17.09.2013
Marketing

LinkedIn Company Pages – meer profileringsmogelijkheden voor merken met inhoud

By: Jeroen de Hooge

BlogMarketing
linkedin-company-pages-meer-profilerings.jpg
linkedin-company-pages-meer-profilerings.jpg

Het valt je misschien op dat bedrijven opeens zichtbaarder zijn op LinkedIn. Nog niet? Hou dan de komende tijd je newsfeed in de gaten, want ook als je geen organisaties volgt, zullen ze zo nu en dan prominent in je feed opduiken. Dat komt doordat LinkedIn eind juli ‘sponsored updates’ introduceerde. Hiermee kunnen organisaties zich beter profileren met hun Company Page en updates en een ‘following’ op bouwen. Je kent misschien de intro al, hieronder meer info over wat je eraan hebt. 

Targeting

Hoewel LinkedIn wat betreft professionele doelgroeptargeting veel sterker is, kiezen organisaties – zelfs B2B – vaak voor Facebook als sociaal kanaal voor hun branding en profilering . Niet altijd even logisch. Facebook werkt immers met demografische en interesse-informatie, terwijl LinkedIn op de goudmijn van professionele informatie zit, zoals beroepsmatige aandachtsgebieden, namen van werkgevers, senioriteitsniveau etc.

De belangrijkste reden waarom Facebook toch professioneel wordt ingezet, is natuurlijk de enorme populatie (“fish where the fish are”). Ook is het op Facebook al veel langer mogelijk gericht content te laten zien – geografisch, demografisch of bijvoorbeeld aan ‘vrienden van vrienden’: de sponsored posts. Op LinkedIn was je voor het vergroten van je bereik afhankelijk van de LinkedIn-activiteit van je medewerkers en je fanbase of van adverteren met een verlaagde geloofwaardigheid. ‘Sponsored updates’ van LinkedIn is een grote stap naar meer speelruimte voor (B2B) merken.

Delen met vrienden of vakgenoten

Op Facebook zie je bijvoorbeeld dat mensen B2B-bedrijven wel volgen maar weinig zakelijke posts delen met vrienden. Niet zo gek omdat ze daar verbonden zijn met vrienden en familie en niet met vakgenoten. Op sociale media geldt in het algemeen dat mensen hun netwerk iets willen geven dat hen interesseert. Op LinkedIn zal daarom delen van zakelijke informatie alleen maar toenemen.

Verschil advertentie en sponsored update

Heel gericht adverteren op LinkedIn kan natuurlijk al lang. Daarmee kun je professionals binnen bepaalde criteria uitnodigen op je Company Page, website of group. Betalen voor inhoudelijke exposure in de newsfeed van een doelgroep – native zoals dat heet – was er nog niet. Voor veel bedrijven wordt het nu interessanter werk te maken van hun Company Page omdat ze met ‘sponsored updates’ de groei van een following sterk kunnen beïnvloeden.

screen-shot-2013-09-12-at-12-07-20-pm.jpg
screen-shot-2013-09-12-at-12-07-20-pm.jpg

Share this post