Marketing03.12.2012

‘Het gaat allemaal om integratie’


het-gaat-allemaal-om-integratie.jpg
het-gaat-allemaal-om-integratie.jpg

Het is amper tien jaar geleden dat de eerste corporate blogs gelanceerd werden. Anno 2012 domineert social media in professionele marketinggesprekken en is het effect van social media op de marketingorganisatie onbetwist. In 2013 zal dit alleen maar sterker worden. Toch worstelen marketing managers met de vraag wat hun rol nu is en hoe die er straks uit zal zien. Dat ze ongelukkig zijn in hun functie blijkt ook uit het feit dat ze met 28 maanden de senior executives zijn die het kortst bij bedrijven in dienst blijven. Dit schrijft Gini Dietrich in haar boek ‘Marketing in the round’. De ondertitel ‘How to Develop an Integrated Marketing Campaign in the Digital Era’ is vooral geschreven voor SEO-doeleinden, onthulde ze donderdagavond tijdens ‘An evening with…’ bij de Machinist in Rotterdam. Dit illustreert mooi waar haar boek over gaat: de integratie van pr, SEO en marketing.

Twee recente studies tonen aan dat, terwijl sociale tools veel aandacht krijgen, veel marketingorganisaties zich nog steeds voornamelijk met traditionele pr, reclame en direct marketing bezig houden. De CMO Council publiceerde eind 2011 een rapport waaruit bleek dat slechts 34 procent van de leden social media volledig in de totale marketingstrategie integreert. Uit een IBM-studie onder 1.700 marketing managers bleek slechts een minderheid de reviews van klanten (48 procent) en relevante blog posts (26 procent) bij te houden.

Weg met de silo’s!

Wat mist is een geïntegreerde aanpak van marketing, pr en nieuwe media. ‘Weg met de silo’s!’, roept Gini. Ze somt ze op: Advertenties, pr, social, e-mail, SEO en events. Door deze zuilen te doorbreken kunnen we van elkaar leren. Zo leert de marketeer van de pr-professional hoe je goede teksten moet maken en de juiste onderwerpen uit een tekst licht. Aan de andere kant: pr-professionals hebben vaak een journalistieke achtergrond, zijn goed in verhalen vertellen, maar hebben vaak de rekenmodellen en data-analyse niet meegekregen tijdens hun opleiding. Dit zullen zij moeten oppikken van de marketeers. Tel daar advertenties, SEO, social, e-mail en events bij op en je komt bij de marketingfunnel zoals belicht in ‘The new rules of marketing and pr’ van David Meerman Scott, zoals wij die ook gebruiken bij onze klanten.

In elke fase van contact gebruik je het passende communicatiemiddel, dat past bij het product of de dienst en de doelgroep. De eerste zichtbaarheid komt over het algemeen met pr, SEO en social media. Zijn je buyer persona’s geïnteresseerd dan gaan ze hopelijk met enige regelmaat je blogs, whitepapers en e-books lezen en je video’s bekijken. Ze melden zich aan voor de nieuwsbrief, je nodigt ze uit voor een event. Zo maak je, in het ideale geval,  stap voor stap de band met je doelgroep sterker en interactiever.

Het nieuwe werken als hulp bij integratie

Het mooie van de strategie van Gini is dat ze het niet alleen op haar eigen organisatie betrekt, maar het afbreken van de silo’s ook vertaalt naar de organisaties waar ze voor werkt. En dan gaat het niet alleen om de marketingsilo’s maar ook om HR, de financiële afdeling en bijvoorbeeld de juridische afdeling. Het nieuwe werken speelt hier ook een grote rol in: weg met de afdelingen en vaste plekken, welkom (fysieke)  integratie met andere vakgebieden! Ze noemde zelfs een voorbeeld van een bedrijf waar mensen geen functienamen meer krijgen, zodat ze vrijer zouden zijn om verschillende taken op zich te nemen en te integreren met andere afdelingen. Ook hier valt voor Nederlandse bedrijven nog veel winst te behalen. Al lopen wij in Europa voorop op het gebied van Het nieuwe werken, of duurzaam werken zoals het tegenwoordig heet, kunnen we stellen dat echt alle silo’s afgebroken zijn? Is er een optimale deling van kennis en integratie van activiteiten? En hoe ver moet je hier in gaan?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

...

Verder lezen over PR

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

Edelman, een van ‘s werelds grootste communicatie- en PR-bureau's, heeft verschillende mensen in de EMEA regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) benoemd om het leiderschap van verschillende sectoren en praktijken t...

DC Business21.12.2023

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

Herken je dit: …Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…Wij ontzorgen onze klanten…Wij staan voor onze klanten klaar…Bij ons telt alleen het allerbeste…Bij ons staat de klant centraal Ik daag je uit eens te te...

Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Visitekaartjes. Wie kan de scène uit American Psycho vergeten waarin yuppie Wall Street-types elkaar proberen te overtroeven met wie het smaakvolste kaartje heeft. Maar zijn visitekaartjes in deze tijd van technologie,...

DC Business17.06.2018

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Als je het nog niet had meegekregen: er komt binnenkort een nieuwe versie van Murder on the Orient Express in de bioscopen. Een beetje promotie is dan nooit weg, dus heeft 20th Century Fox samen met de Finse spoorwegen i...

Entertainment23.11.2017

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Murder on the Orient Express in het echt
Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Het incident van luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft inmiddels zo’n beetje alle nieuwsrubrieken en media wel weten te halen. Tijdens een vlucht die letterlijk was overboekt, wat zoveel betekent als dat er meer...

Social Media12.04.2017

Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

Het begon ofwel als een heel goed uitgekiende PR-move van Burgerketen Wendy's, of als grap van random Twitter-gebruiker Carter Wilkerson. Hij vroeg aan het bedrijf op Twitter hoeveel retweets hij moest krijgen voor een j...

Social Media10.04.2017

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy's

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid