De verkiezingscampagne tussen Obama en Romney doen me terugdenken aan twee jaar geleden. Toen Indra Nooyi (CEO PepsiCo) mijn hart veroverde en passant meer stemmen vergaarde dan Barack Obama. Een case van twee jaar geleden, maar zo verfrissend goed.
De titanenstrijd om de eyeballs tijdens Super Bowl Sunday tussen Pepsi en Coca Cola heeft 23 jaar geduurd. Alle remmen gingen los, fantastische marketingcampagne’s met slicke commercials, messcherpe copy en de hotste celebs. Geld was nooit een issue.
Totdat Indra het in 2010 spuugzat was. Klaar was zij, met het over de balk smijten van marketingdollars, over en uit met de spierballenrollerij met Coca Cola. Handdoek in de ring en op naar een meer zinvolle besteding van het marketingbudget.
In plaats van de gebruikelijke TV commercials tijdens de Super Bowl, gebruikte Pepsi de marketingdollars voor het Pepsi Refresh Project, een website waarop consumenten werden uitgenodigd om een goed doel te nomineren. En dat was simpel; formuliertje invullen waarin men uitlegt waarom er voor een bepaald doel werd gekozen en het geldbedrag selecteren ($5,000, $25,000, $50,000, $250,000). De winnaars werden uiteraard verkozen door de leden van de community, bezoekers mochten per dag hun favoriete project uitkiezen en aan het einde van de maand werden de 30 populairste ideeën beloond met het ter beschikking gestelde geldbedrag. In totaal werd in 2010 door Pepsi $20mljn marketingbudget gespendeerd aan het oplossen van wezenlijke problemen in de wereld. In totaal stemde de community 71 miljoen keer, Obama haalde hetzelfde jaar 63 miljoen stemmen binnen. Pepsi sprong plots van plek 16 naar 5 in het lijstje van Amerika’s favoriete merken.
Maar, hoe zat het met de verkoopcijfers? Niet best. Na de campagne zag Pepsi het marktaandeel voor Pepsi met 0,4% dalen terwijl Diet Pepsi 0,3% moest inleveren. Oeps. Maar Pepsi heeft een visie die verder gaat dan pure winst maken, voor hun betekent winst meer dan financiële waarde, het betekent ook goed doen voor de wereld: Refresh Everything. Pepsi is niet alleen suikerwater aan het verkopen, Pepsi wil de wereld verbeteren. Amen.
Stel je eens voor dat ook jouw business de “Performance with Purpose”-filosofie van Indra Nooyi adopteert. Stel je eens voor dat ook jouw merk zich – hand in hand met de consument – inzet voor sociale verandering, voor positieve impact. Beeld je een wereld in waarin het merendeel van ’s werelds leidende organisaties sociaal maatschappelijk gedrag echt omarmen en in hun bedrijfsvoering verankeren. Kun je je voorstellen welke sprongen we zouden maken richting het oplossen van ’s werelds problemen?