verschillende adsets aanmaken, omdat je bijvoorbeeld doelgroepen wilt testen. Het maakt daarbij niet uit welke adset/doelgroep het beste werkt, als er maar resultaat geboekt wordt. In zo’n geval kies je voor optimalisatie van campagnebudget. Doordat Facebook het budget zelf mag uitsmeren over de advertentiesets, geef je het platform de mogelijkheid om te testen en uiteindelijk de best presterende set het meeste budget te geven.

Facebook-advertenties-optimaliseren-budget
Facebook-advertenties-optimaliseren-budget

Instelling 2: looptijd

Het liefst willen we de meeste resultaten in een zo kort mogelijke tijd. Facebook en Instagram advertenties zijn hiervoor een perfect middel. Maar houd er wel rekening mee dat een Facebook advertentie eerst door een leerfase gaat. In deze leerfase is Facebook aan het testen hoe, waar, wanneer en aan wie precies de advertentie het beste getoond kan worden. Deze leerfase duurt meestal een paar dagen. Een campagne van een week heeft dus slechts een paar dagen over na de leerfase waarin de advertentie echt goed in het algoritme is opgenomen. Door de looptijd te verlengen, geef je Facebook langer de tijd om de advertentie te laten zien na de leerfase. Want pas na de leerfase boek je de meeste resultaten.

Facebook-advertenties-optimaliseren-looptijd
Facebook-advertenties-optimaliseren-looptijd

Instelling 3: taal

Bij de doelgroeptargeting heb je waarschijnlijk goed nagedacht over de demografische gegevens van de doelgroep. Zo target je bijvoorbeeld alle mannen onder de 40 jaar in de omgeving van Breda met interesses in sneakers en online winkelen. Een simpele, maar belangrijke instelling is dat je daarbij ook een taal toevoegt. Je zult zien dat de potentiële doelgroep afneemt, omdat er ook mensen in Breda wonen die geen Nederlands spreken. Zo bespaar je jezelf de moeite en het geld om hen een Nederlandstalige advertentie te tonen. Daarnaast ziet Facebook dat je de campagne beter hebt doordacht door een specifieke targeting. Dit levert een voorsprong op in het algoritme.

Facebook-advertenties-optimaliseren-taal
Facebook-advertenties-optimaliseren-taal

Instelling 4: handmatige plaatsingen

De ene advertentie past perfect in de Facebook of Instagram feed en de andere scoort beter in de stories of bij plaatsingen in het Audience Network. Welke plaatsing ook het meest geschikt is voor jouw advertentie, zorg dat je deze plaatsing handmatig aanvinkt. Sommige publicaties zijn prima geschikt voor meerdere plaatsingen tegelijk, maar eigenlijk nooit voor alle plaatsingen. Als je kiest voor automatische plaatsingen zal Facebook jouw advertentie enkel publiceren op plaatsingen waar het mogelijk is. Dus ook op de plaatsen waar het wel mogelijk is, maar niet optimaal is. Hierdoor levert jouw advertentie op die plaatsen mogelijk niet het gewenste resultaat op. Kies daarom voor handmatige plaatsingen. De doelgroep kan hierdoor afnemen, maar de te verwachten resultaten zien er in de meeste gevallen beter uit. Speel dus een beetje met de instellingen van de plaatsingen en optimaliseer jouw advertentie per plaatsing. Zo komt jouw advertentie het beste tot zijn recht.

Facebook-advertenties-optimaliseren-plaatsing
Facebook-advertenties-optimaliseren-plaatsing

Facebook en Instagram advertentie optimalisatie

Dit zijn slechts een paar simpele instellingen in Facebook advertentiebeheer die jou helpen om je Facebook en Instagram advertenties beter te optimaliseren. Adverteren kun je leren. Hoe vaker je campagnes aanmaakt, des te beter je wordt in Facebook advertising. Het gaat daarbij om testen, analyseren en optimaliseren in repeat. Niet voor niets zijn social advertisers op dagelijkse basis bezig met het analyseren van data en het optimaliseren van campagnes. Niets voor jou? Geen probleem! Onze online partner Red Banana helpt je graag verder. Wil je graag ondersteund worden of jouw social advertising volledig uitbesteden? Neem contact op met de specialist voor de mogelijkheden.

Johan van Kalmthout

Content manager bij Red Banana • Social media & advertising • Inhakers en woordgrappen • Voetbal • Reizen • Sneakers • Nog meer standaard bio-dingen • Kent vriendin via Tinder

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’