Marketing21.02.2013

Factor 13: “Alle marketingcommunicatie wordt gepersonaliseerd”


factor-13-alle-marketingcommunicatie-wor.jpg
factor-13-alle-marketingcommunicatie-wor.jpg

Customized Nikes of een persoonlijk samengestelde Rijkstudio. Consumenten vinden het steeds vanzelfsprekender om invloed te hebben op hun producten. Hierbij passen bedrijven die hen het idee geven bijzonder te zijn. Het antwoord van marketeers hierop? Personalisatie. Tijdens Factor13, een event georganiseerd door Fortress Social Branding en Shot By Models, werd via een paneldiscussie de digitale trends voor 2013 besproken. In deze blog vraagstuk 1: moeten bedrijven personaliseren om te overleven?

In dit artikel bespreek ik een deel van de besproken ontwikkelingen toegelicht die besproken zijn tijdens Factor 13. In het panel: Karsten Mosterd van Sundio, David de Jong, Petra Oonk van Omega Pharma en Sander ter Haar van Specsavers. Alle vier houden zij zich dagelijks bezig met online en social media. Alle analyses, trends en argumenten zijn, inclusief audio, door jongens van INK omgezet in een interactieve timeline.

Interactive-timeline

De eerste kleine stapjes in de wereld van gepersonaliseerde marketing begon met op vorm gebaseerde aanpassingen of maatwerk, met weinig aandacht voor echte functionaliteit. Standaard ‘beste klant’ begroetingen verplaatsten naar ‘beste Lenneke’. De technologie die het mogelijk maakt om content te personaliseren is steeds makkelijker te verkrijgen en de toepassingen hierdoor steeds creatiever.  De focus van veel bedrijven ligt in 2013 steeds minder op het genereren van nieuwe klanten, maar op het versterken en optimaliseren van bestaande klantrelaties. Een leuk voorbeeld hiervan is de site Lego Cuusoo waar consumenten productideeën kunnen aangeven. Andere liefhebbers kunnen stemmen op de ideeën. Een idee met meer dan 10.000 stemmen maakt een kans om tot een product uit te groeien. De bedenker deelt mee in de opbrengsten van het product, dit kan oplopen tot zo’n één procent van de netto omzet. Een goed initiatief om de grote fan base te enthousiasmeren en activeren.

Volgens creative director Uri Roos van Fortress Social Branding is vanuit een consumentenbehoefte verdere personalisering van toepassingen nodig. Consumenten stellen immers steeds hogere eisen aan de communicatie die hen bereikt. “Marketingcommunicatie moet in 2013 bij voorkeur gepersonaliseerd zijn. Of dit nou is in de vorm van e-mails, productaanpassingen, social media updates of de manier waarop we zoeken.” ’s Werelds grootste zoekmachine speelde hier onlangs al op in met de introductie van Google Now, dat informatie over de gebruiker verzamelt en op gepaste momenten herinneringen of extra data laat zien. Zo kan het merken dat je elke dag op een bepaald moment van het werk naar huis rijdt en geeft het verkeersinformatie over de route. Ook kan het laten zien of een vliegtuig – waarvoor je een e-ticket hebt in Gmail – op tijd vertrekt of niet. Het idee achter de dienst is het geven van informatie voordat de gebruiker zich bewust wordt van deze behoefte.

Verwacht wordt dat de rol van social media en smartphones binnen E-commerce enorm zal toenemen. Merken zullen zich steeds meer richten op het anticiperen, personaliseren en het activeren van de doelgroep. Er ligt echter nog veel werk voor de techniek zoals de complexiteit van de benodigde data handling en infrastructuur. Het biedt ons echter kansen om meer dan ooit onze doelgroepen te begrijpen en relevante, boeiende interacties met onze relaties aan te gaan. De marketeer die dat lukt, bereikt meer succes dan degenen die niet meegaan in de veranderingen.

Ik ben erg benieuwd wat jij hier van vindt. Gaat alle marketingcommunicatie gepersonaliseerd worden? Kortom, gaat de consument er zelf bewust voor zorgen dat hij alleen relevante informatie krijgt? Of wil hij zo af en toe ook nog eens verrast worden door informatie die hij niet per definitie zelf geselecteerd zou hebben?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Communicatie

Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven geïnvesteerd in een narrowcastingoplossing om hun werknemerscommunicatie te verbeteren. Hoewel deze tv-schermen effectief zijn op kantoor en andere plekken in het bedrijf, missen thuiswerkers vaak (cruciale) informatie die hierop wordt getoond. Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat in 2023 ruim 5 miljoen mensen soms of meestal thuis werkten. Dat is 52% van alle werkenden. Hoe zorg je ervoor dat alle werknemers—ongeacht hun locatie—de narrowcastinginformatie zien? Narrowcasting voor pc’s is het antwoord.

Online30.10.2024

Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal

Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!

In een wereld waar veiligheid steeds belangrijker wordt, is het essentieel om goed opgeleide professionals te hebben die kunnen zorgen voor een veilige werkomgeving. Een opleiding in veiligheidskunde kan de juiste basis...

Lifestyle23.12.2023

Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!

Woord van het jaar 2023: Graaiflatie

Traditioneel wordt aan het eind van elk jaar door de Dikke van Dale het woord van het jaar gekozen. Dat wil zeggen, wij kunnen daar allemaal een woordje bij meespreken door aan de verkiezing mee te doen en onze stem uit...

Nieuws19.12.2023

Woord van het jaar 2023: Graaiflatie

Zowel in Nederland als België wordt flink gegraaid
​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

Het is World Emoji Day en dat betekent dat we vandaag even stilstaan bij het gebruik van emoji. Specifiek op de werkvloer. Hoe we ze privé gebruiken, dat hebben de meeste mensen prima voor elkaar, maar zakelijk gezien w...

Online17.07.2023

​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

​Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!

Er zijn waarschijnlijk maar weinig personen in leidinggevende functies die er niet naar streven hun team zo gelukkig mogelijk te maken. De vraag is wat er nodig is om werknemers op den duur gemotiveerd te houden? Vooral...

DC Business21.10.2022

​Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!

Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan

Misschien deed je het vroeger met blikjes of van die plastic apparaatje van Fisher Price: een walkie-talkie is al jaren populair kinderspeelgoed, maar uiteraard heeft ook de echte variant een belangrijke functie. De hulp...

Mobile10.06.2022

Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan

Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?

In een nieuwe update heeft Mark Zuckerberg van Meta meer verteld over kunstmatige intelligentie en wat zijn plannen hiermee zijn voor het metaverse. Die blijken vooral te draaien om vertalen. Dat taal belangrijk is in he...

Metaverse23.02.2022

Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?

Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep

Het Agentschap Telecom (AT) kennen we natuurlijk vooral van haar acties en toezicht rondom mobiele telecomdiensten, zendamateurs en andere draadloze diensten en apparatuur. Vanaf dit jaar heeft het Agentschap besloten da...

Mobile17.02.2022

Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep