Het verbaast mij nog regelmatig hoeveel mensen en vakgenoten ik kan verbazen met basistools die iedere marketeer wat mij betreft zou moeten gebruiken. Voorheen gingen we als Google generatie op zoek naar vakinformatie, tegenwoordig kun je ervoor zorgen dat relevante informatie vanzelf naar je toekomt en heb je Google niet meer nodig. Vinden in plaats van zoeken, serendipity, de ongezochte vondst. Een fenomeen dat blijft boeien. Inmiddels is er over onszelf en ons gedrag zoveel informatie beschikbaar op het net, realtime en online waardoor online applicaties en diensten een volgende fase ingaan. Door deze informatie op een slimme manier te combineren en de informatie juist te interpreteren kunnen applicaties gaan voorspellen wat wij willen zien, doen, horen en lezen.
Twitter is voor mij een belangrijk informatiekanaal. Alles wat ik wil weten haal ik uit Twitter, zowel zakelijk als privé. Mijn laptop, mijn smartphone en mijn tablet helpen mij hierbij. Surfen op het internet doe ik nauwelijks meer. Hoewel ik nog steeds mijn bookmarks/bladwijzers in mijn Chrome browser zorgvuldig backup gebruik ik ze vrijwel nooit meer. Zo’n 15 jaar geleden ben ik gestart met het verzamelen van bookmarks, mijn leidraad op het internet. Ik kwam op relevante plekken en vond dingen die ik vooraf niet bedacht had. Deze ellenlange lijst van bookmarks is inmiddels onhandelbaar geworden en raadpleeg ik alleen nog in uitzonderlijke gevallen. Hoe zorg ik ervoor dat ik vind en niet hoef te zoeken?
Tegenwoordig zijn er een viertal apps die samen de basis vormen voor mijn kennisvergaring:
Twitter
Flipboard
Zite
Read It Later
Het aantal mensen dat ik via Twitter volg loopt de spuigaten uit, meer dan 3.800. Elke dag lees ik wel weer interessante blogs en artikelen van mensen die ik volg via Twitter. Mijn timeline is daarmee een continue explosie van artikelen en informatie die nauwelijks meer te volgen is. In het begin dacht ik alles wel te kunnen lezen, maar die nobele gedachte heb ik allang achter me gelaten. Toch zorgt Twitter ervoor dat ik in de drivers seat zit en zelf bepaal wat ik wel en niet volg.
Op basis van de mensen die ik volg op Twitter wordt vervolgens met behulp van Flipboard op een zeer aantrekkelijke wijze een elektronisch magazine gepresenteerd waar ik makkelijk doorheen kan bladeren en reacties kan achterlaten of conversaties kan aangaan. Flipboard is voor mij nog steeds de absolute nummer 1 iPad app. Een realtime digitaal magazine helemaal toegespitst en toegesneden op mijn informatiebehoefte. Inmiddels biedt Flipboard tal van andere magazines zoals Engadget die gebaseerd is op de gelijknamige populaire gadget blog. Allerlei slimme algoritmes zorgen ervoor dat alleen die dingen getoond worden waarvan de app denkt dat het interessant is voor mij, tweeps waar ik vaak op heb geklikt of die ik vaak heb geretweet.
Een soortgelijke app betreft Zite, onlangs overgenomen door CNN, waarvoor complimenten omdat zij inzien dat dit de nieuwe manier van uitgeven wordt. Ook Zite is gekoppeld aan mijn Twitter account en rondom bepaalde thema’s worden hier ook artikelen geselecteerd die relevant zijn.
Als je vervolgens alle artikelen, blogs en infographics die naar me toe komen bij elkaar optelt dan is dat behoorlijk veel. Ik heb niet altijd de tijd om dit goed door te nemen. Daarvoor heb ik dan weer de app Read It Later. Binnen zowel Flipboard als Zite geef ik met één klik aan welke artikelen ik later rustig wil nalezen. In de Read It Later app staan al deze artikelen netjes op een rij, wordt bijgehouden wat ik wel en niet heb gelezen en creëer ik voor mezelf een soort van realtime naslagwerk over interessante onderwerpen. Briljant toch? Ik kan me niet voorstellen hoe een marketeer zich in deze informatiemaatschappij staande houdt zonder dergelijke tools. Naast het feit dat doelgroepen zich in toenemende mate op tablets en smartphones bewegen en dat marketeers zelf moeten ervaren hoe dit werkt, is het een goede manier om op de hoogte te blijven van de allerlaatste stand van zaken in je vakgebied.
Vinden dus in plaats van zoeken. Welke apps zijn voor jou onmisbaar?
Verder lezen over Apps
Mobile23.10.2024
De app Foursquare gaat verdwijnen: Swarm blijft
Online14.10.2024
ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo
Gaming08.10.2024
Je kunt nu Rollercoaster Tycoon spelen op Netflix
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Online25.09.2024
Je kunt nu met Duolingo-personages bellen om een taal te leren
Online22.08.2024
WeTransfer-links blijven eindelijk langer geldig dan drie dagen
Gadgets19.07.2024
De dramatische Sonos-app lijkt weer de goede kant op te gaan
Verder lezen over Google
Entertainment22.11.2024
Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024