De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Ruim de helft van de marketeers (54%) zal in 2014 meer gaan investeren in hun marketingstrategie. Ook het budget voor dialoogmarketing kent bij 65% van de organisaties dit jaar een stijgende lijn.
Waarbij 71% van de organisaties dit jaar vooral meer gaat investeren in social marketing (in vergelijking met 2013). Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer Special: De marketeer in 2014‘ die geheel in het teken staat van de verwachtingen voor het vakgebied dialoogmarketing in 2014.
Dit rapport (een initiatief van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing) is een vervolg op eerdere edities (2010, 2011 en 2013), waardoor mogelijke trends en ontwikkelingen inzichtelijk worden gemaakt.
Focus in 2014
Het rapport geeft een goed beeld van hoe de marketeer het nieuwe jaar in gaat. Dat ruim de helft van de marketeers 2014 investerend ingaat is niet zo gek, gezien 63% van de ondervraagden aangeeft dat zij in 2014 een nieuwe koers in gaan slaan, waarbij maximaal op dialoog (50%) wordt ingezet met daarin een focus op online marketing (65%). Verder kiest 48% voor permission based, en is men verdeeld bij de keuze tussen loyalty/behoud of acquisitie/werving (33% en 31%).
Meer budget
Een positieve waarneming uit het onderzoeksrapport is vooral dat het budget voor dialoogmarketing bij de meeste organisaties een stijgende lijn kent in 2014. Aan de marketeer is gevraagd hoe, binnen de organisatie, het verloop is van dit budget van het jaar 2012 naar 2014 toe. Van 2012 naar 2013 kent 58% van de organisaties een stijging in het budget (bij 12% is het budget met meer dan 25% gestegen). Van 2013 naar 2014 geldt dit zelfs voor 65% van de organisaties. Bij de andere organisaties blijft het budget voor dialoogmarketing vooral gelijk. De organisaties die een dalend budget kennen, is in deze jaren gemiddeld slechts 11%.
Focuspunten
Aan de marketeers is ook gevraagd in welke marketingkanalen er in 2014 meer of juist minder zal worden geïnvesteerd. Bijgaande grafiek laat een positief beeld zien voor 2014; in de meeste marketingkanalen wordt dit jaar meer geïnvesteerd. 71% van de organisaties gaat dit jaar meer in social marketing investeren (in vergelijking met 2013). De kanalen mobile marketing en e-mailmarketing volgen met respectievelijk 66% en 64%. Telemarketing en direct mail zijn de kanalen waar de meeste organisaties minder in gaan investeren (respectievelijk 37% en 31%).
Henry Meijdam, voorzitter DDMA: “Je ziet en voelt dat de mensen denken: zijn we door de crisis heen? Gaan we weer een nieuwe weg in en dat het antwoord eigenlijk is: Ja, we zijn er doorheen en we pakken de weg omhoog weer met elkaar.“
© Fotolia
Verder lezen over 2014
Online31.01.2015
Infographic: 10 interessante internet-feitjes over 2014
Online13.01.2015
Een minuut op het internet [Infographic]
Wat plaatsen we allemaal online in 60 seconden?Online24.12.2014
De Dutchcowboys top 10 van 2014
Wat waren de best scorende artikelen van het afgelopen jaar!Social Media23.12.2014
Het allesomvattende social media lijstje van 2014!
Wat werd afgelopen jaar op Facebook, YouTube, Instagram en Twitter het meest bekeken?Online17.12.2014
Een jaaroverzicht om niet te vergeten
Entertainment17.12.2014
Final Cut 2014: 330 films in een supertrailer
Search16.12.2014
De populairste zoekopdrachten van 2014 – Google Year in Search
WK, Utopia, ebola, Tinder & Sven Kramer scoren hoog in Nederland.Social Media09.12.2014
Facebook kijkt terug op 2014
Wereldkampioenschap voetbal was het populairste onderwerp.Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024