Marketing04.12.2012

Merken moeten zakelijk zeepkistje optuigen


merken-moeten-zakelijk-zeepkistje-optuig.jpg
merken-moeten-zakelijk-zeepkistje-optuig.jpg

De relatie tussen merk en publiek gaat op de schop nu het huidige medialandschap een andere manier van communiceren vereist. Frisdrankfabrikanten Coca-Cola en Red Bull pakken dit goed op en gaan in hun communicatie ver voorbij het blikje prik. Zo plaatst bijvoorbeeld Coca-Cola een interview met mangoboerin Alice Kariuki. En op de website van Red Bull prijkt een video over straatraces in Oostenrijk.

De consument zit vandaag de dag niet meer vast aan de traditionele media zoals we die kennen, maar zoekt zelf zijn informatie via een keur aan kanalen. Dit betekent dat de externe communicatie op een andere manier aangevlogen moet worden om de consument te bereiken. Een merk moet het zeepkistje betreden en zijn publiek blijven boeien. Om de aandacht van het publiek te grijpen, is het voor een merk belangrijker dan ooit om de consument echt te doorgronden. 

Journalisten op de redactie van een landelijke krant bepalen wat interessant is voor de lezer. De verhalen in de krant gaan vaak niet direct over een product of dienst maar kennen een eigen insteek of rode draad om de lezer te boeien. Een verhaal ontwikkelt zich rondom trends of onderscheidt zich door een scherpe invalshoek. Anders is het slechts een platte boodschap. Ook merken moeten dit inzien, een productoverstijgend verhaal biedt veel meer kansen dan een zoveelste productupdate waarvan er dertien in een dozijn zijn. Simpel gezegd moet een bedrijf zijn ‘lezer’ begrijpen en zich de werkwijze van een uitgever eigen maken.

Vergelijk het met de manier waarop Eric E. Schmidt topman bij Google, het begrip the internet of things tot leven brengt. Hij heeft het niet direct over een eigen product, in dit geval de zelfrijdende auto, maar hij schetst een beeld en maakt er een verhaal van dat gaat leven. “In de wereld waar allerlei apparaten via het internet met elkaar in verbinding staan, is zijn bed is zijn wekker. Hij wordt pas gewekt als hij uit zijn remslaap komt. Een zelfrijdende auto brengt hem naar zijn werk. Belletjes die gepleegd moeten worden, afspraken die gepland moeten worden en andere routine taken worden hem uit handen genomen door kunstmatig intelligente apparaten. Een micro-robot die hij doorslikt houdt alle lichamelijke functies in de gaten en alarmeert zijn dokter als dit nodig is. ’s Nachts gaat er uit zijn naam een robot naar de verplichte feestjes.” 

Merken als Coca-Cola en Red Bull hebben het ook door. Corporate sites worden vervangen door zakelijke verteltheaters met opinies en interviews om het eigen een merkverhaal uit te dragen. Het gaat voorbij aan grijze productinformatie. Hun boodschap blijft uit de ik, ik, ik-vorm zoals we die kennen (product zus, product zo, dienst dit, dienst dat) en vertelt het verhaal achter het merk.

Mangoboerin Kariuki verkoopt inmiddels met veel succes haar zelfgeoogste mango’s, en investeert de winst in haar familie. “Ik was vroeger compleet afhankelijk van mijn man. Tegenwoordig koop ik zelf de kleren voor mijn kinderen. Ik voel me geweldig.” Het voorbeeld van de mangoboerin is niet zomaar gekozen. Coca-Cola investeert in haar geluk. En dát is het achterliggende verhaal van deze frisdrankfabrikant.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Communicatie

Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven geïnvesteerd in een narrowcastingoplossing om hun werknemerscommunicatie te verbeteren. Hoewel deze tv-schermen effectief zijn op kantoor en andere plekken in het bedrijf, missen thuiswerkers vaak (cruciale) informatie die hierop wordt getoond. Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat in 2023 ruim 5 miljoen mensen soms of meestal thuis werkten. Dat is 52% van alle werkenden. Hoe zorg je ervoor dat alle werknemers—ongeacht hun locatie—de narrowcastinginformatie zien? Narrowcasting voor pc’s is het antwoord.

Online30.10.2024

Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal

Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!

In een wereld waar veiligheid steeds belangrijker wordt, is het essentieel om goed opgeleide professionals te hebben die kunnen zorgen voor een veilige werkomgeving. Een opleiding in veiligheidskunde kan de juiste basis...

Lifestyle23.12.2023

Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!

Woord van het jaar 2023: Graaiflatie

Traditioneel wordt aan het eind van elk jaar door de Dikke van Dale het woord van het jaar gekozen. Dat wil zeggen, wij kunnen daar allemaal een woordje bij meespreken door aan de verkiezing mee te doen en onze stem uit...

Nieuws19.12.2023

Woord van het jaar 2023: Graaiflatie

Zowel in Nederland als België wordt flink gegraaid
​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

Het is World Emoji Day en dat betekent dat we vandaag even stilstaan bij het gebruik van emoji. Specifiek op de werkvloer. Hoe we ze privé gebruiken, dat hebben de meeste mensen prima voor elkaar, maar zakelijk gezien w...

Online17.07.2023

​World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer

​Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!

Er zijn waarschijnlijk maar weinig personen in leidinggevende functies die er niet naar streven hun team zo gelukkig mogelijk te maken. De vraag is wat er nodig is om werknemers op den duur gemotiveerd te houden? Vooral...

DC Business21.10.2022

​Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!

Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan

Misschien deed je het vroeger met blikjes of van die plastic apparaatje van Fisher Price: een walkie-talkie is al jaren populair kinderspeelgoed, maar uiteraard heeft ook de echte variant een belangrijke functie. De hulp...

Mobile10.06.2022

Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan

Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?

In een nieuwe update heeft Mark Zuckerberg van Meta meer verteld over kunstmatige intelligentie en wat zijn plannen hiermee zijn voor het metaverse. Die blijken vooral te draaien om vertalen. Dat taal belangrijk is in he...

Metaverse23.02.2022

Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?

Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep

Het Agentschap Telecom (AT) kennen we natuurlijk vooral van haar acties en toezicht rondom mobiele telecomdiensten, zendamateurs en andere draadloze diensten en apparatuur. Vanaf dit jaar heeft het Agentschap besloten da...

Mobile17.02.2022

Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep

Verder lezen over Internet of Things

VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum 

VodafoneZiggo heeft in de recente frequentieveiling nieuw spectrum verworven om aan haar netwerk toe te voegen. Tijdens de veiling is 100MHz bemachtigd in de 3,5GHz band. Dit stelt het telecombedrijf in staat om het bestaande netwerk nog verder door te ontwikkelen en te versterken. VodafoneZiggo is erg tevreden met de uitkomst van de veiling. VodafoneZiggo betaalt € 57,5 miljoen euro voor deze spectrumvergunning, die loopt tot 2040. 

Mobile02.07.2024

VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum 

Zo krijg je zelf meer inzicht in je gas- en stroom-verbuik

Tijdens het stookseizoen zijn de energieprijzen hot topics. Vorig jaar zijn we met zijn allen al veel minder gaan stoken. En dat is een trend die vermoedelijk door blijft zetten. Maar behalve de kachel lager zetten en sl...

Technology20.02.2024

Zo krijg je zelf meer inzicht in je gas- en stroom-verbuik

WiFi problemen in huis zijn snel verholpen met deze repeater

Vandaag de dag vragen we steeds meer van onze interverbinding. We willen 24/7 connected zijn, en er komen steeds meer apparaten bij die ook wat willen met jouw WiFi signaal thuis. Maar doordat we onze internetverbinding...

Gadgets20.03.2023

WiFi problemen in huis zijn snel verholpen met deze repeater

Plug & Play
​Fietsen kan veiliger met deze IoT-oplossing

De dode hoek: je fietst er zo in. Het gebeurt helaas regelmatig dat fietsers worden geschept door een vrachtwagen, omdat de chauffeur ze simpelweg niet kan zien. In Duitsland heeft T-Mobile daar met Deutsche Telekom en S...

DC Business20.03.2023

​Fietsen kan veiliger met deze IoT-oplossing

​De industrie van zonnepanelen is gevoelig voor hackers

Tegenwoordig is het plaatsen van zonnepanelen eerder regel dan uitzondering. Toch blijkt hier ook een groot gevaar in te schuilen. Dit blijkt uit onderzoek van Willem Westerhof, onderzoeker op het gebied van Cyber Securi...

Cybercrime04.11.2022

​De industrie van zonnepanelen is gevoelig voor hackers

IKEA’s hub om slimme apparaten mee te bedienen is nu beschikbaar

In mei van dit jaar was er al de aankondiging dat IKEA de markt zou gaan betreden met een eigen smarthomehub waarmee je de Tradfri-productlijn kunt beheren. Vandaag maakt IKEA bekend dat de Dirigera hub vanaf nu ook verk...

Gadgets03.11.2022

IKEA’s hub om slimme apparaten mee te bedienen is nu beschikbaar

​3 tips om te bepalen welke robotstofzuiger geschikt is

De traditionele stofzuiger wordt in toenemende mate ingewisseld voor een robotstofzuiger. Waarom zou je zelf immers het huis schoonmaken terwijl dit tegenwoordig ook geheel automatisch kan gaan? In dit artikel lees je 8...

Lifestyle31.10.2022

​3 tips om te bepalen welke robotstofzuiger geschikt is

SDC22: Samsung toont evolutie van SmartThings

Tijdens de jaarlijkse Samsung Developer Conference (SDC) in San Francisco kwamen ontwikkelaars, bouwers en ontwerpers bijeen om ideeën uit te wisselen op het gebied van connectiviteit en verbonden ervaringen. Tijdens h...

Technology21.10.2022

SDC22: Samsung toont evolutie van SmartThings

Verder lezen over Storytelling

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

Vandaag introduceert Storytel haar eigen e-reader in Nederland: de Storytel Reader. Een device waarop gebruikers voor een vast bedrag per maand hun favoriete boeken onbeperkt kunnen luisteren en lezen. Uniek aan het devi...

Gadgets12.07.2021

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Er is vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Operation Pandora. Wat begon als een interessant ideetje, waar door een eenling in de avonduren aan werd gewerkt, is uitgegroeid tot een ambitieus megaproject, gedragen doo...

Online16.11.2020

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Next level Storytelling
​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

LinkedIn heeft afgelopen week een nieuwe functie uitgerold: LinkedIn Stories. En omdat in Nederland het percentage dat een LinkedIn account heeft ten opzichte van de beroepsbevolking het grootste is in Europa, zijn wij d...

Social Media28.05.2020

​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Greetz, het online platform voor persoonlijke verrassingen, introduceerde deze week een nieuwe merkcampagne. Een campagne waarbij is gekozen voor een andere aanpak. Geen uitgebreide scripts of op pad met een groep acteur...

Marketing22.03.2019

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Het is niet veel automerken gegeven om de gebaande paden voor de marketing van een nieuwe auto te verlaten. Niet dat alles op de autopilot gaat, dat zeker niet maar er worden toch wel zekerheden ingebouwd in campagnes. S...

Automotive04.03.2019

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Drie Nederlandse mini-docu’s: Why Not Now
Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Het eerste spoken word-agency van Nederland, Clubspoken, bestaat vandaag precies één jaar. Tot een jaar geleden waren er alleen agency’s voor sprekers en artiesten, maar gezien toenemende interesse in creative storyt...

DC Business21.06.2018

Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive

Het Nederlands Film Festival (NFF) zet dit jaar een aantal grote stappen in het verder uitbreiden en verdiepen van het in 2015 geïntroduceerde Interactive programma. Hiermee speelt het festival in op de snel veranderend...

Entertainment25.07.2017

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive