Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Na de “gratis” gele boxershorts en de meer recente guerrilla actie op de Amsterdam Fashion week, heeft Zeeman deze keer zijn marketing pijlen gericht op de dure gerafelde, gebleekte, stonewashed of vol gaten zittende jeans, die in de winkels al snel 200 euro kosten.
Door middel van een overzichtelijke mini-site zetten ze hun simpele doch briljante concept erg mooi neer. Je koopt een spijkerbroek voor 9 euro bij de Zeeman, past de eenvoudig zelf uit te voeren “destroy” technieken toe en voila: een designer jeans voor nog geen tientje.
Het past perfect bij de kernwaarden van de Zeeman: namelijk dat goed uitziende mode ook goedkoop kan zijn. En daarbij betrekt Zeeman op deze manier op een erg uitnodigende manier zijn klanten bij de actie. Ik zie het zelf in elkaar fröbelen van je super-coole jeans dan ook best aanslaan bij de jonge doelgroep die Zeeman met deze verassende actie wil aanspreken.
Er is echter ook een minpuntje te bedenken: de te vernachelen jeans hoeven namelijk niet per se bij Zeeman gekocht te worden. En de beleving van de gemiddelde Zeeman vestiging is toch wel wat anders dan het hippe imago dat het merk zich met deze acties probeert aan te meten. Zal de jonge doelgroep zich dan ook massaal op de goedkope jeans in de Zeeman winkel storten? Ik betwijfel het. Dus om de gekozen strategie écht succesvol te maken, zullen ze daar ook nog echt iets aan moeten doen.
Maar mijn interesse is in ieder geval gewekt, Zeeman is bezig met een indrukwekkende reeks en ik ben erg benieuwd naar hun volgende truc uit de hoge (en waarschijnlijk gele) marketing-hoed!