Marketing22.01.2014

Marketing in 2014: “Nieuwe koers, investeren noodzakelijk en hogere budgetten”


Ruim de helft van de marketeers (54%) zal in 2014 meer gaan investeren in hun marketingstrategie. Ook het budget voor dialoogmarketing kent bij 65% van de organisaties dit jaar een stijgende lijn.

Waarbij 71% van de organisaties dit jaar vooral meer gaat investeren in social marketing (in vergelijking met 2013). Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer Special: De marketeer in 2014‘ die geheel in het teken staat van de verwachtingen voor het vakgebied dialoogmarketing in 2014.

Dit rapport (een initiatief van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing) is een vervolg op eerdere edities (2010, 2011 en 2013), waardoor mogelijke trends en ontwikkelingen inzichtelijk worden gemaakt.

marketing-in-2014-nieuwe-koers-investere.jpg
marketing-in-2014-nieuwe-koers-investere.jpg

Focus in 2014
Het rapport geeft een goed beeld van hoe de marketeer het nieuwe jaar in gaat. Dat ruim de helft van de marketeers 2014 investerend ingaat is niet zo gek, gezien 63% van de ondervraagden aangeeft dat zij in 2014 een nieuwe koers in gaan slaan, waarbij maximaal op dialoog (50%) wordt ingezet met daarin een focus op online marketing (65%). Verder kiest 48% voor permission based, en is men verdeeld bij de keuze tussen loyalty/behoud of acquisitie/werving (33% en 31%).

Meer budget
Een positieve waarneming uit het onderzoeksrapport is vooral dat het budget voor dialoogmarketing bij de meeste organisaties een stijgende lijn kent in 2014. Aan de marketeer is gevraagd hoe, binnen de organisatie, het verloop is van dit budget van het jaar 2012 naar 2014 toe. Van 2012 naar 2013 kent 58% van de organisaties een stijging in het budget (bij 12% is het budget met meer dan 25% gestegen). Van 2013 naar 2014 geldt dit zelfs voor 65% van de organisaties. Bij de andere organisaties blijft het budget voor dialoogmarketing vooral gelijk. De organisaties die een dalend budget kennen, is in deze jaren gemiddeld slechts 11%. 

Focuspunten 
Aan de marketeers is ook gevraagd in welke marketingkanalen er in 2014 meer of juist minder zal worden geïnvesteerd. Bijgaande grafiek laat een positief beeld zien voor 2014; in de meeste marketingkanalen wordt dit jaar meer geïnvesteerd. 71% van de organisaties gaat dit jaar meer in social marketing investeren (in vergelijking met 2013). De kanalen mobile marketing en e-mailmarketing volgen met respectievelijk 66% en 64%. Telemarketing en direct mail zijn de kanalen waar de meeste organisaties minder in gaan investeren (respectievelijk 37% en 31%).

Henry Meijdam, voorzitter DDMA: “Je ziet en voelt dat de mensen denken: zijn we door de crisis heen? Gaan we weer een nieuwe weg in en dat het antwoord eigenlijk is: Ja, we zijn er doorheen en we pakken de weg omhoog weer met elkaar.

© Fotolia

...

Verder lezen over 2014

Infographic: 10 interessante internet-feitjes over 2014

Op de valreep van januari nog een laatste recap van 2014... 10 bijzondere feitjes over het internet in 2014. Want wist jij dat er in 2014 ruim 2.4 miljard mensen gebruik maakten van het internet. Dat is nog steeds mind...

Online31.01.2015

Infographic: 10 interessante internet-feitjes over 2014

Een minuut op het internet [Infographic]

Wat gebeurt er allemaal in een minuut op het World Wide Web? Heel veel, dat is een ding wat zeker is. In de onderstaande infographic is een overzicht gemaakt hoeveel er gepost, bekeken en gedeeld wordt op het interne...

Online13.01.2015

Een minuut op het internet [Infographic]

Wat plaatsen we allemaal online in 60 seconden?
De Dutchcowboys top 10 van 2014

Met de lancering van ons nieuwe platform is er een ding veranderd waarover we zelf veel vragen krijgen, de viewtellertjes staan namelijk niet meer bij de artikelen. Hoe vaak worden de blogs dan gelezen. En wat zijn dan...

Online24.12.2014

De Dutchcowboys top 10 van 2014

Wat waren de best scorende artikelen van het afgelopen jaar!
​Het allesomvattende social media lijstje van 2014!

Het einde van het jaar nadert en we worden langs alle kanten weer overspoeld door de beroemde lijstjes. Zo hebben we naast de politicus, sportman, sportvrouw en sportploeg van het jaar onder andere ook een prijs voor d...

Social Media23.12.2014

​Het allesomvattende social media lijstje van 2014!

Wat werd afgelopen jaar op Facebook, YouTube, Instagram en Twitter het meest bekeken?
Een jaaroverzicht om niet te vergeten

Het einde van 2014 is in zicht. Dat betekent dat de jaaroverzichten, lijstjes en terugblikken je om de oren vliegen. Dit bijzondere jaaroverzicht is een van de mooiste overzichten tot nu toe. Kijk en geniet van de ho...

Online17.12.2014

Een jaaroverzicht om niet te vergeten

Final Cut 2014: 330 films in een supertrailer

Nick Bosworth van JoBlo creëert al een aantal jaren deze uitgebreide supertrailers als jaaroverzicht van de vele films die het afgelopen jaar weer zijn uitgekomen. En ook "Final Cut: 2014" is weer een briljantje! C...

Entertainment17.12.2014

Final Cut 2014: 330 films in een supertrailer

De populairste zoekopdrachten van 2014 – Google Year in Search

Google heeft vandaag de meest populaire Nederlandse zoektermen van 2014 naar buiten gebracht. De zoekterm WK 2014 is de snelste stijger van het afgelopen jaar, gevolgd door het tv-programma Utopia, de nieuwe iPhon...

Search16.12.2014

De populairste zoekopdrachten van 2014 – Google Year in Search

WK, Utopia, ebola, Tinder & Sven Kramer scoren hoog in Nederland.
Facebook kijkt terug op 2014

Dagelijks bespreken mensen onderwerpen en verhalen die voor hen belangrijk zijn op Facebook. Facebook kijkt nu terug op de momenten, plaatsen en personen die belangrijk voor ons waren in 2014. Voor deze informatie heef...

Social Media09.12.2014

Facebook kijkt terug op 2014

Wereldkampioenschap voetbal was het populairste onderwerp.

Verder lezen over Nederland

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Je wil aan het einde van het jaar bezig zijn met je kerstboom optuigen, maar je zal je toch ook over je zorgverzekering moeten buigen.

Nieuws20.11.2024

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

Deze week is alweer de tiende editie van het Wildlife Film Festival Rotterdam (WFFR) van start gegaan! Deze feestelijke jubileumeditie opende met de wereldpremière van De Verwonderaars van de Rotterdamse filmmaker Rik van der Linden. Ook zijn er veel films van eigen bodem, thema- en shortprogramma’s en een filmtournee door de stad.

Events06.11.2024

10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Blokker gaat mogelijk failliet. Het is een Nederlands icoon dat verdwijnt. En daarmee ook veel Blokker-nostalgie, want die is er volop.

Nieuws05.11.2024

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

De handige app WeTransfer, om bestanden te versturen, is uitgevonden in Nederland en altijd gerund vanuit ons land, maar dat is nu voorbij.

Online02.08.2024

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS