Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
In Nederland mogen kleine bedrijven rekenen op een groot vertrouwen. 80% van de respondenten in het wereldwijde Trust-onderzoek van Edelman zegt namelijk vertrouwen te hebben in het Midden en Kleinbedrijf versus 59% in grote bedrijven.
’s Werelds grootste communicatieadviesbureau peilde voor de 13e achtereenvolgende keer het wereldwijde niveau van vertrouwen in organisaties en instituten. Vertrouwen in kleine bedrijven is een wereldwijde trend, behalve in opkomende markten waar er juist meer vertrouwen is in corporaties.
Nederlander is vertrouwen in bestuurder verloren
54% van het algemene publiek vertrouwt het bedrijfsleven, wat vergelijkbaar is met vorig jaar. Het opvallende is dat hun bestuurders veel minder vertrouwd worden ‘de waarheid te vertellen’ met een schamele 10%.
Voor alle landen geldt dat mensen die namens organisaties spreken aanzienlijk minder vertrouwen krijgen dan de organisaties als geheel, maar nergens is het lager dan in Nederland.
Dat is opvallend want tot een aantal jaren geleden gold Nederland over de hele linie als ‘bijzonder goed van vertrouwen’.
Zonder vertrouwen geen business
Vertrouwen is de munteenheid van elke handel; producten, diensten, B2B, B2C en niet in de laatste plaats electoraal gewin. Vandaar dat dit nog wel eens het jaar van het MKB en de startups kon worden in ontwikkelde landen.
Social Media
CEO’s zijn met 26% de minst vertrouwde groep. Juist ‘mensen zoals jijzelf’ (67%) en ‘experts’ (73%) krijgen vertrouwen en niet de mensen met de hiërarchische bovenhand.
Dat maakt dat dit onderzoek in de richting van sociale media wijst. Sociale kanalen zijn bij uitstek communicatieroutes voor organisaties om zich open en autentiek op te tonen, niet gecentraliseerd via 1 account maar juist individueel.
Via sociale media kan een veel grotere groep ambassadeurs van een organisatie – met wie de buitenwereld zich identificeert vanwege een expertise, een ervaring, interesse of zelfs maar een woonplaats – een geluid horen die vertrouwen geeft.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 31800 mensen in 26 landen. Een deel van het onderzoek laat de mening van opinieleiders (bovengemiddeld inkomen en opleiding) zien en een deel dat van het algemene publiek.