Sinds gisteren, 1 juli 2012, is de herziene Code Telemarketing in werking getreden. In de herziene Code worden de regels voor telemarketing verduidelijkt en aangescherpt om de kwaliteit van ongevraagde commerciële telefoongesprekken te waarborgen. De Stichting Reclame Code zal toezicht houden op de naleving.
De Code Telemarketing is opgesplitst in een Gedrags- en Reclamecode. De Reclamecode geldt voor het hele Nederlandse bellend bedrijfsleven, maakt deel uit van de Nederlandse Reclame Code en wordt gehandhaafd door de SRC. Als deze regels niet nageleeft worden kunnen consumenten klachten indienen bij de SRC. De Gedragscode, die gehandhaafd wordt door brancheverenigingen DDMA en KSF, omvat onder andere technische standaarden, maar stelt vooral eisen aan de kwaliteit van gesprekken.
“Het is goed te zien dat de Code zo goed is opgepakt. We zijn blij dat wij veel onduidelijkheid bij onze achterban hebben kunnen weghalen over de toepassing van de Telecommunicatiewet in de praktijk.”, aldus Sanne Muijser directeur KSF. Jitty van Doodewaerd, Compliance Officer DDMA beaamt dit: “De Code is in goed overleg tussen alle betrokken partijen tot stand gekomen en dat heeft effect gehad op het resultaat. De Code stelt hoge kwaliteitseisen aan telefonisch klantcontact. Dit is niet alleen goed voor de consument, maar ook voor de organisaties die zich op deze manier positief onderscheiden.”
Organisaties die nog niet hebben gecontroleerd of ze aan de Code Telemarketing voldoen, kunnen de Code downloaden via de website van DDMA en gebruik maken van de Check Telemarketing van de SRC. Deze handige checklist helpt het bedrijfsleven wegwijs te worden in alle verplichtingen die vanaf 1 juli gelden