Marketing06.08.2013

6 vragen die je helpen te starten met content marketing


6-vragen-die-je-helpen-te-starten-met-co.jpg
6-vragen-die-je-helpen-te-starten-met-co.jpg

Aan de slag gaan met content marketing. Veel marketeers willen het, maar vinden het moeilijk in beweging te komen. Om je daarbij te helpen kan je jezelf deze 6 vragen.

1. Wat vragen je klanten?

Letterlijk dus: wat zijn de 20 meest gestelde vragen door je klanten? Ga met je sales mensen praten om hier achter te komen. Of met de afdeling klantenservice. Denk aan vragen als: hoe gebruik ik dit product? Hoe werkt dit proces?

Ben je een B2B marketeer? Dan zijn voorbeelden van een klantvraag: Hoe ga ik om met deze nieuwe regel of wet?

listen.jpg
listen.jpg

2. Welke antwoorden heb ik?

Als je de 20 belangrijkste vragen van je klanten in kaart hebt gebracht, is het zaak deze te gaan beantwoorden. Voor dat je het wiel opnieuw gaat uitvinden, moet je jezelf afvragen welke antwoorden je al (min of meer) beschikbaar hebt.

Zitten de antwoorden in de hoofden van je collega’s? Of is hun kennis al gedocumenteerd? Kortom: zijn er bronnen met antwoorden?

3. Waar zijn je klanten online mee bezig?

Online is inmiddels het belangrijkste kanaal voor online marketing. Het is daarom zaak uit te zoeken waar je klanten zich online begeven en wat ze daar doen. Welke sites bezoeken ze? Wat doen ze daar? Waarom? 

De reden van deze vraag is dat je moet weten waar je je digitale content beschikbaar moet maken. Het bepaalt je distributiestrategie.

 internet

4. Kan je je content opnieuw formatteren?

Stel je hebt een geweldige whitepaper gemaakt, die haarfijn uitlegt hoe je klant een veel voorkomend probleem oplost. Geweldig! Dan is het nu zaak die whitepaper om te bouwen naar een slideshow. En een Checklist. En een Infographic. En…je begrijpt het punt.

Op deze manier stel je jezelf in staat meer mensen te bereiken met je waardevolle content. Niet iedereen zal graag een dikke whitepaper lezen. Bedien zoveel mogelijk mensen in je doelgroep met formaten die ertoe doen.

5. Welke informatie wil je van je klant?

De voornaamste doelstelling van content marketing is je prospect “marketable” te maken. Het komt er op neer dat je een voet tussen de deur wilt zetten. Vraag je dus af wat je van je prospect wil in ruil voor de waardevolle content die je biedt. Is een emailadres voldoende? Of wil je een telefoonnummer? Een functieomschrijving?

Hier geldt een oude marketingregel: hoe meer informatie je vraagt, hoe minder response je krijgt.

6. Is je sales team aan board?

Sales? Jep. Een van de domste fouten die bij content marketing wordt gemaakt is dat sales niet of nauwelijk betrokken wordt. Stel je content marketing activiteit werkt als een tierelier. Veel response, veel hot leads. Maar sales is niet ingeseind. De leads blijven liggen en koelen langzaam af. 

Haal ze meteen aan boord, dus. Het goede nieuws is dat je kunt beginnen Vraag 1 aan ze te stellen! 

Deze lijst kan je ook vinden op CheckZis.com. Ook op CheckZis:

> 50 feiten over content marketing

...

Verder lezen over Content

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

We vragen zoveel aan AI, maar tot nu toe durven nog niet veel mensen het aan om AI te gebruiken voor grotere taken. Zonde, want je kunt samen met een AI-collga een heel succesvol blog runnen. Dat belooft in ieder geval Semrush, dat met ContentShake AI komt. Een manier om ongelimiteerde, publiciteitsklare content te genereren.

Marketing11.11.2024

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert