Hoe kan het toch dat sommige ondernemers gigantische successen boeken in de digitale wereld terwijl anderen er aan onder door gaan? Deze week lanceerden Denis Doeland en Ger Hofstee tijdens de F5sessie bij pr-bureau L&DJ PR hun e-book ‘Vananaloognaardigitaal.nu’. Dit boek is bedoeld om managers, professionals en studenten op weg te helpen in de digitale wereld. ‘Als je als ondernemer nu nog niet bent aangeraakt door de digitaliseringsgolf, ben je de facto dood’, aldus Ger Hofstee.
Het tweetal heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in de digitale wereld. Ger Hofstee is onder andere decaan van de IBO Business School en professor in marketing. Daarnaast is hij adviseur, docent en trainer en schreef hij tien boeken. Denis Doeland werkte bijna 18 jaar bij ID&T in verschillende functies, verantwoordelijk voor onder andere IP services en internet. Tegenwoordig is hij adviseur, heeft hij verschillende platformen opgericht en is hij docent aan de Fontys Hogeschool in Tilburg.
Het boek staat barstensvol met bekende en minder bekende voorbeelden die bestaande business modellen totaal overhoop hebben gegooid. Denk aan het voorbeeld van Nestlé (Kitkat) en de campagne van Greenpeace over palmolie. Nestlé heeft inmiddels een digital acceleration team om bij te houden wat er online gezegd wordt en hier snel op te reageren. Denk ook aan de enorm snelle groei van Zalando en het succes van Spotify, terwijl de Free Record Shop aan het worstelen is met een doorstart.
Maar hoe doe je dat dan?
Denis Doeland krijgt dagelijks de vraag van personen en bedrijven hoe ze nou kunnen profiteren van de digitale economie. ‘Het begint met het begrijpen van hoe internet in elkaar steekt. Ga eerst maar eens kijken wat er in de wereld gebeurt, dan kan je daar op reageren.’ Hij geeft aan dat er al snel geroepen wordt dat iedereen op Facebook zit. In werkelijkheid is dat maar 51% van alle mensen die gebruik maken van internet. Er zijn in totaal wel zo’n 250-300 netwerken. In China en Rusland hebben ze hun eigen vorm van Facebook gemaakt, waar miljoenen mensen gebruik van maken. Doeland legt uit: ‘Internet is een ecosysteem van databases. Hierbij gaat het om de relatie tussen content en de eindgebruiker. In die silo zit je business model.’
Plek vinden in ecosysteem
Denis Doeland legt uit dat als jij een connectie wil met je klant, je een plek moet vinden in het ecosysteem. Apparaten zien hierbij belangrijk, locatie is onafhankelijk, gebruikers zijn leidend. Je moet gaan zoeken naar beïnvloeders binnen je netwerk en een gedegen monitoringplan gaan opzetten. Uiteindelijk moet internet aangepakt worden als een businessmodel binnen de bedrijfsvoering en moeten bedrijven zich commiteren aan de digitale strategie.
Ger Hofstee vult nog aan: ‘Multichannel is een must. Omoda heeft bijvoorbeeld voortijdig ontdekt dat online ’the bricks’ kannibaliseert. Deze Nederlandse schoenenwinkel met 13 winkels in Nederland en 1 in België koos al snel voor een digitale strategie. Retailers die hun boeltje veilig willen stellen kunnen het beste op zowel de bricks als de clicks inzetten.’ Ook haalt Hofstee het voorbeeld van Fixico aan. Met deze app kun je foto’s van autoschade opsturen naar schadeherstellers. Op deze manier wordt de bestaande stroom van klanten (via de achterkant van de groene kaart, naar schadeherstellers naar verzekeraars) door originele ondernemers verlegd.
De conclusie is duidelijk: voor succes is creativiteit, kennis van je klant en digitale mogelijkheden vereist. Blijven hangen in bestaande business modellen kan weleens fataal zijn. Het boek is als e-book en als geprinte versie verkrijgbaar en de inhoud wordt regelmatig ververst. Kijk voor meer informatie op www.vananaloognaardigitaal.nu.
© Fotolia