Marketing20.02.2013

Procrastinatie aangepakt in sociale activatie KPN


procrastinatie-aangepakt-in-sociale-acti.jpg
procrastinatie-aangepakt-in-sociale-acti.jpg

Je voorgenomen het in 2013 iets rustiger aan te doen, maar dat nog steeds niet gedaan. Je vriend ten huwelijk willen vragen, maar toch die stap nog niet gezet of dat startersappartement verruilen voor een ‘echt’ huis. Of het nu komt door een flinke portie procrastinatie, luiheid of simpelweg een chronische te volle agenda, iedereen heeft wel iets op zijn ‘to do lijstje’ staan dat hij uitstelt en waarvan de kans groot is dat dit steeds verder naar onderen verschuift. KPN speelt in op dit gegeven met de social media activatiecampagne ‘Doe het gewoon’.

Wat zorgverzekeraar FBTO een aantal jaar geleden al introduceerde in verzekeringsland, brengt KPN nu in de praktijk voor providers: je bundel aanpassen gedurende een contractperiode. Het idee is simpel. Bij de zorgverzekeraar is het mogelijk losse modules aan en uit te zetten door het jaar heen. Dat was bij de introductie vooruitstrevend en dat is het nog steeds: welke zorgverzekering volgt? In de wereld van providers gaat het er eigenlijk net zo rigide aan toe. Men sluit een abonnement af voor 1 of 2 jaar en zit daar in principe aan vast. Upgraden kan natuurlijk wel, maar naar beneden bijstellen is een stuk lastiger.

Sympathiek imago?
Voor zakelijke gebruikers is het al langere tijd mogelijk om het abonnement gedurende een contractperiode flexibel bij te stellen. Dit lijkt een testcase te zijn geweest voor de consumentenmarkt en niet onnodig. De telecommarkt heeft geen goed imago. Langlopende contracten, hoge kosten en ondoorzichtige constructies. KPN in de perceptie geen uitzondering van deze ‘praktijken’. Bij de presentatie van de niet al te rooskleurige jaarcijfers kondigde KPN al aan dat zij zich meer wilden focussen op klantbehoud. De ‘Doe het gewoon’ campagne lijkt hierin een van de eerste stappen.

doe-het-gewoon-intro-voorbeeld-21.jpg
doe-het-gewoon-intro-voorbeeld-21.jpg

Persoonlijke benadering
KPN nodigt mensen via de campagnesite uit om mee te doen aan de actie. Zij kunnen zichzelf of iemand in hun opgeven die duidelijke tekenen vertoont van procrastinatie. Iemand die wel wat aanmoediging kan gebruiken en via deze digitale schop onder te kont met zijn neus op te feiten wordt gedrukt. Sinds gisteren, 19 februari, staan er twee striptekenaars klaar om van de inzendingen een korte cartoon te maken. Deze cartoons kunnen weer gedeeld worden via social media wat natuurlijk zorgt voor de nodige ‘word of mouth’.

Komt de boodschap over?
De achterliggende boodschap van KPN is te vertellen dat bepaalde veranderingen in je leven zoals samenwonen, het krijgen van een kind, een bedrijf beginnen of een relatie krijgen, impact hebben op het dataverbruik en je belgedrag. Daarom introduceert KPN de mogelijkheid om maandelijks een bel-, sms- en databundel aan te passen. Sympathiek en bovendien erg handig. Hoewel de striptekeningen en de persoonlijke benadering erg goed zijn gevonden, en dit de sympathie bevordert, wordt de boodschap er in het persoonlijke album wel heel dik bovenop gelegd doordat er natuurlijk ook niet relevante inzendingen zijn voor het verhogen van een bundel. Alsof een baby die zindelijk moet worden zich druk maakt over een mobiel abonnement… Zo dik had het er niet bovenop hoeven te liggen. Hiermee is de stap van KPN niet minder sterk, flexibiliteit in abonnementen treft toch een van de belangrijkste basis elementen van een mobiel abonnement: betaalbaarheid. De online activatie campagne loopt tot 23 februari.

doe-het-gewoon-intro-voorbeeld-31.jpg
doe-het-gewoon-intro-voorbeeld-31.jpg
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over KPN

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

nog een winkel noemen, of is het stiekem meer een servicepunt? KPN opent in Den Helder een winkel waar geen fysiek personeel aanwezig is

Mobile18.11.2024

We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

Lekker thuis internetten wordt weer een stukje duurder in 2024. De drie grote providers maken allen hun prijzen hoger.

Online18.06.2024

Internet thuis wordt dit jaar weer duurder

​Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel

20 tot 40 euro kun je er nog wel voor krijgen op Marktplaats, je oude Pocketline Swing. We zijn er eerlijk gezegd wat verbaasd over, maar waarschijnlijk voelen die kopers er net zoveel nostalgie bij als wij. Of je nou ee...

Mobile04.12.2023

​Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel

Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit

Steeds meer MKB-bedrijven krijgen dagelijks te maken met malafide websites en pogingen tot phishing via hun systemen of medewerkers. Zo blijkt uit nieuwe gegevens van KPN. Op wekelijkse basis verijdelt de telco ruim 7 mi...

Cybercrime28.11.2023

Veel MKB-bedrijven denken niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminaliteit

Wrong!
KPN Teletolk voor doven en slechthorenden gaat door

KPN heeft al tien jaar een aparte gebarentolk beeldbeldienst voor doven en slechthorenden. Zij kunnen via een videobelverbinding met de online teletolk in gebarentaal bellen voor allerhande zaken. Denk bijvoorbeeld aan h...

Mobile10.11.2023

KPN Teletolk voor doven en slechthorenden gaat door

Nog minimaal tot eind 2028
NVIDIA GeForce NOW komt naar KPN glasvezel en 5G abonnees

Het duurt nog een paar maanden, maar vanaf 2024 kunnen nieuwe klanten die kiezen voor een KPN glasvezel of 5G-abonnement deze uitbreiden met een NVIDIA GeForce NOW cloud gaming bundel. Daarmee kunnen zij dan al hun appar...

Gaming07.11.2023

NVIDIA GeForce NOW komt naar KPN glasvezel en 5G abonnees

Nieuwe gamestreaming bundel wordt begin 2024 gelanceerd
​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

KPN bereidt 4 Gbit internet abonnement voor

De tijden dat je nog trots kon zeggen dat je een internetverbinding met 100 megabit snelheid had, zijn lang vervlogen. Met de komst van glasvezel, dat inmiddels op meer dan 8 miljoen adressen in Nederland beschikbaar is,...

Online09.10.2023

KPN bereidt 4 Gbit internet abonnement voor

Voor iedereen die 1 Gbit/s te ‘langzaam’ vindt