Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Veel organisaties gaan op zoek naar hun meest loyale fans, en dan juist dát gedeelte welke voor de meeste interactie en bereik rondom je merk zorgt. We hebben het dan over Brand Ambassadors; niet te verwarren met een influencer. Een veelvoorkomende vraag is dan allereerst wat is een Brand Ambassador? Bij FRTRSS definiëren we een Brand Ambassador als volgt: “Een brand ambassador identificeert zich met jouw merk en waar het voor staat. Hij is vrijwillig actief voor het merk en treedt hierover naar buiten in zijn eigen sociale netwerk.” Een logische tweede vraag is dan: wie is een Brand Ambassador? Om deze tweede vraag te beantwoorden, belicht ik het begrip in deze blog van een andere kant; namelijk die van de Brand Ambassador zelf.
Beschouwt een Brand Ambassador zichzelf eigenlijk als een Brand Ambassador?
Een échte Brand Ambassador is dat vanuit zijn eigen authenticiteit. Een échte Brand Ambassador prijst een merk aan bij een ander uit de overtuiging dat dit iets toevoegt aan het leven van diegene. Niemand staat immers op met de gedachte “wie zal ik vandaag eens merk X adviseren?”. Hij is er puur om de ander te helpen, zonder eigenbelang. Uiteindelijk zal hij ook vanuit eigen motivatie een merk moeten aanprijzen, want anders werkt het slechts averechts.
Conclusie: een échte Brand Ambassador is een sociaal persoon, met een behulpzaam karakter, die zichtzelf niet als Brand Ambassador beschouwt.
Wil een Brand Ambassador beloond worden voor zijn ‘Brand Ambassadorschap’?
Zolang een Brand Ambassador zichzelf niet beschouwd als Brand Ambassador, is er geen reden om dit te doen; “Show me good stuff’ en hij hoeft er niks voor terug om dat bij zijn vrienden aan te raden. Maar vraag ze niet om troep uit te dragen. Dat geeft hem het gevoel gemanipuleerd te worden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een Brand Ambassador niet verrast wil worden door het merk om hem te bedanken voor zijn betrokkenheid. Waardering achteraf is een andere manier van belonen dan in beginsel voorwaardes te stellen voor het uitdragen van het merk.
Conclusie: een échte Brand Ambassador hecht veel waarde aan zijn authenticiteit, zijn geloofwaardigheid en valt niet te manipuleren.
Hoe monogaam is een Brand Ambassador?
Houd je alleen van Levi’s of ook van G-Star? Binnen bepaalde productgroepen zullen Brand Ambassadors over het algemeen vrij monogaam zijn, al kan dit over de lange termijn veranderen. Alles heeft te maken met zijn, aan de tijd onderhevige, levensstijl. Men is niet van één merk ambassador, maar van meerdere merken die jou als persoon identificeren. Je kunt natuurlijk wel tegelijkertijd een goede Brand Ambassador zijn van BMW MINI én van Ben&Jerry’s; twee totaal verschillende productgroepen die passen binnen één lifestyle
Conclusie: een échte Brand Ambassador is wel loyaal, maar niet voor het leven.
Ben je als organisatie op zoek naar jouw Brand Ambassadors? Kijk dan niet alleen naar bereik en online activiteit, maar ook naar de persoon zelf. Er zijn legio social media tools en middelen die het betrekken en activeren van brand ambassadors een stuk inzichtelijker maken. Toch zijn deze vaak alleen op online activiteiten gericht, terwijl het offline aspect, namelijk de directe contacten met het persoon even belangrijk is.
Tot slot, ben ik wel benieuwd naar jullie gedachten hierover. Ben jij een Brand Ambassador en wat verwacht je van het merk waarvoor je een Brand Ambassador bent?