Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI


Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch?

Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informatie voor een marketeer. Echter, in de praktijk biedt inzicht in leads nog geen waterdicht antwoord op de ROI van je marketingkanalen.

Stel, je adverteert via twee kanalen: Google AdWords en LinkedIn. Maandelijks investeer je €10.000,- in beide kanalen. Eén kanaal genereert aanzienlijk meer leads tegen, logischerwijs, lagere kosten per lead. Dit ziet er als volgt uit:

Blog CRM-GA koppeling - Tabel 1
Blog CRM-GA koppeling - Tabel 1

Op basis van deze data zou je wellicht geneigd zijn om meer te investeren in AdWords. Dit kanaal genereert blijkbaar meer leads voor hetzelfde geld, dus waarom niet?

Dat zal ik je uitleggen. Het ontbreken van salesdata vertroebelt het beeld van een B2B marketeer. Zolang de kwaliteit van deze leads onbekend is, blijft het een blinde gok om budget te alloceren aan het kanaal dat de meeste leads genereert. De onderstaande tabel maakt duidelijk dat het ontbreken van verkoopdata verkeerde beslissingen met zich mee kan brengen.

Blog CRM-GA koppeling - Tabel 2
Blog CRM-GA koppeling - Tabel 2

Het voorbeeld hierboven is ietwat gesimplificeerd – over het algemeen is niet iedere lead evenveel waard en biedt het voorbeeld geen inzicht in bijvoorbeeld lifetime value – maar het maakt duidelijk dat een B2B marketeer geen gegronde beslissingen kan nemen zonder salesdata te integreren met websitestatistieken.

Voor een organisatie met een winstoogmerk draait het uiteindelijk om sales. En een lead is natuurlijk niet hetzelfde als een sale. Hier zit namelijk direct het grote verschil tussen een doorsnee B2B en B2C uitdaging. Bij een webshop weet je vaak direct met welke kanalen je nieuwe klant geïnteracteerd heeft. Verkoopdata en websitestatistieken komen hier samen. Echter, bij veel B2B businesses is dit een stuk complexer.

Langere customer journeys, grotere DMU’s: de tol wordt betaald in complexiteit als het gaat om het aanbieden van goederen en diensten voor de zakelijke markt. Het koppelen van websitestatistieken, uit bijvoorbeeld Google Analytics, met de salesdata uit het CRM systeem geeft de B2B marketeer inzichten waarmee de juiste beslissingen genomen kunnen worden.

Hieronder zijn drie belangrijke inzichten uiteengezet die gegenereerd kunnen worden door het koppelen van externe data (vb. Google Analytics) en interne data (CRM systeem).

Inzicht 1: Lengte van customer journey (van klik tot klant)

Het integreren van externe data met interne data geeft een B2B marketeer inzicht in de gehele klantreis. Deze kennis is enorm interessant om inzicht te vergaren in de reis die jouw klanten afleggen en de lengte hiervan.

Stel, in een organisatie heerst de overtuiging dat ongeveer één maand na de eerste interactie een sale plaatsvindt. De koppeling laat echter zien dat het gehele proces – van de eerste keer van het klikken op een banner tot aan de handtekening onder het voorstel – in werkelijkheid drie maanden duurt. Deze informatie kan vormend zijn voor de prospecting, retargeting- en contentstrategieën van een organisatie.

Een langere customer journey kan een B2B marketeer doen besluiten om het aantal contactmomenten te intensifiëren en meerdere micromomenten te creëren. Op deze manier kan een potentiële klant beter gevoed worden en kan de retargetingstrategie aangepast worden om de prospect door de funnel te begeleiden. Dit zal vervolgens bijdragen aan het volgende inzicht.

Inzicht 2: Kwaliteit van leads en de schakeling tussen marketing en sales

Voor de meeste B2B marketeers is het volgende herkenbaar: je zet mooie campagnes op, je hebt een volle focus op het genereren van zoveel mogelijk leads en je blijft binnen de vooraf gedefiniteerde CPL. Voor jouw gevoel heb je het prima gedaan, maar die ene salescollega haalt maar niets binnen. Dat kan frustreren, alsof je al die moeite voor niets doet.

Het koppelen van externe data aan interne data geeft je inzicht in de kwaliteit van je leads. Indien er een goede workflow wordt gehanteerd in het CRM systeem, kunnen leads gekwalificeerd worden. Dit stelt de B2B marketeer in staat om campagnes bij te sturen o.b.v. leadkwaliteit. Indien de leadtemperatuur stuctureel te laag is vanuit een bepaalde campagne, kun je als marketeer kritisch kijken naar de verwachtingen die een advertentietekst of landingspagina schept.

Daarnaast biedt de koppeling aanvullende inzichten voor salescollega’s, voordat ze een lead gaan nabellen of een kennismaking hebben. Zo is op voorhand al bekend welke product/dienstpagina’s er allemaal zijn bekeken en waar interesse in is getoond. Het CRM systeem geeft deze inzichten niet, tenzij websitestatistieken zijn geïntegreerd. Met deze voorkennis wordt het voor sales gemakkelijker om met leads in gesprek te gaan.

Inzicht 3: ROI van marketingkanalen- en campagnes en business units

Als B2B marketeers willen we marketingkanalen- en campagnes afrekenen op hun rendement. We hebben vaak de illusie dat we onze kanalen en campagnes afrekenen op ROI door KPI’s zoals kosten per lead. Het probleem is dat dit vaak berekend wordt door foutgevoelige calculaties. Vaker dan eens komt het voor dat men de gemiddelde opbrengst van alle sales pakt, een globale schatting maakt van het percentage leads dat converteert naar sales en op basis daarvan de maximale kosten per lead bepaalt. Op die manier weet je dus ongeveer wanneer een kanaal rendeert.

Het probleem zit ’m in het woord ‘ongeveer’. We maken nu schattingen op basis van algemene data. Een Google Analytics/CRM koppeling maakt exact inzichtelijk hoeveel ieder kanaal heeft gekost en heeft opgeleverd. Dit geldt ook voor, bijvoorbeeld, business units. Het is voor organisaties belangrijk om te weten hoe een bepaalde bedrijfscategorie rendeert ten opzichte van andere categorieën. Deze insights zijn belangrijk om te bepalen welke takken interessant zijn om in te investeren. Het percentage van naar sales geconverteerde leads kan enorm verschillen tussen verschillende business units, evenals de uiteindelijke orderwaarde. Zonder het koppelen van externe en interne data zijn zulke beslissingen dus nooit gegrond.

Conclusie

Al deze inzichten vormen uiteindelijk het fundament voor het slim kunnen toewijzen van budget aan de juiste marketingkanalen- en campagnes op basis van ROI. Wanneer je als B2B marketeer weet welke kanalen en campagnes renderen, kun je budget toewijzen aan hetgeen dat daadwerkelijk geld oplevert. Het koppelen van externe data met interne data kan voorkomen dat er budget toegewezen blijft worden aan kanalen en campagnes die kwalitatief slechte leads genereren. No more money down the drain.

Hopelijk hebben de bovenstaande vijf inzichten je kunnen overtuigen om je websitestatieken te unificeren met de informatie uit je CRM systeem. Wellicht was jij zelf al overtuigd van de absolute meerwaarde hiervan, maar is het je tot op heden niet gelukt om een sterke case te maken om dit door te voeren. In dat geval kan dit artikel je handvatten geven om deze must-do intern te pitchen.

Deze blogpost is geschreven door Mark Verzijl, online marketing consultant, Expandonline.

[Afbeelding © patpitchaya – Fotolia]

...

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

​Google AdWords niet rendabel? 6 analyses voor meer inzicht

Google AdWords kan een uitermate goed kanaal zijn om de doelgroep te bereiken. Hierbij is vaak een doelstelling omtrent omzet van toepassing. Dan kan het wellicht voorkomen dat AdWords op dit moment helemaal niet zo rend...

Advertising14.04.2016

​Google AdWords niet rendabel? 6 analyses voor meer inzicht

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads