Aan de slag gaan met content marketing. Veel marketeers willen het, maar vinden het moeilijk in beweging te komen. Om je daarbij te helpen kan je jezelf deze 6 vragen.
1. Wat vragen je klanten?
Letterlijk dus: wat zijn de 20 meest gestelde vragen door je klanten? Ga met je sales mensen praten om hier achter te komen. Of met de afdeling klantenservice. Denk aan vragen als: hoe gebruik ik dit product? Hoe werkt dit proces?
Ben je een B2B marketeer? Dan zijn voorbeelden van een klantvraag: Hoe ga ik om met deze nieuwe regel of wet?
2. Welke antwoorden heb ik?
Als je de 20 belangrijkste vragen van je klanten in kaart hebt gebracht, is het zaak deze te gaan beantwoorden. Voor dat je het wiel opnieuw gaat uitvinden, moet je jezelf afvragen welke antwoorden je al (min of meer) beschikbaar hebt.
Zitten de antwoorden in de hoofden van je collega’s? Of is hun kennis al gedocumenteerd? Kortom: zijn er bronnen met antwoorden?
3. Waar zijn je klanten online mee bezig?
Online is inmiddels het belangrijkste kanaal voor online marketing. Het is daarom zaak uit te zoeken waar je klanten zich online begeven en wat ze daar doen. Welke sites bezoeken ze? Wat doen ze daar? Waarom?
De reden van deze vraag is dat je moet weten waar je je digitale content beschikbaar moet maken. Het bepaalt je distributiestrategie.
4. Kan je je content opnieuw formatteren?
Stel je hebt een geweldige whitepaper gemaakt, die haarfijn uitlegt hoe je klant een veel voorkomend probleem oplost. Geweldig! Dan is het nu zaak die whitepaper om te bouwen naar een slideshow. En een Checklist. En een Infographic. En…je begrijpt het punt.
Op deze manier stel je jezelf in staat meer mensen te bereiken met je waardevolle content. Niet iedereen zal graag een dikke whitepaper lezen. Bedien zoveel mogelijk mensen in je doelgroep met formaten die ertoe doen.
5. Welke informatie wil je van je klant?
De voornaamste doelstelling van content marketing is je prospect “marketable” te maken. Het komt er op neer dat je een voet tussen de deur wilt zetten. Vraag je dus af wat je van je prospect wil in ruil voor de waardevolle content die je biedt. Is een emailadres voldoende? Of wil je een telefoonnummer? Een functieomschrijving?
Hier geldt een oude marketingregel: hoe meer informatie je vraagt, hoe minder response je krijgt.
6. Is je sales team aan board?
Sales? Jep. Een van de domste fouten die bij content marketing wordt gemaakt is dat sales niet of nauwelijk betrokken wordt. Stel je content marketing activiteit werkt als een tierelier. Veel response, veel hot leads. Maar sales is niet ingeseind. De leads blijven liggen en koelen langzaam af.
Haal ze meteen aan boord, dus. Het goede nieuws is dat je kunt beginnen Vraag 1 aan ze te stellen!
Deze lijst kan je ook vinden op CheckZis.com. Ook op CheckZis:
Verder lezen over Content
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Marketing11.11.2024
Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
DC Business27.01.2023
Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf
DC Business24.11.2022
Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?
Social Media26.01.2021
Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over
Een beter thuis voor schrijversSearch14.12.2020
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024