Marketing05.09.2013

Hoe meet je de effectiviteit van je online marketingcampagnes?


Talloze bedrijven wereldwijd vertrouwen op Google Analytics om inzicht te krijgen in het rendement van hun online campagnes. Maar dat vertrouwen is niet helemaal terecht voor marketeers die gebruikmaken van een standaardimplementatie van Google Analytics. Dat kunnen we lezen in de nieuwsbrief die TagMan vorige week uitbracht. De tagmanagementspecialist presenteert daarin de resultaten van een onderzoek met de veelbelovende titel ‘The Truth About Google Analytics Tracking’. Hoe moeten we deze bevindingen van TagMan tot ons nemen en op welke manier kun je nu het best afleiden welke campagnes effectief zijn?

Laten we beginnen met de conclusies die TagMan publiceert. De eerste is dat er bij een standaardimplementatie van Google Analytics voor elke searchclick 1 tot 3 views of clicks niet worden weergegeven. Ook laat de tool displayviews niet standaard zien. Daarentegen worden de clicks uit searchcampagnes wel correct en volledig gemeten. TagMan stelt dat op die manier hoogstens de helft van de stappen die een klant aflegt zichtbaar is, waardoor de searchresultaten een onrealistisch grote rol spelen.

hoe-meet-je-de-effectiviteit-van-je-onli.jpg
hoe-meet-je-de-effectiviteit-van-je-onli.jpg

[Foto © Marco2811 – Fotolia.com]

Direct verkeer = Google-verkeer
TagMans tweede conclusie is dat Google Analytics in veel gevallen direct verkeer als verkeer uit zoekmachines weergeeft. Als iemand via een niet-getagde campagne of via de navigatiebalk op een website terechtkomt, koppelt Google dat bezoek namelijk aan de voorgaande campagne, wat vaak genoeg een search-click zal zijn. Ook hierdoor worden zoekresultaten belangrijker weergegeven dan ze daadwerkelijk zijn.

Elke AdWords-click uniek
Tot slot behandelt Google Analytics het verkeer via AdWords anders dan bezoekers die via een andere weg binnenkomen. Omdat Analytics automatisch geïntegreerd wordt binnen AdWords, wordt elke AdWords-click automatisch als een uniek bezoek geteld, zelfs als er meerdere malen op dezelfde advertentie geklikt wordt. Bij andere campagnes, bijvoorbeeld bij affiliates, is dat niet het geval. Die worden slechts één keer als uniek geteld.

Effectiviteit meten zonder tekortkomingen
Voor wie al een tijdje in de analyticswereld meedraait, zijn de bevindingen van TagMan niet zo schokkend. Maar omdat het meer dan aannemelijk is dat veel marketeers op basis van Google Analytics’ rapporten acteren, is het goed dat deze tekortkomingen weer eens worden aangekaart. Maar hoe ga je dan wel te werk als je de effectiviteit van je betaalde digitale marketingkanalen wilt meten? Want TagMans oplossing in het rapport is erg omslachtig. Het kan met veel minder moeite.

Het domein vóór de conversie
In iedere analyticstool kun je meten via welk kanaal een bezoeker is binnengekomen. Dat is vervolgens te relateren aan een uiteindelijke conversie (als die er is, op een later moment in het bezoek). Om die meting te doen, kun je kijken naar de voorafgaande site. Je kunt bijvoorbeeld automatisch meten dat het voorafgaande domein Marktplaats is, aan de hand van Javascript-code. Alle analyticssystemen zijn in staat om dit linken aan een conversie die een paar pagina’s verder voorkomt.

Dit is echter geen betrouwbare manier om het effect van marketingcampagnes te meten, omdat:
– door redirects het voorafgaande domein verloren kan gaan;
– er bijvoorbeeld bij e-mailcampagnes geen voorafgaand domein is;
– je vaak inzicht wilt krijgen in meer details dan alleen de vorige site die iemand bezocht heeft. Want als je honderd banners op Marktplaats hebt staan, wil je wel weten welke voor de conversie gezorgd heeft.

Tagging
Om al deze redenen is het gebruikelijk om campagnes te taggen. Dat wil zeggen dat je informatie over de campagne meegeeft in de URL zodat je dit op de eerste pagina van een bezoek kunt meten. Als je bijvoorbeeld in AdWords op de link naar Adversitement klikt, dan ga je niet naar www.adversitement.com maar naar www.adversitement.com/?cmp=adwords. Uit die URL is af te leiden dat je via AdWords bent binnengekomen. Zo stelt taggen je in staat om details toevoegen, op een betrouwbare manier te meten hoe vaak bezoekers via een campagne zijn binnengekomen en wat het netto effect hiervan is. Hiervoor is het natuurlijk wel nodig dat iedere link een unieke tracking code bevat.

Aan de slag met tagging
Het onderzoek van TagMan laat zien dat de rapporten van Google Analytics niet accuraat zijn. Marketeers die wel over goede data willen beschikken, taggen hun URLs met tracking codes zodat ze heel nauwkeurig per campagne kunnen zien hoeveel clicks en conversies er gemeten worden. Uiteraard zijn er handige tools om die tags en codes aan te maken. Sommige geven alle informatie over die codes zelfs al automatisch door aan je webanalyticstool en zijn daarnaast in staat om op ieder mogelijk campagnesegment de effectiviteit te meten. Q-tag van Adversitement is daar een voorbeeld van. Zo zet je een eerste stap richting een data-infrastructuur waarin dataverzameling, -ontsluiting en -visualisatie van elkaar gescheiden zijn om voor elk proces de beste oplossing te kiezen.

Deze blogpost is geschreven door Peter Lem en Ben Salden van Adversitement.

...

Verder lezen over Campagne

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

Bijna iedereen heeft wel een antwoord als je hem vraagt wat hij of zij zou doen met 120 miljoen, maar niemand vraagt wat je nu doet om je een winnaar te voelen. Wat als je dat wel doet?

Entertainment04.06.2024

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert