Marketing30.08.2011

Brouwers breken marketingwet met ‘best-of-breed’ bier


Marketingwetten schrijven doorgaans voor dat merken vooral hun eigenheid moeten benadrukken. Immers: je geeft je USP niet zomaar weg! Vandaag werd in Wageningen gebroken met deze traditie. Vier Nederlandse familiebrouwerijen introduceerden samen één nieuw gezamenlijk bier: Smaak van Echt 2011. Ze brengen daartoe juist het meest uitzonderlijke van hun brouwerijen samen. Het resultaat is een amberkleurig bovengistend bier met 6% alcohol. Het is voor het eerst in de wereld dat brouwerijen op deze manier de handen ineen slaan om samen één bier te brouwen. De vier brouwmeesters brouwden in de koperen ketels van de Lindeboombrouwerij, met bronwater van Alfa, gerst en hop van Gulpener en speciale gist uit Budel.

Het idee voor zo’n ‘best of breed’ bier is afkomstig van het Bierburo, een initiatief van Henri Reuchlin, naar eigen zeggen ‘een bierliefhebber in hart en lever’. En voor de introductie van zo’n authentiek en ambachtelijk bier ligt het marketingzwaartepunt gewoon authentiek offline. Point of Sale rules! In de kroeg dus. En omdat niet iedereen bereid is af te reizen naar Limburg is gekozen voor een locatie boven de grote rivieren. Nou ja, nét erboven dan. Vierhonderd meter, schat ik.

Biercafé de Vlaamsche Reus in Wageningen is geheel toevallig ook het toneel van mijn zakelijke afspraak van die middag. En ja, dan kun je als marketeer niet veel meer doen dan eerbiedig luisteren. En proeven.

IMAG0294

Met de correlatie tussen Facebook en alcoholgebruik nog vers in het geheugen vroegen we Henri natuurlijk ook naar de ongetwijfeld aanwezige social media-campagne.

En… er blijkt inderdaad een Facebook pagina te zijn. Met 90 likes, maar helaas nog niet al teveel content. Maar wél met een leuke Youtube teaser, vanaf begin mei 275 keer bekeken…
Ook dat verdient meer. Alleen al in de Vlaamsche Reus waren er zoveel mensen bij elkaar.

Kortom, social media en authentiek bier lijken nog niet heel goed samen te gaan. Heineken heeft inmiddels al wel 2,6 miljoen friends op Facebook. Of dat de eerdere stelling juist bevestigt of ontkracht laat ik even in het midden…

Het bier smaakte overigens uitstekend.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...