Marketing23.11.2011

ReachLocal komt in Nederland MKB helpen met online marketing


reachlocal-komt-in-nederland-mkb-helpen-.jpg
reachlocal-komt-in-nederland-mkb-helpen-.jpg

Het MKB is groot. En omvat een grote verscheidenheid aan bedrijven. Niet alle bedrijven ‘doen’ aan marketing of hebben marketing budgetten. Maar als men in het MKB aan marketing doet is de trend duidelijk: steeds meer wordt uitgegeven aan online, natuurlijk Google Adwords, vaak banners en nu ook steeds meer advertenties in de Sociale Media.

Nu kan je online marketing geheel zelf doen. Google Adwords is daarvoor specifiek ingericht, maar zoals vaak blijkt het toch een vak te zijn en heeft het bedrijf daar ook niet altijd de tijd voor en de focus op. Er zijn dus ook een scala aan min of meer professionele bedrijven die met name Adwords campagnes voor opdrachtgevers beheren en runnen.

Nu heeft een internationaal bedrijf zich op de Nederlandse en Belgische markt gepresenteerd: ReachLocal

ReachLocal is een aan de beurs genoteerde onderneming, gevestigd in Los Angeles opgericht in 2004. Ze kiezen bewust voor de locale markt met veel MKB klanten. Hun succes is gebaseerd op het samenstellen van een portfollio van lokale (on-line maar ook print) media, die ze met slimme technologie kunnen optimaliseren voor de te verkopen producten van de klanten. Het gaat hierbij niet alleen om clicks bijvoorbeeld in het Search Netwerk van Google, maar ook om het generen van leads welke gemeten worden in aantallen telefoontjes die een klant uit de door ReachLocal gegenereerde exposer ontvangt. Overigens meldden ze ook op hun persconferentie dat  het adverteren in de Sociale Media snel in opkomst is.

Het business model van Reachlocal is gebaseerd op veel kleine klanten die voor iedere campage een startup-fee betalen en verder een percentage over het advertentiebudget dat omgaat in de campagne. Ze verklaren vervolgens uitdrukkelijk dat het hen gaat om de lange termijn relatie met de klant.

In 2010 had ReachLocal een omzet van bijna 300 miljoen, met 58 verkoopkantoren naast de USA ook in Australië, de UK, Canada, Duitsland en nu dan ook in Nederland voor de Benelux. Ze runnen zo’n 27 duizend campagnes voor bijna 19 duizend klanten. De klanten besteden tenminste 500-100 per maand. Ze hebben wereldwijd zo’n 800 online-marketing-advisers in dienst, en werken verder met nu meer dan 300 resellers. Een operatie die in omvang, klanten en salesforce zeer vergelijkbaar is met de oude succesvolle Gouden Gids operaties.

Hoewel het product technologie gedreven is, kan men bij deze aantallen klanten alleen tot succes komen in sales-driven organisaties, die hun operatie tot in de details hebben gestructureerd. Het gaat om het organiseren van het succes en dat komt ongetwijfeld veel bedrijven in het MKB goed van pas.

Een van de opvallende zaken met online marketing, afgezien van de betere meetbaarheid van het resultaat, in vergelijking met de oude traditionele manier van marketing en reclame, is dat de oude wereld eigenlijk alleen werkt met behulp van tussenpersonen (media- & reclamebureau’s) en de nieuwe wereld, waar Adwords natuurlijk de verfrissende nieuwkomer was, eigenlijk zijn zaken zo heeft ingericht dat iedere ondernemer zelf zijn campagnes kan starten en onderhouden. En dat kan nog steeds. Klanten melden zich zelf aan bij Google, die ook geen verkoopapparaat heeft zoals de tradionele media voor de verkoop van zijn advertenties wel moet hebben.

Google-AdWords-Qualified   google-smb-partner-program

Nu blijkt in de praktijk dat het runnen erg tijdrovend is, je niet alleen dagelijks zicht moet houden op de effectiviteit, die niet alleen beïnvloed wordt door jouw beslissingen maar ook direckt door de beslissingen van je concurrent. In de praktijk is het directe contact van Google met de klanten verschoven naar vele, vaak kleine bureaus, die al dan niet met behulp van semi-geautomatiseerde systemen, campagnes voor meerdere klanten runnen. Ook Google ondersteunt deze tussenhandel, zowel de niet gecertificeerde als (meer en beter) de gecertificeerden. Blijkbaar is de behoefte aan professionele ondersteuning vanuit de (MKB)markt groot en wil Google natuurlijk grip houden op de kwaliteit van de dienstverlening aan wat uiteindelijk hun klanten zijn, dat ze een nieuw programma hebben geïntroduceerd: Google AdWords Premier MKB Partner programma

Reach local is één van de eerste Premier MKB partner voor Google in Nederland. De eisen die Google aan deze kwalificatie stelt zijn, naast uiteraard bewezen kennis van het succesvolrunnen van Adwords Campagnes, dat men vooral veel klanten moet kunnen runnen, een verkoopteam moet hebben die klanten werft, een organisatie die de klanten met vragen ook daadwerkelijk kan ondersteunen en natuurlijk de logistiek van rapporteren en factureren aan duizenden klanten gelijktijdig kan handelen.

Daar staat voor de partner tegenover het gezamenlijk met Google doen van promotie, een directe toegang tot een eigen technische account-manager en ook “prestatiestimulanten” een mooi woord voor het geven van commissie voor het aanbrengen en onderhouden van Google klanten. De details van deze ‘pay-back’ methode zijn niet bekend, maar hoe dan ook wel opmerkelijk omdat Google tot op heden nooit deed aan media-commissies, die zo gebruikelijk zijn in de oude media. Google gaat, in de overigens snel hoog concurrende markt met Facebook en andere van advertenties levende Social Media platformen, steeds meer op een gevestigd media bedrijf lijken.

De vraag is nu of dit de onafhankelijkheid van bureau’s als SearchLocal aantast, immers in de adviezen aan de klant kunnen meerdere opties relevant zijn, maar als men verdient aan het aanbevelen van Google, wat dan?

De vraag is relevant maar in de praktijk zullen de daadwerkelijke effecten voor de Google Adwords klanten overzichtelijk blijven. Ten eerste gewoon omdat het Search Netwerk veruit het grootste netwerk is met de daarbij behorende grootste kansen om snel en zeker resultaat te hebben Eigenlijk kan geen enkele bureau dat online advertenties campagnes verzorgt om dat netwerk heen. Ten tweede: noch het bureau, noch Google kan de uiteindelijk gemeten ‘return of investment’ op de investering  manipuleren. Daarmee is de kans voor de klant dat hij door het bureau naar een bepaalde oplossing wordt gepushed aanzienlijk minder dan in de traditionele bureau wereld.

Maar uiteindelijk zal èn voor de klant èn het bureau maar één zaak echt van doorslaggevende betekenis zijn en dat is dat die relatie hoe dan ook gebaseerd moet zijn op wederzijds vertrouwen. Vertrouwen welke niet beschaamd mag worden. Wat dat betreft heeft, gezien de historie en ambities op de (wereld)markt, ReachLocal inmiddels een naam hoog te houden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zo...

Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming