Marketing21.05.2013

Gezocht: marketeer met ballen


gezocht-marketeer-met-ballen.jpg
gezocht-marketeer-met-ballen.jpg

Kuddegedrag haalt de prik uit de cola

Marketeers vieren dit jaar hun crisislustrum. Al 5 jaar boksen ze tegen een economische crisis aan die hun budgetten continu onder druk zet. Dat vraagt om scherpere keuzes binnen de marketingmix. Maar ze hebben een nog grotere uitdaging op hun bordje: de aandachtscrisis. Opvallen wordt steeds lastiger in het toegenomen reclamegeweld. Een dubbele crisis dus en dan is de Pavlov-reactie: veiligheid zoeken. Maar juist dat is dodelijk voor het eindresultaat. Want kuddegedrag haalt alle prik uit de cola. Merken hebben meer dan ooit marketeers met lef nodig om na de crisis nog van betekenis te zijn.

De eeuw van de hersenen
Trendvoorspeller Lidewij Edelkoort stelt dat “de eeuw van de hersenen” is aangebroken. Marketingboodschappen worden niet langer klakkeloos overgenomen. Het is niet meer simpelweg zenden maar de consument wil het zélf ervaren. Waarom winnen de GRP’s het dan nog steeds van impactvolle contactmomenten? Je advertentie of commercial belandt weliswaar in de huiskamers van de Nederlandse consument, maar beland betekent niet geland. “Nederlanders hebben hang naar ‘heritage’, tastbaarheid en authenticiteit,” aldus Edelkoort. Dit ondervang je niet door simpelweg te blijven adverteren. Hapklare marketing draagt niet bij aan een ‘real-life experience’. De grootst levende generatie is weliswaar digitaal opgegroeid maar hunkert naar ‘face-to-face’ contact.

De wereld is in rap tempo veranderd. Alles wat riekt naar reclame en commercie is voor veel mensen reden om af te haken. Consumenten willen hun eigen verhaal ‘schrijven’. Geef je doelgroep daarom de benodigde ingrediënten. Toon als merk je karakter. Daag uit. Staak het simpelweg zenden en durf de consument eigenaar van je merk te maken. Bied de gewenste beleving, alleen dan plaats je het uitroepteken achter je merkwaarden en win je ambassadeurs voor je merk.

Geheim recept
Een simpel en tastbaar voorbeeld is de happy holiplay beleving van LEGO.

Een ‘social’ campagne waar consumenten zelf aan de slag gaan met aangeleverde content. Een nieuwe manier van spelen met de welbekende LEGO-stenen. Persoonlijke fantasievolle offline ervaringen worden online gedeeld. Resultaat: na een campagneperiode van drie weken een spin-off in 119 landen. Blogs over de hele wereld berichtten over de campagne. Een regenval aan positieve feedback van de deelnemers resulteerde in een verstevigde emotionele band met het merk. Bij jong en oud. Het geheime recept? De campagne weerspiegelde het echte karakter van het merk; je verbeelding is je enige beperking.

Marketeers blijven nog te veel vasthouden aan traditionele reclame-uitingen. In tijden van crisis wordt gekozen voor veiligheid. De angst van marketeers leidt tot kuddegedrag en kuddemerken. En het zijn juist de kuddemerken die als eerste naar de slachtbank worden vervoerd. De crisis is te keren, marketeers. Pak die aandachtcrisis bij de ballen, dan word je die economische crisis ook wel de baas.

Deze blogpost is geschreven door: Nynke van den Broek (Managing Director) en Renee Bartram (PR adviseur), PR STUNT.

...

Verder lezen over Consument

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps