Marketing13.09.2011

KLM lanceert Repudo actie voor de Werelddeal weken


klm-lanceert-repudo-actie-voor-de-wereld.jpg
klm-lanceert-repudo-actie-voor-de-wereld.jpg

KLM heeft een recente historie van leuke (en succesvolle) online marketing acties: Fly2Miami, 99 vrienden, Tile & Inspire.

In het kader van de Werelddeal weken hebben ze nu 7.500 Repudo’s door het hele land gedropt. Als deelnemer moet je via www.vinddewerelddeal.nl een team van 4 vrienden samenstellen en heb je vervolgens tot woensdag 14 september 10.00 uur de tijd om op zoek te gaan naar de digitale pakketjes. Als hoofdprijs kun je met 3 vrienden een KLM ticket winnen naar New York, Kuala Lumpur, Miami, Johannesburg of Dubai.

Treasure hunts zijn leuk, Repudo is hip en KLM houdt er mooi weer wat buzz en naamsbekendheid voor de Werelddeal weken aan over. Daarbij komen voor KLM natuurlijk nog al die Facebook en Twitter vrienden die weer gemaakt worden.

Als rechtgeaarde Nederlander raak ik door gratis en voor niets te winnen zaken nog altijd geïnspireerd om mee te doen. En New York heb ik ook altijd al eens willen bezoeken. Dus eerst maar even aanmelden via de website en mijn team aanmaken: vriendin, moeder, schoonmoeder in mijn team en aan de slag!

Vervolgens ga ik als een moderne Indiana Jones op mijn fietsje (en door de regen) op zoek naar de dichtstbijzijnde KLM Repudo. Het GPS locatie-puntje geeft aan dat ik dichterbij kom, en voordat ik het weet sta ik op de parkeerplaats van het Amphia Ziekenhuis in Breda mijn (hopelijk) ticket naar New York op te pikken.

Op mijn telefoon staat nu een Repudo die me zogezegd kans geeft op een reis naar New York. Maar nu? Het is mijn eerste ervaring met een dergelijke Repudo actie, maar er staat in het digitale object nergens wat de volgende stap is. Geen code om op een website in te voeren, en op de actie site kan ik ook niets vinden over wat nu verder.

Een standaard antwoord op mijn mailtje naar KLM maakt me eigenlijk ook niet echt wijzer. Ze vertellen me dat wanneer ik de Repudo op pik ik twee opties heb:

  1. Je hebt direct prijs à bijv. een van de 10 Europa tickets, lounge vouchers of een giftcard. Je laat je emailadres achter en de prijs wordt naar je op gestuurd.
  2. Je mag 3 vrienden zoeken via Facebook om samen met jou kans te maken op 4 ICA tickets. Je betrekt je vrienden door voor hen, op een door jou gekozen plek ook een digitaal pakketje te droppen. Wanneer zij alle drie hun door jou gedropte pakketje hebben opgepakt, maak je samen kans op de 4 tickets. (keuze bestemmingen zijn: Miami, Johannesburg, Kuala Lumpur, New york of Dubai).

Moet ik nu dus het pakketje delen met mijn teamgenoten vóórdat ik kans maak op de hoofdprijs? Daarover staat op de site niets vermeld… En bovendien staat dan de Repudo die me in staat stelt om te winnen niet meer op mijn telefoon. Of maakt dat niets uit? Wat het verder compliceert is dat er in de algemene voorwaarden staat dat ik niet met mijn gekozen team op reis hoef.

Misschien ligt het wel aan mij. Ik begrijp tenslotte nog niet hoe zo’n actie op Repudo nu precies werkt, maar ik vraag me af of ik de enige ben die het niet helemaal snapt.

Het gebruik van online en social media voor een marketing actie juich ik alleen maar toe. Zo ook het gebruikt van Repudo door KLM in dit geval. Het geeft een erg leuke interactieve dimensie aan de actie en ik voelde me als deelnemer dan ook even écht betrokken bij de KLM Werelddeal weken. Maar de valkuil is natuurlijk dat niet iedereen even bekend is met alle online mogelijkheden. Zeker bij een relatief nieuw, en bij het grote publiek onbekend concept als Repudo, is het dan cruciaal dat er goede en heldere uitleg gegeven wordt over het spelverloop. In mijn ogen heeft KLM hier deze keer toch een klein steekje laten vallen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over KLM

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Metadatamanagement is de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.

Technology28.10.2024

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber

Straks kan Flying Blue Miles sparen ook bij Uber, want het ride-bedrijf gaat een samenwerking aan met Air France-KLM.

Automotive16.07.2024

Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber

Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp

De KLM-stewardess op de hak, het is een klassiek gezicht, maar ook heel ouderwets. Daar komt nu een einde aan: sneakers zijn toegestaan.

Nieuws26.04.2024

Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

KLM zorgt ervoor dat ze aan boord van vliegtuigen minder voedsel verspillen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. AI-programma’s stellen de vliegmaatschappij in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers...

Nieuws07.02.2024

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!

Ga jij binnenkort op vakantie naar het prachtige eiland Aruba? Lees dan gauw verder. Het eiland in het Caribische gebied is een populaire vakantiebestemming voor Nederlanders. En dat is natuurlijk niet voor niets. Het ei...

Lifestyle23.10.2023

4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!

KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen

De luchtvaart, als we over een jaar of 20 ook nog naar onze vakantiebestemming willen vliegen, moet een duurzaamheidsslag maken. Elektrisch vliegen, voor lange vluchten met veel passagiers, is duidelijk nog toekomstmuzie...

Technology13.10.2023

KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen

Nederlandse luchtvaartmaatschappij gaat adviseren bij de ontwikkeling van de ES-30