Marketing08.02.2012

De Elfstappentocht: in elf stappen naar eeuwige content marketing roem


de-elfstappentocht-in-elf-stappen-naar-e.jpg
de-elfstappentocht-in-elf-stappen-naar-e.jpg

[Roel de Lange] It giet on! Trek je schaatsen aan en ga met me mee op Elfstappentocht. Een barre, zware en koude tocht die ons in elf stappen naar het felbegeerde content marketing kruisje leidt.

Ik ga je eerst wel even waarschuwen. Deze tocht is namelijk niet voor iedereen geschikt. Je moet een ijzeren discipline hebben en een onvoorwaardelijke passie voor je eigen product of dienst om deze Elfstappentocht succesvol te volbrengen. De weg naar het content marketing kruisje is dus loodzwaar, maar de beloning is mierzoet. Dat beloof ik je! Durf je het aan of haak je al meteen af? Het is aan jou. Je startbewijs ligt in ieder geval klaar.

De Start. Stap 1: Kweek vertrouwen bij je doelgroep

De Elfstappentocht start natuurlijk in Leeuwarden. De hoofdstad van het nuchtere Friesland. De eerste stap is dan ook een hele nuchtere. Wil je een relatie met een klant opbouwen, dan moet je het vertrouwen van de klant winnen. 

Zo simpel is het. Wanneer het je lukt om stelselmatig relevante content te leveren aan jouw doelgroep, dan kweek je vertrouwen bij je doelgroep. Dit is de basis van alles wat we gaan doen. Een mooi beginpunt van de tocht, dus. Tot nu toe gaat alles nog makkelijk toch? We zijn nog fris en fruitig en zien onze doelen nog scherp. Kijk, daar komt de stempelpost van Stap 2 al!

Stempelpost Stap 2: Doe het allemaal net even anders

Remmen! Tsja …we hebben er zin in … maar laten we nou niet overmoedig worden. We moeten even rustig de tijd nemen voor Stap 2. Onze content moet vanaf nu opvallen! Alleen door opvallende content te maken vallen we op en trekken we nieuwe (potentiële) klanten aan. En die zijn van levensbelang. Voorbeeld nodig? De blogpost die je nu leest had ik ook zo kunnen insteken: “Contentmarketing in 11 stappen”. Had je dan ook deze blogpost gelezen? De kans is een stuk kleiner, want iedereen doet het al op deze manier. Het valt een stuk minder op. Wees dus anders, maar blijf toch jezelf. Durf op te vallen. Maar blijf opletten en wordt niet overmoedig want je schaatst zo een wak in …

Hoe gaat het nu? Misschien iets eten om de energiereserves wat bij te werken? Dan kunnen we in een grote groep naar Stap 3.

Stempelpost Stap 3: Ontdek de problemen van je klant

De eersten zullen hier uitvallen. Dit zijn de ongeoefende waaghalzen, die dachten dat ze het wel even zouden doen. De rest is klaar voor stap 3. We gaan onderzoek doen naar de problemen waar onze (potentiële) klanten mee zitten. Wat houdt ze ’s nachts wakker? Wat irriteert ze? Als je eenmaal weet waar je je klant mee kunt helpen heb je de kern van je content marketing boodschap ontdekt. Dit is de routekaart voor de rest van de Elfstappentocht. We weten eindelijk de weg! Dat geeft energie en inspiratie!

We denderen door naar Stempelpost 4 van de Elfstappentocht.

Stempelpost Stap 4: Los de problemen van je klanten op

De problemen die onze (potentiële) klanten hebben zijn inmiddels bekend. Het is nu zaak ze op te lossen door goede, opvallende en informatieve content te leveren. Kom je er als pensioenfonds achter dat je klant niets van al die pensioenpakketten begrijpt, dan ga je in jip-en-janneke-taal content produceren die deze producten haarfijn uitlegt. Doe dit op een sympathieke manier, zonder direct commercieel doel. De klant heeft dit meteen door en ziet de content dan niet als informatief, maar als verkoopverhaal.

Dit stuk van de tocht is cruciaal. Kiezen we ervoor om mee te schaatsen met de verkooppraatjesgroep, of gaan we mee in de groep met de favorieten? Ik kies voor de laatste! Ga je mee?

Stempelpost Stap 5: Haal alle mogelijke twijfels weg

In de vorige stap hebben we besloten om problemen van onze klanten met content op te lossen. Maar er zullen telkens weer nieuwe problemen ontstaan. Klanten zullen twijfelen over bepaalde oplossingen/keuzes. Om de finish te bereiken, moeten we deze twijfels wegnemen. Het is dus van enorm groot belang dat we de twijfels opsporen. Want dan pas kunnen we ze wegnemen. Zie Stap 3.

Het herhalen wordt wat saai nu. De eentonigheid van de tocht slaat toe. Stoppen we of gaan we door?

Stempelpost Stap 6: Maak een verhaal van je dienst of product

Welkom bij Stap 6. Je hebt door de zure appel heen gebeten. Chapeau! Jij verdient een Berenburgertje. Zal je goed doen! We gaan ons nu concentreren op het verhaal. Emotie toevoegen aan onze content. Mensen onthouden namelijk een verhaal beter dan platte content. Daarom is het ook belangrijk dat we een verhaal van onze producten maken. Schrijf niet over een product, maar vanuit het product. In deze post ben ik (de content marketeer) het product en ik vertel je dit verhaal ook vanuit mijn oogpunt. Dan wordt de content spannender, zul je deze langer herinneren en misschien wel doorvertellen.

Ik zie Stap 7 al! Let’s go!

Stempelpost Stap 7: Concentreer je op bestaande klanten

Stempelpost Stap 7 wordt vaak overgeslagen. We zitten in het ritme en schieten per ongeluk langs deze stempelpost. Niet doen, want deze stap is belangrijk! Elk bedrijf heeft nieuwe klanten nodig om te overleven. Jij dus ook. Maar een bestaande klant verleiden gaat een stuk eenvoudiger dan een nieuwe klant zover krijgen. We moeten ons dus meer concentreren op bestaande klanten. Onze huidige klanten moeten we omvormen naar fans. En dit kunnen we doen door de juiste content te leveren en online een community op te bouwen.

De grootste groep gaat hier afhaken. Die verkiest een warme deken boven het content marketing kruisje. Kom op! Nog even doorzetten!

Stempelpost Stap 8: Maak strategische vrienden

We ruiken de snert uit Sneek al in de verte. We gaan het halen! Maar niet voordat we strategische partnerships hebben gemaakt. We leveren inmiddels top content. Deze content kunnen we via strategische vrienden ook inzetten. Zo kun je bijvoorbeeld als restaurant de filmpjes waarin jouw kok kooktips geeft ook via de website van de lokale krant verspreiden. Er zijn vast mediakanalen die staan te springen om onze content.

Help elkaar door die laatste kilometers!

Stempelpost Stap 9: Probeer nieuwe dingen uit

De spieren worden wat slapper. We worden moe. Tijd om eens wat nieuws uit te proberen. En laat content nou de perfecte speeltuin zijn voor het toetsen van nieuwe ideeën. Je kunt via je content te weten komen wat je doelgroep leuk vind. Je kunt ze vragen stellen en om feedback vragen. Veel bedrijven toetsen een nieuw idee eerst via hun content. Wordt er positief gereageerd op een nieuw concept of idee? Ga ervoor!

Stempelpost Stap 10: Werk aan je Zoekmachinemarketing

Laatste loodjes wegen normaal het zwaarst, maar niet tijdens deze tocht. De euforie is namelijk enorm. We gaan het gewoon halen! Alles loopt op rolletjes. We worden zelfs goed gevonden via de zoekmachines. Wanneer je alle voorgaande stappen opvolgt zal je automatisch stijgen in de lijst van zoekresultaten. Je krijgt steeds meer bezoek, zonder er zelf iets aan te doen. Het stukje naar de finish gaat gelukkig bijna vanzelf!

Stap 11: de finish

We hebben het gehaald …De Bonkervaart! We glijden over de streep en vallen op het ijs. Ja! Het content marketing kruisje is binnen! We zijn online zeer succesvol en zien onze resultaten stijgen. Gefeliciteerd! Maar na alle felicitaties is het zaak om weer zo snel mogelijk het alledaagse leven op te pakken. We gaan weer verder met het produceren van Killer Content.

Zo’n tocht zorgt voor historische verhalen. Die hoor ik natuurlijk graag. Laat me via Twitter weten hoe jij de tocht ervaart!

...