Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Het valt je misschien op dat bedrijven opeens zichtbaarder zijn op LinkedIn. Nog niet? Hou dan de komende tijd je newsfeed in de gaten, want ook als je geen organisaties volgt, zullen ze zo nu en dan prominent in je feed opduiken. Dat komt doordat LinkedIn eind juli ‘sponsored updates’ introduceerde. Hiermee kunnen organisaties zich beter profileren met hun Company Page en updates en een ‘following’ op bouwen. Je kent misschien de intro al, hieronder meer info over wat je eraan hebt.
Targeting
Hoewel LinkedIn wat betreft professionele doelgroeptargeting veel sterker is, kiezen organisaties – zelfs B2B – vaak voor Facebook als sociaal kanaal voor hun branding en profilering . Niet altijd even logisch. Facebook werkt immers met demografische en interesse-informatie, terwijl LinkedIn op de goudmijn van professionele informatie zit, zoals beroepsmatige aandachtsgebieden, namen van werkgevers, senioriteitsniveau etc.
De belangrijkste reden waarom Facebook toch professioneel wordt ingezet, is natuurlijk de enorme populatie (“fish where the fish are”). Ook is het op Facebook al veel langer mogelijk gericht content te laten zien – geografisch, demografisch of bijvoorbeeld aan ‘vrienden van vrienden’: de sponsored posts. Op LinkedIn was je voor het vergroten van je bereik afhankelijk van de LinkedIn-activiteit van je medewerkers en je fanbase of van adverteren met een verlaagde geloofwaardigheid. ‘Sponsored updates’ van LinkedIn is een grote stap naar meer speelruimte voor (B2B) merken.
Delen met vrienden of vakgenoten
Op Facebook zie je bijvoorbeeld dat mensen B2B-bedrijven wel volgen maar weinig zakelijke posts delen met vrienden. Niet zo gek omdat ze daar verbonden zijn met vrienden en familie en niet met vakgenoten. Op sociale media geldt in het algemeen dat mensen hun netwerk iets willen geven dat hen interesseert. Op LinkedIn zal daarom delen van zakelijke informatie alleen maar toenemen.
Verschil advertentie en sponsored update
Heel gericht adverteren op LinkedIn kan natuurlijk al lang. Daarmee kun je professionals binnen bepaalde criteria uitnodigen op je Company Page, website of group. Betalen voor inhoudelijke exposure in de newsfeed van een doelgroep – native zoals dat heet – was er nog niet. Voor veel bedrijven wordt het nu interessanter werk te maken van hun Company Page omdat ze met ‘sponsored updates’ de groei van een following sterk kunnen beïnvloeden.
Verder lezen over LinkedIn
Social Media14.06.2024
Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online28.03.2024
LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht
Social Media18.03.2024
LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming
DC Business12.03.2024
De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers
Social Media16.10.2023
Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn
Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaiseTechnology22.06.2023
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen
Social Media08.05.2023