Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Crowdfundinginitiatief (‘Dutch Pigboys’?) trekt al 500 investeerders
Het zijn eigenlijk een beetje Dutch Cowboys, maar dan met ‘Pigs’, Wim Meulenkamp en Willem Rienks, die medio 2011 begonnen zijn met het op kleinschalige wijze buiten houden van varkens. Het gaat om Bonte Bentheimers en Franse Gasconne varkens. Of, zoals de site het zegt: Ben en Cas. De Buitengewone Varkens, zoals ze zichzelf noemen, worden gehouden op kleine boerenbedrijven. Het dagelijks toezicht vindt plaats door de boer en de varkens gaan uiteindelijk naar zelfslachtende slagers in de buurt.
Buitengewone Varkens lopen het hele jaar buiten en hebben veel ruimte. Ze kunnen volop natuurlijk gedrag vertonen: wroeten, ontdekken, met elkaar spelen.
Crowdfunding
Het initiatief is kleinschalig gestart maar heeft wel degelijk de ambitie om snel te groeien. “We willen het buiten houden van varkens heel gewoon maken en we denken dat dit ook bedrijfseconomisch haalbaar is.” Om die haalbaarheid te bevorderen en verderre groei mogelijk te maken, is gekozen voor het crowdfunding model. Het vlees is vooralsnog daarom alleen exclusief verkrijgbaar voor investeerders. Via de site kunnen mensen zich intekenen. Voor iedere 100 euro die iemand inlegt, krijgt hij of zij voor 150 euro terug aan vlees en vleesproducten zoals chorizo, culatello, droge worst, paté. Inmiddels zijn er bijna 500 mensen die al in het project geïnvesteerd hebben.
De investeringen zorgen voor een hoge betrokkenheid van de community. In eerste instantie is gekozen voor een face-to face benadering van de community, via bijvoorbeeld klantendagen en culinaire events, maar vanaf nu krijgen ook Twitter en Facebook een prominente rol.
“We hebben de tijd mee en zien dat de belangstelling voor slow food, verantwoord, lekker, gezond en biologisch eten, groter is dan ooit. Mensen hebben daar graag iets extra’s voor over. Met behulp van social media kunnen we zu nu ook heel makkelijk bereiken en informeren. Het blijkt dat mensen die hieraan mee doen ook echt geïnteresseerd zijn in het wel en wee van de varkens. Het is nu de bedoeling om nu via Facebook en Twitter ook veel meer informatie met elkaar uit te wisselen.”
“Mensen doen mee met ons initiatief om twee redenen: ten eerste zijn ze helemaal om zodra ze geproefd hebben en graag vlees willen dat echt qua smaak onvergelijkbaar is met gewoon varkensvlees. De tweede reden is het dierenwelzijn. Het voelt beter als je weet dat de varkens een goed leven hebben gehad. Het blijkt dat de investeerders zelf ook goeie ambassadeurs zijn. Via Facebook moet nu de community makkelijker met elkaar in contact komen.”
Aaibaar of eetbaar?
De olijke varkentjes Ben en Cas op de site zijn uiterst aaibaar. Maar zijn aaibaar en eetbaar niet tegengesteld? “Tien varkens zijn inmiddels geslacht en verwerkt door de slagers Ter Weele in Oene en Kastelein in Diepenheim. Het principe blijft dat we de varkens houden voor het vlees, dus voor de slacht. Daar zijn we helder in. Dat vertel ik ook onze kinderen”, zegt Meulenkamp.
Voor Ben en Cas wordt overigens een uitzondering gemaakt, het zou zomaar kunnen dat zij wél het eeuwige leven hebben.
Verder lezen over Crowdfunding
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Startups17.04.2024
Je kunt nu ongelimiteerd geld binnenharken op Kickstarter
Online02.08.2022
Dit zijn de risico’s van een product kopen op Kickstarter
Entertainment06.05.2022
Fans startten crowdfunding voor Mol en Plooij
UPDATE: Crowdfunding gestopt, donateurs krijgen geld terugNieuws23.06.2021
Crowdfunding moet 1 miljoen opleveren voor gouden tip in zaak Tanja Groen
Nieuws19.04.2021
Documentaire ‘Kinderen van Ruinerwold’ brengt succesvolle crowdfundingactie op gang
DC Business04.02.2021
Startup InvestID introduceert een interactief dashboard
voor investeerdersEntertainment03.12.2019