Marketing15.05.2014

Brandstorm: serious gamen voor ambitieuze studenten


Vorige week vond de Nederlandse finale van Brandstorm plaats: een door beautygigant L’Oréal georganiseerde marketinggame waarbij studenten hun vaardigheden kunnen toepassen in de praktijk. En dat deden ze massaal. Meer dan 9.000 masterstudenten van 360 universiteiten uit 45 landen namen dit jaar deel aan de 22ste editie. Een uitgelezen kans om in de huid van een internationale brandmanager te kruipen én gespot te worden door potentiële werkgever L’Oréal.

brandstorm-serious-gamen-voor-ambitieuze.jpg
brandstorm-serious-gamen-voor-ambitieuze.jpg

Opdracht
Brandstorm draait dit jaar om het internationale merk Kiehl’s, een in ons land vrij onbekend luxemerk dat in 1851 door apothekers is opgezet en dat huid- en haarproducten ontwikkelt. Deelnemers aan de game kregen de opdracht om het marktaandeel van Kiehl’s onder mannen te vergroten. Dat deden ze door eerst consumententrends en concurrenten in kaart te brengen en een SWOT-analyse uit te voeren. Op basis daarvan ontwikkelden ze een concept voor een nieuwe productlijn en een bijbehorend communicatieplan met de instrumenten PR, digital en instore.

Nederlandse studenten, afkomstig van universiteiten in Amsterdam, Groningen, Rotterdam en Tilburg, hebben zich sinds september volop ingezet om het beste concept te ontwikkelen. Op het kantoor van L’Oréal in Hoofddorp presenteerden de vijf beste teams afgelopen donderdag hun ideeën aan een vierkoppige jury.

Katharina Bergmann van de Rijksuniversiteit Groningen vertelt dat ze met haar team hard heeft gestreden om de Nederlandse finale te bereiken: “We dachten eerst dat we te druk zouden zijn om mee te doen aan de competitie, maar uiteindelijk hebben we toch besloten ons idee uit te werken. We hebben dag en nacht serieus samengewerkt in deze marketinggame om tot een realistische productlijn te komen. Alleen al de presentatie maken kostte ons anderhalve week! We hebben elkaar gemotiveerd, enorme lol gehad tijdens het brainstormen en zijn trots op wat we vandaag hebben laten zien. Ons idee – een slaapmasker met voedende oogpads, de Eye Force One – was in de ogen van de jury origineel en innovatief.”

foto-brandstorm-2.jpg
foto-brandstorm-2.jpg

“We hebben heel wat onderzoek gedaan, zijn naar de winkels van Kiehl’s geweest en hebben straat-interviews gehouden om het merk en de markt zo goed mogelijk te leren kennen. Zo zijn we gekomen tot de ‘Executive Essentials’-lijn, die bestaat uit tijdbesparende beautyproducten voor de drukke zakenman”, vertelt Wendy Chen van de Erasmus Universitet Rotterdam.

Volgens jurylid Werner Hirschi, General Manager van L’Oréal Luxe, zijn er concepten ontwikkeld die goed aansluiten op de huidige consumentbehoeften. Zo kwam het team van de Universiteit van Amsterdam met een productlijn voor mannenbaarden (‘Beards with benefits’), bestaande uit onder andere een baardhaarlak en –shampoo. 

De jury vond uiteindelijk dat het team van de Erasmus Universiteit het beste de behoefte begreep van de mannelijke consument. Zij zullen Nederland vertegenwoordigen tijdens de wereldwijde finale op 12 juni in Parijs, waar ze kans maken op een baan bij L’Oréal en een geldbedrag van 10.000 euro.

Domenico Schipani van het winnende team zegt in de afgelopen maanden genoeg kennis te hebben opgedaan over de beauty- en huidverzorgingindustrie. “We hebben keihard gewerkt om ons zo goed mogelijk in de doelgroep te verdiepen, deze productlijn te ontwikkelen en onze presentatie zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Tijdens de competitie hebben we ontzettend nuttige, directe feedback ontvangen die ons zeker verder heeft geholpen.”

foto-brandstorm-1.jpg
foto-brandstorm-1.jpg

Niet alleen de studenten vinden deze wedstrijd een goede, leerzame manier om de theorie in de praktijk toe te passen. Ook de universiteiten nemen graag deel aan Brandstorm. Zo noemt Mark van der Veen, programmadirecteur Bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam, L’Oréal Brandstorm een van de succesvolste samenwerkingen met het bedrijfsleven, wat zich ook uit in steeds hogere cijfers voor de studenten. 

...

Verder lezen over Innovatie

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Op donderdag 14 november heeft Wortell samen met relaties en partners de feestelijke opening van haar nieuwe next-gen Cyber Defense Center (CDC) gevierd. Dit innovatieve centrum biedt organisaties wereldwijd een geavanceerde oplossing voor 24/7 proactieve beveiliging, detectie en herstel van IT-landschappen. Het CDC speelt in op de groeiende dreiging van cyberaanvallen door bedrijven te helpen hun digitale weerbaarheid te versterken en altijd een stap voor te blijven op potentiële aanvallen.

Cybercrime20.11.2024

Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

Zeg je tank, dan denk je al gauw aan een gigantisch, groen geschilderd gevaarte met rupsbanden. Maar, niet lang meer: deze tank verandert dat.

Technology29.10.2024

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Het is wetenschappers gelukt om twee mensen apart van elkaar in slaap een gesprek te laten hebben in die dromen.

Technology18.10.2024

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden