Ryanair wil transatlantische vluchten gaan verzorgen en daarvoor tickets gaan verkopen vanaf 10 euro. Zo heeft Michael O’Leary, CEO Ryanair, laten weten ter gelegenheid van de Paris Air Show. Volgens de Ier zou hij een Ryanairtraditie kunnen doorbreken door tevens een business class op deze vluchten te voorzien, 15% van de reizigers zou bereid zijn daar extra voor te betalen.
Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben al getracht goedkope vluchten tussen Europese en Amerikaanse steden te verzorgen, maar allemaal hebben ze gefaald. De bekendste was Laker Airways die de befaamde Skytrain inlaste tussen Londen Gatwick en New Yorks JFK-luchthaven, maar in 1982 het faillissement moest aanvragen.
O’Leary denkt wel te kunnen slagen omdat de liberalisering van de toegang tot luchthavens – onder het EU-USOpen Skiesverdrag – het verschil zal maken.
Volgens de Ier heb je daar wel 30 – 50 extra vliegtuigen voor nodig. (Ryanair plaatste eerder dit jaar een bestelling bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing voor 175 toestellen van de nieuwste generatie 737-800, met een cataloguswaarde van 11,6 miljard euro). Hij wil binnen 4 à 5 jaar 20 Europese steden gaan verbinden met 15 Amerikaanse steden. Hij zou daarvoor ook een aparte business unit oprichten die niets met Ryanair te maken zou hebben.
Volgens Gerald Khoo, een luchtvaartanalist bij de bank Espiritu Santo, zal Ryanair onmogelijk zijn huidig succesmodel kunnen kopiëren door vliegtuigen maximaal 25 minuten aan de grond te laten: “Bij transatlantische vluchten krijg je te maken met uurverschillen die je op een nachtelijk vliegverbod doen stuiten of die je verplichten op onredelijke uren te vliegen.”