De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Volgens onderzoek van het werving & selectie bureau USG Capacity zit er een aanzienlijk verschil tussen de branche waarin marcom-professionals graag zouden willen werken en de branche waarin zij momenteel werkzaam zijn. Vooral de verschillen in de communicatie/mediabranche zijn opvallend.
Het percentage marcom-professionals dat de voorkeur geeft aan het werken in deze branche staat in schril contrast met het percentage professionals dat daadwerkelijk in deze branche werkzaam is. In het onderzoek werden bijna 340 marketing- en communicatieprofessionals gevraagd naar de branche waarin ze werkzaam zijn en de branche waarin ze graag zouden willen werken. Van de marketingprofessionals geeft 58 procent aan dat de communicatie/mediabranche hun voorkeur geniet, terwijl slechts 24 procent momenteel in die branche werkt. Voor communicatieprofessionals geldt dat nu 36 procent werkzaam is in de communicatie/mediabranche en dat maar liefst 74 procent er zou willen werken.
Naast de communicatie/mediabranche geven communicatieprofessionals aan dat ook de consultancybranche (30 procent) en de branche onderwijs en wetenschap (26 procent) hun voorkeur geniet. De top drie voorkeursbranches voor marketingprofessionals wordt afgesloten met de consultancybranche (44 procent) en overige (zakelijke) dienstverlening (33 procent).
“Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat marcom-professionals niet alleen een duidelijke voorkeur hebben voor het type organisatie, maar dat ook de branche een belangrijke rol speelt. Naar mijn idee zouden organisaties over de rand van hun eigen business kunnen kijken en zich moeten afvragen hoe het is gesteld met de populariteit van de branche. Wellicht dat organisaties dan een stap verder gaan dan employer branding en via een branchevereniging krachten kunnen bundelen om aandacht aan ‘branche branding’ te besteden“, aldus Wout Oosterhof, operationeel directeur USG Capacity.
Het onderzoek is een initiatief van USG Capacity en wordt uitgevoerd door Intelligence Group. Aan dit onderzoek namen bijna 340 marcom-professionals deel met een HBO+ opleidingsniveau.
Verder lezen over Recruitment
DC Business02.07.2020
Skeeled gebruikt kunstmatige intelligentie om talent te vinden
En dat werpt zijn vruchten afDC Business06.07.2017
Uitzendorganisatie doet stap terug: bedrijven en flexkrachten zelf aan zet
Social Media12.02.2015
Afwezigheid op sociale media kan voor recruiter verdacht zijn
Social Media17.10.2013
LinkedIn introduceert mobiele App voor recruiters
Vacatures08.07.2013
5 trends in e-recruitmentland
Social Media14.05.2013
NS vindt talent via Facebook
Vacatures08.04.2013
Analyse van ‘big data’ kan het rekruteringsproces verbeteren
Startups23.11.2012