Marketing03.04.2012

Nieuwe code Telemarketing gaat in op 1 juli 2012


nieuwe-code-telemarketing-gaat-in-op-1-j.jpg
nieuwe-code-telemarketing-gaat-in-op-1-j.jpg

Per 1 juli 2012 wordt de herziene Code Telemarketing gehandhaafd door de Stichting Reclame Code. In de Code [PDF] worden de regels voor telemarketing verduidelijkt en aangescherpt om de kwaliteit van ongevraagde commerciële telefoongesprekken te waarborgen. Stichting Reclame Code (SRC) zal toezicht houden op naleving. Nederlandse bedrijven en organisaties hebben 3 maanden de tijd om de regels in de bedrijfsprocessen te implementeren.

De herziene Code geeft een eenduidige standaard voor het bellend bedrijfsleven. Indien een organisatie de regels niet naleeft kunnen consumenten een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code. In de Code staat onder meer dat een telemarketeer duidelijk moet aangeven namens welke organisatie hij belt en dat hij geen aanbiedingen mag doen aan consumenten waarvan hij vermoedt dat zij onder de 16 jaar zijn. Ook worden de tijdstippen waarop men mag bellen aangeduid.

Verder geeft de Code aan wanneer en hoe een organisatie het Recht van Verzet en het Bel-me-niet-register moet aanbieden, bijvoorbeeld in het geval van een terugbelafspraak. En geeft de Code handvatten voor het aankondigen van het uitschrijfbandje (IVR) door de telemarketeer. “Met de code hebben we op een praktisch manier invulling gegeven aan het wettelijke kader. Wij krijgen veel vragen uit de branche over de toepassing en implementatie van de regels. Door helder in de Code Telemarketing toe te lichten hoe men in de praktijk de regels moet toepassen hopen wij deze onduidelijkheid weg te nemen,” aldus Diana Janssen, directeur DDMA.

Naast de Reclamecode is er ook een Gedragscode opgenomen in de Code Telemarketing. Dit onderdeel zal worden gehandhaafd door brancheverenigingen DDMA en KSF. De gedragscode omvat onder andere technische standaarden als het gebruik van dialers, en is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van gesprekken. Zo wordt verplicht gesteld dat in de opleiding van agents aandacht wordt besteed aan geldende wet- en regelgeving en aan het benaderen van mensen die handelings- of wilsonbekwaam blijken te zijn.

...