Marketing31.10.2012

Pepsi door social branding populairder dan Obama


pepsi-door-social-branding-populairder-d.jpg
pepsi-door-social-branding-populairder-d.jpg

De verkiezingscampagne tussen Obama en Romney doen me terugdenken aan twee jaar geleden. Toen Indra Nooyi (CEO PepsiCo) mijn hart veroverde en passant meer stemmen vergaarde dan Barack Obama. Een case van twee jaar geleden, maar zo verfrissend goed.

De titanenstrijd om de eyeballs tijdens Super Bowl Sunday tussen Pepsi en Coca Cola heeft 23 jaar geduurd. Alle remmen gingen los, fantastische marketingcampagne’s met slicke commercials, messcherpe copy en de hotste celebs. Geld was nooit een issue.
Totdat Indra het in 2010 spuugzat was. Klaar was zij, met het over de balk smijten van marketingdollars, over en uit met de spierballenrollerij met Coca Cola. Handdoek in de ring en op naar een meer zinvolle besteding van het marketingbudget.

In plaats van de gebruikelijke TV commercials tijdens de Super Bowl, gebruikte Pepsi de marketingdollars voor het Pepsi Refresh Project, een website waarop consumenten werden uitgenodigd om een goed doel te nomineren. En dat was simpel; formuliertje invullen waarin men uitlegt waarom er voor een bepaald doel werd gekozen en het geldbedrag selecteren ($5,000, $25,000, $50,000, $250,000). De winnaars werden uiteraard verkozen door de leden van de community, bezoekers mochten per dag hun favoriete project uitkiezen en aan het einde van de maand werden de 30 populairste ideeën beloond met het ter beschikking gestelde geldbedrag. In totaal werd in 2010 door Pepsi $20mljn marketingbudget gespendeerd aan het oplossen van wezenlijke problemen in de wereld. In totaal stemde de community 71 miljoen keer, Obama haalde hetzelfde jaar 63 miljoen stemmen binnen. Pepsi sprong plots van plek 16 naar 5 in het lijstje van Amerika’s favoriete merken.

indra1.jpg
indra1.jpg

Maar, hoe zat het met de verkoopcijfers? Niet best. Na de campagne zag Pepsi het marktaandeel voor Pepsi met 0,4% dalen terwijl Diet Pepsi 0,3% moest inleveren. Oeps. Maar Pepsi heeft een visie die verder gaat dan pure winst maken, voor hun betekent winst meer dan financiële waarde, het betekent ook goed doen voor de wereld: Refresh Everything. Pepsi is niet alleen suikerwater aan het verkopen, Pepsi wil de wereld verbeteren. Amen.

Stel je eens voor dat ook jouw business de “Performance with Purpose”-filosofie van Indra Nooyi adopteert. Stel je eens voor dat ook jouw merk zich – hand in hand met de consument –  inzet voor sociale verandering, voor positieve impact. Beeld je een wereld in waarin het merendeel van ’s werelds leidende organisaties sociaal maatschappelijk gedrag echt omarmen en in hun bedrijfsvoering verankeren. Kun je je voorstellen welke sprongen we zouden maken richting het oplossen van ’s werelds problemen?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Co Creation

​Truestory heeft weer een goed idee! Dit keer een actie om voor thuis te blijven!

In de rubriek ‘Beter goed bedacht dan slecht gejat’ deelt Jeroen van Veen, oprichter van creatief bureau Truestory, zijn beste ideeën met de wereld. Nog voordat het verkocht is. Zelfs nog voordat een potentiële kla...

Marketing13.07.2020

​Truestory heeft weer een goed idee! Dit keer een actie om voor thuis te blijven!

29 Februari, wat doen we met die dag extra?

Het is 2016 en dat is deelbaar door 4, dat is tenminste het ezelsbruggetje wat iedereen wel heeft onthouden en dat betekent schrikkeljaar. Behalve dan in de jaren die deelbaar zijn door 400, dan slaan we hem namelijk ove...

Nieuws27.02.2016

29 Februari, wat doen we met die dag extra?

10 Tips voor een geslaagde schrikkeldag
McMood wint eerste co-creatie campagne van McDonald’s

De McMood burger van James Zeelenberg uit Utrecht is de winnende burger van de eerste en tevens zeer succesvolle co-creatiecampagne van McDonald’s Nederland. Martijn Krabbé, jurylid en presentator van de finale, maakt...

Online18.09.2012

McMood wint eerste co-creatie campagne van McDonald’s

Wat moet je eigenlijk met al die Facebook fans?

Een hele hoop fans op de Facebook pagina van je bedrijf is natuurlijk prachtig. Het is een teken dat klanten en consumenten zich verbonden voelen met je merk. Ook de promotionele waarde van veel fans is aantrekkelijk, wa...

Social Media31.05.2011

Wat moet je eigenlijk met al die Facebook fans?

‘Co-creating Democracy: Citizen Passion in the 21st Century’

Van het media-activisme in de Arabische landen tot een online agenda voor flexibel vrijwilligerswerk, van de open data beweging tot het bouwen van een eco-village in Hong Kong. De kracht van burgerinitiatieven voor he...

Online21.05.2011

‘Co-creating Democracy: Citizen Passion in the 21st Century’

“Co-creation” Amsterdam Marketing Event 2011

Overmorgen zal voor de 7e keer het Amsterdam Marketing Event plaats vinden, met dit jaar als thema Co-creation. Dit evenement, voor en door studenten met affiniteit voor marketing, is onderdeel van de Marketing Associati...

Marketing16.02.2011

“Co-creation” Amsterdam Marketing Event 2011

Lift11 New innovation Models

Crowd-sourcing is een buzz word wat veel gebruikt wordt maar er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar wat het nu kan betekenen voor een project. Wat kan er gebeuren als je als bedrijf je klanten en partners betrekt bi...

Events03.02.2011

Lift11 New innovation Models

DSBTheMovie wint Co-creation Award 2010

De film DSBTheMovie heeft afgelopen vrijdag 29 oktober tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven de Co-creation Award 2010 gewonnen. DSBTheMovie, een film over de ondergang van de DSB Bank, is gemaakt door 407 vrijwillig...

Media01.11.2010

DSBTheMovie wint Co-creation Award 2010