Veel organisaties kampen met de uitdaging hoe zij hun traditionele loyaltymodel meer in lijn krijgen met de huidige behoefte van de consument. De toestroom van een nieuwe generatie van spaarders zorgt ervoor dat zaken als sociale herkenning, persoonlijke relevantie, intimiteit en urgentie op een andere wijze moeten worden ingericht. Want hoe maak je sparen voor deze nieuwe, relatief jonge doelgroep interessant?
Om antwoord te krijgen op deze vraag kregen afgelopen maandag 12 junior dialoogmarketeers de kans om hun jongeren-loyaltystrategie voor Air Miles te pitchen. De uitkomsten waren verrassend voor zowel de vakjury als opdrachtgever Air Miles.
Dialogue Challenge
De Air Miles-case vormde dit jaar de basis van de 6e editie van de DDMA Dialogue Challenge, een cursus dialoogmarketing in wedstrijdvorm voor jonge marketeers. Onder begeleiding van ervaren marketeers, strategen en marktonderzoekers passeerde ieder aspect van dialoogmarketing de revue. Tijdens de finaledag van de cursus, die afgelopen maandag (14 april) plaatsvond, pitchten 3 teams bij een vakkundige jury hun strategie voor Air Miles.
Frisse blik
“Wij zijn de afgelopen paar jaar flink bezig geweest om de strategie van Air Miles aan te passen. Zo zijn onze aandeelhouders Shell, Praxis, Albert Heijn en V&D hun klanten meer aan het belonen met Air Miles. En met succes, want er zijn nu meer punten op de markt, meer inwisselmogelijkheden en 850.000 nieuwe spaarders bij gekomen. Het was fantastisch om te zien hoe de winnende groep van Claire Hagens (UPC Nederland), Andreas Pohan (ANWB), Annika Lof (Longfonds) en Roderick Blomer (Essent), onder leiding van mentor Shira Winterkamp, zich had verplaatst in de visie van onze aandeelhouders en de vertaalslag naar deze nieuwe groep van jonge spaarders heeft gemaakt. Dit is geen gemakkelijke opgave geweest,” aldus Erik van Essen, Managing Director Air Miles.
Strategieën
De jury, bestaande uit Diana Janssen (DDMA), Erik van Essen (Air Miles), Rogier Nelissen (Vodafone), Thijs Hoffman (Growing Minds), Elsbeth Eilander (Tijdschrift voor Marketing) en Asher Cohen, was onder de indruk van de kwaliteit van de rapporten en de wijze waarop de teams hun campagnes presenteerden. “Uit de rapporten die de jury heeft ontvangen bleek duidelijk dat alle teams zich hadden vastgebeten in het vraagstuk. Met als resultaat: drie verschillende en bruikbare strategieën voor Air Miles,” aldus juryvoorzitter Diana Janssen, directeur DDMA.
© Fotolia