Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van anderen. Het woord empathie is afgeleid van het Griekse woord ἐμπάθεια (empatheia), ofwel invoelen.
Het zichzelf kunnen verplaatsen in anderen draagt bij tot het kunnen begrijpen van emoties van anderen en de communicatie met je medemens. Zonder empathie praat je langs elkaar heen of ontstaan er meningsverschillen. Empathie steunt ook op een goed ‘lezen’ of verstaan van verbale en non-verbale communicatieboodschappen van anderen.
Empathie, daar draait het om in dit artikel. De kunst van het inleven. Laat mij weten of het gevoel wat dit artikel bij je oproept overeenkomt met de inhoud die je gelezen hebt. Dat is empathie.
Boeien, betrekken en binden van consumenten, merken en media is voor ons de rode draad door de strategie van de mediamerken. Contentstrategie, -marketing en social media spelen daarin een belangrijke rol. De rol van een sociale empathist. Meer en meer dienen we ons in te leven in anderen en vooral nu online communities. Wat gebeurt er? Wat wil de groep, wat wil het individu? Hoe gedragen zij zich? Wat is de match met ons aanbod? En hoe gaan we dit brengen? Ofwel hoe wil de community dat het gebracht wordt? Dit laatste aspect kan alleen beantwoord worden door Sociale Empathie.
Vooralsnog een woord die aanwezig is, waar nodig (onbewust) benut wordt, maar waar geen of beperkt proactiviteit ofwel bovenbewustzijn bij is. Door het realiseren van de waarde van sociale empathie voor organisaties zouden mediastrategieën mogelijk heel anders verlopen.
Het gebruikmaken van intuïtie, de feeling tussen organisatie en stakeholder, de aansluiting van de marktbenadering, overal dient de sociale empathie de boventoon te voeren. Het juiste gevoel moet er zijn, anders heeft het brengen van een boodschap geen nut. Dan zijn de kosten van een campagne hoger dan de baten. Dan voert de korte termijn de bovenhand en is de kans op een bloeiende toekomst klein. De aanwezigheid van een sociale empathist in een organisatie dwingt er toe na te denken of de huidige marktbenadering wel de juiste is. De budgetten wel hun doelstellingen behalen. De campagnes de match in de boodschap bevatten. Sociale empathie is bepalend voor succes. Daar ben ik van overtuigd.
Verder lezen over Community
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
DC Business28.06.2023
Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat
DC Business14.09.2021
Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd
Technology13.08.2021
Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is
Lifestyle08.07.2019
De voors en tegens van een Tiny House
Social Media09.02.2018
Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders
En komt met nieuwe tools voor groepsbeheerdersOnline02.03.2017
Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven
Verder lezen over Marktbenadering
Nieuws08.08.2022
PostNL déjà-vu: Vraag naar pakketten daalt, dus verhogen we de prijs
Marketing29.03.2021
Kloppen de aanbiedingen van webshops wel? Kortingen zijn vaak misleidend
Social Media23.12.2012
Hoe merken social media gebruiken voor marktonderzoek [Infographic]
Marketing06.06.2012