Aan de slag gaan met content marketing. Veel marketeers willen het, maar vinden het moeilijk in beweging te komen. Om je daarbij te helpen kan je jezelf deze 6 vragen.
1. Wat vragen je klanten?
Letterlijk dus: wat zijn de 20 meest gestelde vragen door je klanten? Ga met je sales mensen praten om hier achter te komen. Of met de afdeling klantenservice. Denk aan vragen als: hoe gebruik ik dit product? Hoe werkt dit proces?
Ben je een B2B marketeer? Dan zijn voorbeelden van een klantvraag: Hoe ga ik om met deze nieuwe regel of wet?
2. Welke antwoorden heb ik?
Als je de 20 belangrijkste vragen van je klanten in kaart hebt gebracht, is het zaak deze te gaan beantwoorden. Voor dat je het wiel opnieuw gaat uitvinden, moet je jezelf afvragen welke antwoorden je al (min of meer) beschikbaar hebt.
Zitten de antwoorden in de hoofden van je collega’s? Of is hun kennis al gedocumenteerd? Kortom: zijn er bronnen met antwoorden?
3. Waar zijn je klanten online mee bezig?
Online is inmiddels het belangrijkste kanaal voor online marketing. Het is daarom zaak uit te zoeken waar je klanten zich online begeven en wat ze daar doen. Welke sites bezoeken ze? Wat doen ze daar? Waarom?
De reden van deze vraag is dat je moet weten waar je je digitale content beschikbaar moet maken. Het bepaalt je distributiestrategie.
4. Kan je je content opnieuw formatteren?
Stel je hebt een geweldige whitepaper gemaakt, die haarfijn uitlegt hoe je klant een veel voorkomend probleem oplost. Geweldig! Dan is het nu zaak die whitepaper om te bouwen naar een slideshow. En een Checklist. En een Infographic. En…je begrijpt het punt.
Op deze manier stel je jezelf in staat meer mensen te bereiken met je waardevolle content. Niet iedereen zal graag een dikke whitepaper lezen. Bedien zoveel mogelijk mensen in je doelgroep met formaten die ertoe doen.
5. Welke informatie wil je van je klant?
De voornaamste doelstelling van content marketing is je prospect “marketable” te maken. Het komt er op neer dat je een voet tussen de deur wilt zetten. Vraag je dus af wat je van je prospect wil in ruil voor de waardevolle content die je biedt. Is een emailadres voldoende? Of wil je een telefoonnummer? Een functieomschrijving?
Hier geldt een oude marketingregel: hoe meer informatie je vraagt, hoe minder response je krijgt.
6. Is je sales team aan board?
Sales? Jep. Een van de domste fouten die bij content marketing wordt gemaakt is dat sales niet of nauwelijk betrokken wordt. Stel je content marketing activiteit werkt als een tierelier. Veel response, veel hot leads. Maar sales is niet ingeseind. De leads blijven liggen en koelen langzaam af.
Haal ze meteen aan boord, dus. Het goede nieuws is dat je kunt beginnen Vraag 1 aan ze te stellen!
Deze lijst kan je ook vinden op CheckZis.com. Ook op CheckZis: