Marketing30.01.2017

​3 dingen die niet mogen ontbreken in je customer experience-strategie voor 2017


We bevinden ons nu midden in het tijdperk van de klant. Klanten zijn steeds machtiger en kiezen zelf hoe en waar ze in contact treden met de merken waarvan ze producten of diensten afnemen. Of met andere woorden: klanten hebben de leiding. En dat maakt dat bedrijven niet meer kunnen zonder inzicht in wat hun klanten precies willen en nodig hebben. Daarom drie elementen die in elke customer experience-strategie voor 2017 moeten voorkomen.

1. Van personalisatie naar individualisatie

Individualisatie bereik je als je anticipeert op de bedoeling van de klant, die begrijpt en er meteen actie op onderneemt. Dat zijn de woorden van mijn collega Krisi Mansfield, CX Strategy & Transformation Director van Oracle APAC, te horen in deze korte video. Wat ze inhouden? Dat je klanten de ervaring geeft die zij willen en dat je daarbij segmenteert tot één persoon. De gesprekken hierover doen al een tijdje de ronde, maar écht individualiseren gebeurt op een niveau van customer experience-ontwikkeling (CX) dat nog maar weinig organisaties bereikt hebben.

Om geïndividualiseerde ervaringen te creëren, moeten CX-managers:

  • Ervaringen structureren rondom customer journeys. Hiervoor moeten CX-managers in kaart brengen welk pad hun klanten volgen, welke specifieke data helpen om te bepalen waar een klant zich bevindt in de customer journey en welke content en functionaliteit hij nodig heeft om dichter bij zijn doel te komen.
  • Zich afvragen hoe ze interacties kunnen verbeteren met klantgegevens. Begin individualisatie niet met het verzinnen van toepassingen van de al beschikbare klantdata. CX-managers kunnen beter beginnen met de vraag hoe ze een specifieke interactie kunnen individualiseren voor de klant. Pas als duidelijk is hoe de interactie te verbeteren valt, is het tijd om te kijken welke klantgegevens daarvoor nodig zijn. Op die manier voorkom je dat het individualiseren op basis van data een doel op zich wordt, in plaats van een middel om de klantinteractie te verbeteren.
  • Flexibeler worden. Echt geïndividualiseerde ervaringen zijn een relatief nieuw verschijnsel en heel veel best practices zijn er nog niet. CX-managers die geïndividualiseerde ervaringen willen creëren, moeten dat op een flexibele manier doen waarbij de focus ligt op het snel ontwikkelen van prototypes, net zo snelle mislukkingen en korte releasecycli in plaats van uitgemolken processen.

2. De toegevoegde waarde van het Internet of Things

Wist je dat naar verwachting een gemiddeld mens in 2020 ongeveer twintig of meer connected devices bezit? Het Internet of Things (IoT) is dus iets wat je als merk niet mag negeren.

Forrester schetst dat, hoewel iedereen weet dat een geweldige customer experience het uitgangspunt is bij digitaal zakendoen, het verband tussen een geweldige customer experience en uitblinken op operationeel gebied minder bekend is. Simpel gezegd: het IoT versnelt werkzaamheden en processen die uiteindelijk leiden tot een betere customer experience.

Binnenkort hebben we met z’n allen dus miljarden connected devices. Dan moeten we ook bekijken hoe de informatie die we hieruit verkrijgen CX-professionals in staat stelt beter te begrijpen hoe klanten de interactie aangaan met verschillende platformen en kanalen door meteen te profiteren van de data afkomstig van de devices waarméé ze interacteren. Het inzicht dat ze verkrijgen verandert de manier waarop bedrijven zakendoen – van reactief naar proactief en voorspellend. Bovendien is het van invloed op hoe consumenten zich gedragen en wat zij verwachten.

3. Chatbots

Uit een recent onderzoek blijkt dat artificial intelligence (AI) en virtual reality (VR) in 2020 de customer experience compleet veranderd hebben. Meer dan drie kwart van de voor het onderzoek ondervraagde merken (78 procent) gaf aan AI en VR al te hebben geïmplementeerd of van plan is dat te doen voor 2020 om klanten beter van dienst te zijn. 80 procent van de sales- en marketingmanagers zegt bijvoorbeeld chatbots – een van de meest herkenbare vormen van AI – al in te zetten of dat van plan te zijn voor 2020.

Beslissingsbevoegden binnen bedrijven en consumenten willen relevante content op het juiste moment. Laat dat nu net de belofte zijn van AI, dat op zijn beurt weer gedreven wordt door data. Of het nu gaat om een AI-chatbot of een social community-manager die namens het merk spreekt, het klantprofiel dat wordt opgemaakt om klantinteracties te verrijken moet compleet en nauwkeurig zijn. Met informatie over de vorige aankopen van een klant, zijn recente service-issues, zijn interacties op social media en de interactiekanalen van zijn voorkeur is een merk beter uitgerust om diezelfde klant te bedienen.

2017 wordt een spannend jaar vol veranderingen. Om succesvol te zijn in deze wereld – waarin alles draait om de customer experience – moeten bedrijven dichter bij hun klanten komen te staan. Daarvoor hebben ze de juiste processen nodig waarmee ze beslissingen kunnen nemen op basis van data en analytics. Uiteindelijk zijn het de bedrijven met diepgaand inzicht in hun klanten die de CX-strijd winnen.

Deze blogpost is geschreven door: Mark de Groot, Marketing Director Oracle EMEA CX.

[Afbeelding © Krasimira Nevenova – Fotolia]

...

Verder lezen over Bedrijven

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Een verjaardag, een babyshower, een huwelijk, een tijdelijke oefenzaal met je koor, een zakelijke bijeenkomst: er kunnen talloze redenen zijn om een zaaltje te huren. Het is vaak best een overweging, want het kost geld en er is veel mogelijk. Zo zorg je dat je er geen hoofdpijn van krijgt, maar vooral van profiteert. Dit zijn 4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt.

Lifestyle20.11.2024

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Logisch dat bedrijven die snel willen groeien naar bots of mensen stappen die nepreviews bieden, maar die kunnen daarmee beter stoppen.

Search26.09.2024

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Verder lezen over Consument

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Verder lezen over Merken

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen